Banner

Tienmorgen Advies: praktische energiebesparing voor het mkb

2 maart 2021 | Door:  Amber Borst

Het begint op een slaapkamer in Tienmorgen, een wijk in Hardinxveld-Giessendam. Zes jaar later is de slaapkamer uitgegroeid tot een professioneel kantoor, met inmiddels vier medewerkers. (“En de advertentie voor nummer vijf staat net uit.”) Het is hard gegaan met Tienmorgen Advies, het bedrijf van Edwin en Lianne Boerman. Met duurzaamheid als actueel onderwerp kan het echtpaar de komende jaren nog wel even vooruit.

‘Een heel grote markt’, zegt Edwin Boerman over z’n eigen vakgebied. En toch weet een kleiner bureau als Tienmorgen Advies zich daarin goed te onderscheiden. “Wij bieden een totaalpakket aan op het gebied van duurzaamheid en energiebesparing. Als je kijkt naar het aantal diensten op onze website, daar schrik je bijna van. Vorig jaar hebben een paar studenten een onderzoek gedaan. Wat bleek: de concurrent die het dichtst bij ons zat, miste nog altijd een stuk of zeven, acht diensten die wij wel leveren. Want het is niet alleen maar advies, het is ook een stukje ontwerp van werktuigbouwkundige installaties, het aanvragen van subsidies of het inkopen van energie.”

Mkb grootste klant

Het is een pakket waarmee hij een grote groep van opdrachtgevers bedient. “We zijn bewust niet alleen de bekende markten gaan opzoeken, zoals zorg en onderwijs. Vooral de ondernemer in het mkb is onze klant. En we zijn ook echt begonnen met de bakker om de hoek. We zijn een kleinere organisatie, we hebben een lagere overhead. Maar tegenwoordig werken we ook voor Makro Nederland bijvoorbeeld.”

Compleet ontzorgen

Veel energiebesparende maatregelen zijn al door de overheid opgelegd. In het Activiteitenbesluit milieubeheer zijn verplichte acties opgenomen voor bedrijven die per jaar meer dan 50.000 kWh of 25.000 m3 gas verbruiken. Ook de verplichting dat vanaf 2023 elk kantoorgebouw minimaal energielabel C moet hebben is een drijfveer om Tienmorgen Advies in te schakelen. Edwin: “Wij kunnen die ondernemer ontzorgen. We doen onderzoek welke maatregelen hij al heeft genomen en welke hij nog moet treffen. We kunnen ook alle formulieren invullen en indienen om te voldoen aan de informatieplicht en we kijken waar subsidie te halen valt. Je krijgt dus een compleet pakket van aanpak.”

Geld besparen met energiereductie

In de markt ziet hij langzaam maar zeker een kentering ontstaan, dat energie besparen niet alleen maar een verplichting van de overheid is. “We hebben ook horeca-ondernemers als klant die moeten voldoen aan het activiteitenbesluit. Je kunt van die groep niet verwachten dat ze gemotiveerd zijn. Maar er zijn steeds meer bedrijven die zeggen: hé, met energiereductie kan ik ook geld besparen. Klanten van bedrijven gaan eisen stellen op het gebied van duurzaamheid. Die bedrijven kunnen wij dan weer begeleiden met keurmerken zoals de  CO2-Prestatieladder, zodat je én voldoet aan de eisen van de overheid én aan de wensen van je klanten.”

 

Monitoren en bewaken met TiMoPlus

Ook het monitoren en bewaken van het energieverbruik is een verplichting vanuit het Activiteitenbesluit. Met TiMoPlus levert Tienmorgen Advies daar een kant en klare oplossing voor. TiMoPlus houdt de standen van elektriciteit, gas en water real time bij en kan ook ruimte- en watertemperaturen en CO2 meten. “Het is ook een oplossing om te voorkomen dat je te veel opgewekte energie teruglevert aan het net. Energiebeheerders nemen maatregelen om te voorkomen dat het net overbelast raakt. TiMoPlus kan in zo’n geval bijvoorbeeld even de zonnepanelen uitschakelen of juist groepen van bijvoorbeeld de warmtepomp inschakelen. Het is een markt die eraan komt. In Duitsland is het allemaal al veel strenger gereguleerd.”

Veel diensten

Ondernemer werd hij min of meer bij toeval. Via functies bij adviesbureaus kreeg Edwin steeds meer kennis van energiebesparing.  “In mijn laatste functie was ik adviseur binnenklimaat. Maar op een bepaald moment had ik het idee: ik kan het net zo goed zelf gaan doen. We zijn samen begonnen, Lianne en ik. De technische kant kun je wel aan mij overlaten. Ik wil niet zeggen dat ik een hekel heb aan de administratie, maar Lianne vindt dat nu juist wel interessant.” Alfa helpt. “De ouders van Lianne die al klant zijn bij Alfa hadden goede ervaringen. Net als wij heeft Alfa heel veel diensten in huis. Voor allerlei vragen kunnen we bij Alfa terecht. Dat vinden we prettig. Moet er voor ons iets uitgezocht worden, dan bellen we klantbeheerder Arie Droogendijk of relatiemanager Arjan Kant. Wat wij op het gebied van energie voor een klant betekenen, is Alfa voor ons. Alfa heeft al die zaken in huis, je hoeft daarvoor weer niet een ander bureau in te schakelen.”