Banner

Hoe een koe 473 AH’s vangt

21 mei 2019 | Door:  Annemiek Pelle

Vanaf het schap kijken vier koeiendames de consument vriendelijk aan. Aukje, Kitty, Cootje en Moevchen heet het kwartet, dat prominent op de etiketten van ‘Mijn Melk’ prijkt. Het is een nieuw merk in het schap van grootgrutter Albert Heijn. Nu eens niet afkomstig van een grote zuivelcoöperatie, maar van één boerderij: de Dobbelhoeve van familie Van Roessel in Udenhout.

Daar wordt de melk ter plekke gepasteuriseerd en gehomogeniseerd in een eigen mini-zuivelfabriek. En de consument kan kiezen – inmiddels al in 473 vestigingen – want elke koe geeft haar eigen smaakje aan de melk.

Al in de jaren tachtig schakelde vader Cees over op biologisch boeren, weet Guus van Roessel, die mede-eigenaar is van de Dobbelhoeve. “We werken volgens een gesloten lokale kringloop en gebruiken geen kunstmest en geen bestrijdingsmiddelen. Koeien kunnen bij ons hun natuurlijke gedrag vertonen. Ze mogen lekker in de wei grazen, kalfjes blijven de eerste tijd bij hun moeder,” zo legt hij in een paar zinnen de essentie van het biologisch boeren uit. Guus koos in eerste instantie voor een carrière buiten de boerderij: bij Lely, leverancier van automatisering voor de melkveehouderij. Daar werkt hij nog altijd, tegenwoordig als directeur Business Development. “lk help wel mee op het boerenbedrijf, maar niet altijd. Dan zorgen mijn vader en medewerker Dave voor de koeien. Papa en Dave zijn betere boeren dan ik ben. Maar ik zal er altijd wel iets naast blijven doen, want ik word graag uitgedaagd.”

Ontwikkeling compacte zuivelfabriek

Die uitdaging kreeg Guus op een presenteerblaadje aangereikt bij Lely. Hij was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Orbiter, een compacte zuivelfabriek voor op de boerderij. Het is een revolutionaire vinding. Direct na het melken wordt de melk gehomogeniseerd en gepasteuriseerd, om te worden verpakt in flessen. Data uit de melkrobot stellen de melkveehouder in staat om te kiezen welke melk hij aflevert. Bij de familie Van Roessel op het bedrijf is dat de melk van vier koeienfamilies: Aukje, Kitty, Cootje en Moevchen.

Eigenheid in ere herstellen

“De eigenheid van melk is verdwenen. De productie van een melkveehouder verdwijnt letterlijk in een grote plas bij de coöperatie. Met de techniek van nu kunnen we die eigenheid weer in ere herstellen. De Orbiter levert een divers product op. Je hoeft het niet per se te bewerken, elke koe geeft er zelf een eigen smaakje aan. Ja, dat kun je proeven. We krijgen zelfs weleens reacties van consumenten: ‘Hè wat jammer, de Aukje is op, die vond mijn dochter nou net zo lekker!’ Een andere schuimt weer geweldig voor de cappuccino.”

Innovatieve supermarkt

Dat de Dobbelhoeve-melk in 473 supermarkten terecht zou komen, was niet helemaal voorgeprogrammeerd. Guus: “ln alle eerlijkheid: daar moet je een beetje geluk bij hebben. Het geluk dat je tegenover een category manager zit die er open voor staat. We hadden bij Albert Heijn meteen toegang tot de juiste beslisserslaag. Sowieso is het een supermarkt die graag laat zien innovatief te zijn. Het was ook de combinatie: het verhaal, de positionering, de fles. Timing is everything.” Vooral de opvallende fles van Mijn Melk met de vier ‘cow girls’ speelt een belangrijke rol in de communicatie. Die ontstond uit een samenwerking tussen Lely en ontwerpbureau Flex/design in Delft, dat verantwoordelijk is voor de vormgeving van de machines. Flex/design maakte ook het opvallende ontwerp voor Mijn Melk, inmiddels goed voor een nominatie bij de NL Packaging Awards.

Specifieke boeren

Alleen al door de kosten is investeren in een eigen zuivelfabriekje voor de gemiddelde boer een opgave. “We gaan daarom op zoek naar specifieke boeren. Boeren die een eigen verhaal te vertellen hebben. En dan moet die boer ook mentaal nog een stap kunnen maken: die van leverancier in het groot naar leverancier van een eindproduct. Als leverancier aan de zuivelfabriek heb je weinig om je als boer zorgen over te maken. Ga je je eigen product leveren, dan nemen je verantwoordelijkheden wel toe.” Maar daar staan hogere inkomsten tegenover. Het inkomen van boeren staat immers al jaren onder druk. “De achterliggende gedachte van de Orbiter is dat we naar een manier zochten om de boer een waardestap te laten maken,” zegt Guus die Mijn Melk voor – de adviesprijs van – 1,74 euro per 800 milliliter
in het AH-koelvak ziet staan.

BAS-rapportage

Een prijs waar Alfa aan heeft meegerekend. “We zijn al heel lang klant. We zijn via het lidmaatschap van European Dairy Farmers, een studiegroep van vernieuwende Europese melkveehouders waar Alfa heel nauw bij betrokken is, bij Alfa terechtgekomen. Nadat we gestopt zijn bij European Dairy Farmers zijn we gebleven. We maken bij Alfa onder meer gebruik van BAS Melkvee Plus, om de actuele cijfers te monitoren. Om drie maanden na het afgelopen jaar te horen hoe het gegaan is, daar heb je niet zoveel aan. Je sturingsmechanismen als ondernemer zijn toch al beperkt, dus de paar die je hebt, moet je goed gebruiken. En die BAS-rapportage helpt, samen met het advies van de specialisten bij Alfa.”

Annemiek Pelle

Annemiek Pelle

Marketing en Communicatie

088 2531035 | apelle@alfa.nl


Meer over Annemiek