Banner

Elke vier weken op de koffie bij Alfa

22 juli 2022 | Door:  Jelena Bajic

Drie tot vijf kopjes gunt hij zichzelf op een dag. Want ja, als franchisenemer van Fortune Coffee ligt een ‘overdosis’ al gauw op de loer. "Ik hoor weleens klanten die tien bakkies op een dag drinken”, lacht Arjan van Ballegooijen, verantwoordelijk voor de regio rondom zijn woonplaats Gorinchem. Niet toevallig is een van zijn klanten op vijfhonderd meter van zijn huis gevestigd: het kantoor van Alfa. Want de ideeën over lokaal ondernemerschap en duurzaamheid liggen niet ver van elkaar.

Zo’n negen jaar terug komt hij bij toeval met het franchiseconcept in aanraking. “Ik had altijd al het idee om voor mezelf te beginnen. Ik werkte voor een baas, maar dat beviel niet. Ik kende Fortune Coffee niet, maar het concept vond ik meteen al mooi. Andere bedrijven doen de koffievoorziening erbij, wij zijn erin gespecialiseerd. We doen ook niet aan contracten. Banden die niet binden, die binden het meest. En het gebied rondom Gorinchem was nog vrij. Mijn verste klant zit op 25 minuten rijden. Daardoor kun je ook altijd snel service verlenen”, zegt Arjan.

(tekst gaat verder na de foto)

Samen met dertig collega’s heeft Fortune Coffee onderhand nagenoeg landelijke dekking. De franchisenemers leveren zowel de koffie als de automaat. En de groei zit er nog altijd in, merkt Arjan. “Ik krijg er elke week nog wel een klant bij. Mensen verwachten een goed kopje koffie of thee op het werk. Bedrijven doen steeds meer om mensen te binden. Je ziet ook wel bedrijven die zo’n duur barista-apparaat neerzetten. Maar daar moet je eigenlijk een cursus voor hebben gevolgd. En dan merk je toch wel dat de meeste bedrijven geen sores willen maar voor gemak gaan.”

Groot assortiment

En gemak bij de koffie, daarvoor moet je bij Arjan zijn. Zo’n eens in de vier weken komt hij bij zijn klanten over de vloer. Even de voorraad aanvullen: koffie, maar ook thee, cacao, melk, suiker en soep. “En ik neem meteen het koffiedik van vier weken mee. De klanten verzamelen dit in een krat om te worden verwerkt tot grondstof voor de champignonteelt”, zegt hij. Meer hierover lees je op zijn website: Koffiedik (fortune.nl).

(tekst gaat verder na de foto)

Ook helpt Arjan klanten een keus maken uit het grote assortiment melanges. “We hebben tegenwoordig wel twintig smaken. Dan ga je samen met die klant op zoek: hoe grof wil je het hebben, hoe fijn, wat is de ideale doorlooptijd? De ene klant kiest voor een pittige, de andere voor een wat mildere koffie. Bij een kantoor zoals Alfa mag het een wat pittige bak blijven.” Lachend: “Die collega’s moeten wel wakker blijven natuurlijk!” Bij een nieuwe klant stelt hij de automaat op maat af. “En die eerste weken komen we altijd een paar keer langs: hoe bevalt het? Moet de koffie warmer, moet-ie kouder?”

Duurzame koffie

Z’n eigen smaakvoorkeur gaat richting de Arabica-boon, die iets milder van smaak is dan Robusta. “Ik dronk in het verleden vooral cappuccino. Tegenwoordig meer zwarte koffie. Maar nooit meer dan drie tot vijf op een dag. Ik kom ook weleens bij klanten die wel tien koppen op een dag drinken, maar dat is voor mij niet goed!” De koffies die Fortune Coffee levert, hebben in veel gevallen een duurzaam stempel. Koffieboeren krijgen er dan een eerlijke prijs voor. In Oeganda sponsort het bedrijf ook een eigen project, dat in 2010 eenvoudig begon met honderd boeren en inmiddels flink is gegroeid. Inmiddels verkopen we ook de koffie uit dit project: De Kalimi koffie, genoemd naar koffieboerin Betty Kalimi.

Alfa

Vinden klanten het belangrijk dat de koffie die ze drinken iets doet voor een betere wereld? “Ja, een klant als Alfa zeker. Maar ik kom ook bij genoeg productiebedrijven die zeggen: fijn dat het verantwoord is, maar daar hebben we niet zoveel mee.” Het contact met Alfa ontstond trouwens spontaan, zegt hij. “Marielle de Valk van Alfa heeft ons benaderd, omdat het contract met hun huidige leverancier ten einde liep en zij op zoek waren naar een lokale leverancier die snel kan schakelen. Of wij het eens wilden proberen. En inmiddels zijn we er vaste leverancier. Wat er het meest gedronken wordt? Koffie zwart en cappuccino.”

(tekst gaat verder na de foto)

Vervangend exemplaar

Van huis uit is Arjan werktuigbouwkundige. “Ja, dat is heel iets anders hè! Maar ik heb er ook veel plezier van. Als er ergens een storing is, kan je die vaak zelf wel repareren omdat je technisch bent. En anders nemen we die automaat mee naar de werkplaats. Dan zetten we een vervangend exemplaar neer, zodat het bedrijf niet zonder koffie zit.” Want hij weet hoe belangrijk die secundaire arbeidsvoorwaarde voor medewerkers is. “Er wordt altijd over twee dingen geklaagd op het werk: het weer en de koffie. Aan het eerste kan ik niks doen, aan het tweede gelukkig wel!”

Alfa en duurzaamheid

Ook bij Alfa staat duurzaamheid hoog op de agenda, en hierin nemen we onze verantwoordelijkheid. Benieuwd hoe we dit doen? Lees er alles over op: Duurzaam - Alfa Accountants en Adviseurs

Jelena Bajic

Jelena Bajic

Secretaresse | PR & Marketing

088 2531998 | jbajic@alfa.nl


Meer over Jelena