Banner

Ondernemen in coronatijd: “Zorg dat je overzicht houdt”

20 april 2020

Als een accountant en adviseur ooit z’n meerwaarde kon bewijzen, is het wel in deze coronatijden. Ondernemers zien zich geconfronteerd met een ongekende omzetdip. En het eind is nog niet in zicht. Als teamleider bedrijfskunde van vijf kantoren staat Nils Huisinga met zijn collega’s elke dag in de ‘vuurlinie’. Zijn belangrijkste tip voor ondernemers: “Zorg dat je in deze tijd het overzicht behoudt door middel van een liquiditeitsbegroting.”

Tien jaar bancaire ervaring bracht Nils mee toen hij anderhalf jaar terug bij Alfa in dienst trad. “En daar heb ik nog altijd plezier van”, zegt hij veelbetekenend. Als bedrijfskundig adviseur is hij verantwoordelijk voor alles wat met strategie te maken heeft. “Dan gaat het over rendementsvraagstukken op de lange termijn. Bijvoorbeeld: een ondernemer wil uitbreiden, een nieuwe locatie of grond kopen, een stal bouwen, groeien of juist krimpen.”

Veel verschillende disciplines

“Wat ik leuk aan het team vind, is dat er veel verschillende disciplines vertegenwoordigd zijn. We zijn bezig met de strategie voor de lange termijn, maar ook met de dagelijkse vraagstukken voor het bedrijf. Daarnaast hebben we subsidies,  ruimtelijke ordening en milieu als subgroepen. Of het nu gaat om een technisch vraagstuk of over financiële of juridische zaken: we hebben binnen Alfa alle kennis in huis om een bedrijf goed te adviseren.”

Groei aan mkb-zijde

Van oudsher was Alfa vooral sparringpartner voor agrariërs. Inmiddels staat Alfa ook in de mkb-markt stevig op de kaart. “Strategie is eigenlijk universeel. Je moet wel iets van de sector weten, maar daarvoor ga je in gesprek met de ondernemer. De kunst is om niet op zijn of haar stoel te gaan zitten, maar die ondernemer handvatten te geven om zelf de juiste keuzes te kunnen maken.

Coronacrisis

Maar in het coronatijdperk begrijpt hij dat de aandacht van veel ondernemers vooral op de korte termijn is gericht. Veel bedrijven staan in de survivalmodus. Wat merken Nils en zijn collega’s daarvan? “Ondernemers weten de steunmaatregelen van de overheid goed te benutten. Maar sommige ondernemers hebben niet meer het totaaloverzicht: kan ik over twee of over zes maanden nog mijn rekeningen betalen? Daar hameren we altijd op: zorg dat je in deze tijd overzicht behoudt.”

Het instrument daarvoor: de liquiditeitsbegroting. Nils: “Een goede begroting is een dynamisch document dat je iedere maand, week of vaker bijstelt. Hoe staan we ervoor? En als we dit zien gebeuren, wat betekent dat voor onze markt en wat is het vooruitzicht over een paar weken? Doordat je tijdig acteert als je in liquiditeitsproblemen dreigt te komen, kun je banken sneller benaderen.”

Denken in scenario’s

Valt er in deze onvoorspelbare tijd wel iets te begroten? “Eén ding weet je zeker: er is nog nooit een prognose exact uitgekomen. Bij bijzonder beheer op de bank heb ik geleerd in scenario’s te denken. Een voorbeeld: de toeristische branche. Je hebt het scenario dat alles helemaal op slot blijft. Dan komt er van de zomer helemaal niemand meer. Er is ook een scenario dat alles weer geleidelijk opengaat in juli of augustus. En dan heb je nog een tussenscenario. De wereld is heel erg veranderd maar ook wel weer stabiel. De meeste ondernemers weten wel wat ze de komende weken kunnen verwachten, zo kan je een liquiditeitsprognose wel aardig invullen. Hiermee kun je sturen op de korte termijn. Daarnaast moet je de strategie op de lange termijn blijven bewaken. Nu nog kun je gebruikmaken van steunmaatregelen. Maar loopt je financiering op, dan wordt het gat om door te gaan alleen maar groter.”

Betrek Alfa bij die liquiditeitsbegroting, zegt Nils. ”De meeste ondernemers zijn prima in staat om een liquiditeitsbegroting te maken. Alleen is het niet hun dagelijkse business. De kans op een foutje is groot. Als je een oplossingsrichting hebt bepaald, kan het heel waardevol zijn om er met iemand over te sparren die er dagelijks mee bezig is en elke dag met banken communiceert. Dat is onze toegevoegde waarde voor een ondernemer. Of die ondernemer ontzorgen, of meer die controlefunctie: wat je nu hebt gemaakt, is dat haalbaar, is dat realistisch, neem je de slimste route?”

Klant goed in beeld

Op financieringsgebied kon 2020 weleens een druk jaar worden. Ook dan staat Alfa paraat. “Het financieringslandschap verandert. Zeker binnen het mkb is er een wildgroei aan alternatieve financieringsmogelijkheden. Naast de banken zijn er instellingen die bemiddelen bij aanvragen. Maar het probleem is vaak: die instellingen hebben de klant niet zo goed in beeld als wij. Alfa kent die klant als accountant, wij weten welke juridische zaken spelen. Daardoor kunnen wij sneller schakelen en een betere financiering leveren.”