Banner

Van Helvoort Company in Brakel: de beste zijn en blijven!

17 oktober 2019 | Door:  Elbert van Aalst

In 2013 zwaaiden vader en drie zoons Van Helvoort de traditionele troschrysant uit. Het bedrijf ging door met de Santini, het kleinere bloemrijke zusje. Zestig miljoen Santini-stelen verlaten elk jaar de vier vestigingen van Van Helvoort Company in Brakel, verdeeld over zo’n twintig verschillende variëteiten.

“Dat kan een klant zijn van 500.000 stelen maar ook een klant die maar één emmer wil”, zegt Evert van Helvoort op een voor hem onverwacht drukke vrijdag (“de verkoper en iemand van de administratie zijn beide deze week op vakantie”). Samen met broers Henk en Frans en vader Gert maakt hij deel uit van de leiding van het bedrijf. “We zijn hier niet zo van de titels. Ik zit meer in de algemene aansturing van het bedrijf: Henk stuurt de vier locaties teelt- en planningstechnisch aan en Frans en Gert zijn locatieleider op een van de locaties.”

Tussenjaartje

Zelf stond hij niet te springen om ook in het bedrijf te komen, vertelt Evert (31). “Helemaal niet zelfs. Ik heb mbo-administratie gedaan. Toen ik van school kwam had mijn vader een locatie erbij gekocht. Hij ging nieuw bouwen en vroeg aan ons wie er interesse had om in het bedrijf te komen. “Ik niet”, zei ik, “maar ik wil wel een tussenjaar nemen om de bouw te begeleiden. Ik ben nooit meer weggegaan. Het bleek hartstikke leuk samen met mijn vader en mijn broers.”

Marktleider

Sinds de switch naar de Santini zit de vaart er flink in. Van de 75 hectare Santini in Nederland heeft marktleider Van Helvoort Company eenzesde deel – 12,5 hectare. “We zijn dubbel zo groot als het bedrijf onder ons”, zegt Evert met enige trots. Meer groei ligt in het verschiet. “Vooral in Oost-Europa en Duitsland is er nog een enorm potentieel. Een externe adviseur begeleidt ons bij een visietraject. We zijn aan het kijken met welke keuzes we in 2035 te maken hebben: wetgeving, personeel, energie, kosten, financiering… eigenlijk alles wat langs komt, in totaal dertien facetten. Als er dan een nieuwe locatie langs komt, kunnen we gefundeerd beslissen.”

Sustainable goals

Duurzaamheid speelt in die plannen een grote rol. Evert: “Van de zeventien sustainable goals die de VN heeft ontwikkeld om de wereld te verduurzamen, hebben wij er zes uitgekozen om een eigen beleid op te schrijven.” Eind 2020 moet al een grote stap zijn gezet, als de hoeveelheid plastic bij Van Helvoort Company met 100 % is afgenomen. Die vooruitstrevende aanpak leverde het bedrijf al een Greenovation Award van bloemenveiling FloraHolland op.

‘Kun je wel aan mensen komen?’

Ook de personele invulling vraagt veel aandacht. “Het is heel moeilijk om aan goede mensen te komen. Vooral op managementniveau, mensen met verstand van teelt en organisatie, maar ook een gewone productiemedewerker. Poolse medewerkers komen bijna niet meer. Daarom houden we er ook rekening mee bij toekomstige plannen: kun je wel aan goede mensen komen?” Om die reden zijn de huidige vier locaties al fors geautomatiseerd en gerobotiseerd.

Marktgericht telen

Van Helvoort Company teelt marktgericht, legt Evert uit. “Het gaat om de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Belangrijk is: wat verstaat je klant onder kwaliteit? De retail houdt er andere kwaliteitsnormen op na dan de groothandel. We streven altijd naar een minimaal bundelgewicht, maar niet naar te zware bloemen om geen onnodig gewicht weg te hoeven gooien. Dat past weer in ons duurzaamheidsbeleid.”

Meerwaarde Alfa Accountants en Adviseurs

Met de professionaliseringsslag in de organisatie kwam er in 2013 ook een ander accountantskantoor: Alfa. “Na de overname van een locatie hebben we besloten dat het tijd werd voor een andere accountant. Ons bedrijf groeide toen erg hard. We boeken zelf, maken onze eigen rapportages per maand. Alfa doet de jaarrekening en de begeleiding. Ook de personeelsadministratie doen we in eigen beheer, met ondersteuning van Alfa. Het is daar allemaal goed georganiseerd. Alfa heeft veel meer kennis in huis dan een kleiner accountantskantoor. De reden dat we zes jaar geleden zijn overgegaan naar Alfa heeft het bedrijf professionaliteit gebracht en inzicht op de financiën en de organisatie. Bij Alfa hebben ze eigenlijk over elk onderdeel kennis in huis.

 

 

Elbert van Aalst

Elbert van Aalst

Bedrijfskundig adviseur

088 2531952 | evanaalst@alfa.nl


Meer over Elbert