Banner

Onze mensen staan op de eerste plaats, daarna pas onze producten

24 februari 2020 | Door:  Mischa van Tiel

“Onze mensen staan op de eerste plaats, daarna pas onze producten. Ik ben geen automan, ik ben een mensen mens”, aldus ondernemer Martin Jutstra, DGA van Auto Drenthe Groep. “Al ruim 17 jaar ben ik ondernemer in het autovak. Wij zijn Toyota-dealer met filialen in Hoogeveen (Auto Ruyne BV)  Emmen (Auto Lunenborg BV) en Assen (Auto Gorter BV). Daarnaast hebben we een leasemaatschappij Mobiliteitslease Drenthe, een leasemaatschappij voor alle merken.”

Passie

Mensen coachen, uitdagen en beter maken is zijn passie. Daar wordt hij echt gelukkig van. Zowel zakelijk als privé.  “Het draait bij ons om mensen. We zijn een familiebedrijf en weten maar al te goed dat onze klanten en onze medewerkers het succes bepalen van onze bedrijven.” De kleinschaligheid van de bedrijven en de betrokkenheid, vrijheid en zelfstandigheid van de medewerkers dragen positief bij aan het realiseren van hun onze visie: “Het meest aanbevolen autobedrijf in de regio”.

Medewerkers tevredenheid of medewerkers betrokkenheid?

Deze uitgangspunten lijken heel erg sterk op elkaar en worden vaak door elkaar gehaald. Is het niet hetzelfde? “Nee, dat zeker niet. Een tevreden medewerker hoeft zeker niet betrokken te zijn. Andersom zie je vaak wel dat een zeer betrokken medewerker resulteert in een  tevreden medewerker. Maar hoe krijg je een medewerker betrokken? Voor mij was dit een geweldige uitdaging om het anders te gaan doen.”

Japanse inzichten

Een aantal jaren geleden heeft hij in Japan kennis mogen maken met de management filosofie van Toyota. De sterke pijlers in deze filosofie “Respect voor mensen”, “Kaizen” en “Genchi Genbutsu” hebben hem doen inzien waarom medewerkers bij Toyota zo enorm betrokken zijn en zich verantwoordelijk voelen voor het merk. Hij  wilde zijn eigen weg hierin vinden voor zijn organisatie. De eerste stap was “doen”. Kleine stapjes. Hij kwam er achter dat er heel vaak dingen gedaan worden, zonder goed uit te kunnen leggen waarom. Sterker nog, “soms kom je tot de conclusie dat je niet eens kan uitleggen waarom je iets doet. De vraag is dan… waarom doe je het dan? Door uit te leggen en inzicht te geven waarom we bepaalde dingen doen, ontstaat er inzicht en draagvlak. Zo starten we op iedere vestiging en op iedere afdeling iedere morgen door middel van een dagstart. We stellen elkaar dan de vragen; Wat ging er goed en wat kan er beter, wie verwachten we vandaag en wat moet er gebeuren? Alleen al door deze actie betrek je alle medewerkers bij de dag die komen gaat.”

Kaizen en Genchi Genbutsu

Kaizen betekent “continue verbeteren”. Martin gelooft dat er altijd ruimte is tot verbetering. Dat houdt zeker niet in dat hij nooit tevreden is. Sterker nog, hij is super trots op waar hij staat en wat hij doet. Maar door altijd structureel verbetering toe te passen, dit te borgen en vervolgens weer te verbeteren, realiseer je over een aantal jaren een enorme positieve verandering. Recent hoorde hij een mooie uitspraak: “Er is nog nooit iemand hoger gaan springen, door de lat lager te leggen”. Maar om echt beter te willen worden moet je weten wat er gebeurt in je organisatie. Zelf ervaren en meedraaien. Genchi Genbutsu betekent “terug naar de bron”. Geen beleid vanuit een ivoren toren, maar met de mensen die dagelijks in de praktijk staan samen in gesprek en weten wat er zich afspeelt.

Kennisverrijking door ontwikkelingswerk in Gambia

Martin geniet van avontuur en reizen. Hij is er achter gekomen dat hij zijn passie om met mensen te werken daarin geweldig kan combineren in de vorm van ontwikkelingswerk. Al 10 jaar reist hij regelmatig af naar Gambia. In 2010 heeft hij met een groep vrijwilligers stichting Samen voor Gambia opgericht. Inmiddels hebben ze twee complete medische posten gerealiseerd in de binnenlanden van dit ontwikkelingsland en staan ze op het punt om een derde post te adopteren. Ze vormen lokaal teams samen, ze zoeken de samenwerking met de overheid, verzamelen geld in en zorgen dat de lokale mensen kunnen realiseren waar hun behoefte ligt. Draagvlak, vertrouwen en samenwerken is de basis. “Als je met mensen werkt, leer je van elkaar. Vooral in Gambia heb ik zelf ontzettend veel geleerd. Het zien van het grote verschil in de maatschappij tussen enerzijds onze welvaart in combinatie met hoe wij ons leven inrichten en anderzijds de armoede, tijd voor elkaar en de rust aldaar, heeft mijn leven veranderd en mij er toe in staat gebracht dat ik heel goed kan relativeren.”

Samenwerking Alfa Accountants en Adviseurs

“Ik heb ervoor gekozen om met Alfa Accountants en Adviseurs samen te werken omdat ik merk dat we op één lijn zitten als het gaat om korte lijnen, praktijkgericht en slagvaardigheid. Ze weten wat er zich afspeelt en snappen dat goed advies en snel reageren daarbij heel belangrijk is.“

Mischa  van  Tiel

Mischa van Tiel

Directiesecretaresse

088 2532216 | mvantiel@alfa.nl


Meer over Mischa