Banner

Ondernemer van de maand: Arbodienstverlener Omedi Diagnostisch Medisch Adviescentrum

29 september 2017 | Door:  Lieke Eerbeek

Een sierhek, knisperend grind onder de voeten, een pand als een monument. Niets wijst erop dat er achter de voordeur van de Stationsstraat 16 in Kesteren een medisch adviescentrum schuilgaat. “Met opzet”, zal eigenaar Peter Obels later zeggen. “Het moet huiselijkheid uitstralen, geen kantoorpand. Ik zeg weleens gekscherend: we hebben de mooiste wachtkamer van Nederland.”

Arbozorg is een belangrijke pijler onder Diagnostisch Medisch Adviescentrum Omedi, maar lang niet de enige. Samen met zijn vrouw Coby en twaalf medewerkers is Peter ook actief op het gebied van keuringen, van vliegmedische keuring voor piloten tot particuliere keuringen. Vaccinaties en health checks zijn bekend terrein. En ook diagnostisch onderzoek, bedoeld om ziekten op te sporen of te voorkomen, valt onder het pakket. Weer een ander – en groeiend – gebied zijn de preventief medische onderzoeken (PMO’s). Omedi streeft ernaar om heel werkend Nederland langer, gezond en met plezier te laten doorwerken. Elke organisatie is gebaat bij goed gekwalificeerde, gemotiveerde en gezonde werknemers. Kortom, bij werknemers die duurzaam inzetbaar zijn. Per 1 juli 2017 is de Arbowet veranderd, met de vernieuwde wet is er meer aandacht voor preventie. Omedi helpt de werkgever hierbij.

Avondspreekuren 

Het one-stop-shopping concept is een van de redenen van het dienstenaanbod. Klantgericht ondernemen - nog niet wijdverbreid in de zorg - is een andere. “Een vrachtwagenchauffeur heeft overdag geen tijd voor zijn beroepskeuring? Dan komt hij toch op zaterdag langs! Zo zijn we ook met avondspreekuren gestart.” 

Rode draad door het brede pakket: het vinden van oplossingen. Peter: “De overheid hamert veel op participatie. Maar de medische sector is van huis uit heel ziektegericht. De ziekte wordt behandeld, iemands functioneren in de maatschappij is niet interessant. Maar met het belang van participatie wordt het steeds belangrijker om mensen goed te adviseren hoe ze duurzaam inzetbaar kunnen blijven. Met arbodiensten als PMO’s, preventieve spreekuurconsulten, keuringen en health checks zitten we precies op het preventieve aspect gericht op behoud van participatie.” 

Heldere doelen 

‘Helderheid’ en ‘transparantie’ zijn woorden die een paar keer vallen in het gesprek. Niet toevallig. “We maken het vaak genoeg mee dat er ergens al langere tijd gedoe is tussen een werkgever en een werknemer. Waar het vaak aan ontbreekt, zijn heldere doelen. Als je allebei een ander doel hebt, wordt het een wedstrijd. Heb je hetzelfde doel, dan ga je samen aan de slag. Dat bereik je door de juiste vragen te stellen aan mensen. Ik ben niet de bedrijfsarts die mensen weer naar hun werk schopt of streng controleert. Ik maak wel duidelijk wat de mogelijkheden voor beide partijen zijn. Ja, dan kan het nog steeds zo zijn dat sommige dingen niet goed voelen, maar je moet soms ook gewoon accepteren hoe het is.” 

Dankbaar werk, vindt Peter het. “Ik heb weleens de opmerking gekregen: u heeft in een uur tijd al mijn vooroordelen over bedrijfsartsen ontkracht.” En soms ook confronterend in de gesprekken die hij elke dag voert. “Het gaat wel om mensen. Om hun salaris. Om hun zelfbeeld. Misschien moeten ze wel hun huis verkopen en kleiner gaan wonen. Daarom neem ik de tijd voor die gesprekken.” 

Hele pakket 

Die persoonlijke aandacht is er ook voor de andere kant, die van de werkgevers. “Ons voordeel is dat we bedrijven het hele pakket bieden: arbodienstverlening, verzuimbegeleiding en nu weer het verzorgen van de basiscontracten, die de overheid sinds kort wettelijk verplicht stelt. Ook hebben we sinds kort hr-professionals in dienst die ondernemers begeleiden bij de uitvoering van onze adviezen. Grote bedrijven hebben die specialisten in eigen huis, kleinere niet.” Ook bij andere zaken is een commerciële insteek hem niet vreemd. “Die vaccinaties zijn voor ons maar een kleine tak van sport. Maar het is wel weer aantrekkelijk omdat partijen zien dat ze naast vaccinaties ook andere dingen bij ons kunnen neerleggen. Maar commercieel? Ik vind mezelf niet echt commercieel, maar misschien wel in vergelijking met vakgenoten.” 

Van boekhouder naar accountant 

Sinds kort zijn de financiële en administratieve belangen neergelegd bij Alfa. Peter: “Het toeval wilde dat ik ooit als bedrijfsarts voor het kantoor Dodewaard heb gewerkt. Jaren later kwam ik directeur Jan Mulder weer tegen, net op het moment dat Omedi een groeispurt doormaakte. Dat was het moment om over te stappen van boekhouder naar accountant. In dat proces zitten we nu, het is nu nog vooral heel veel regelen. Maar áls er specifieke kennis nodig is, is het prettig dat die er is bij Alfa.”

Lieke Eerbeek

Lieke Eerbeek

Strategisch adviseur

088 2531760 | leerbeek@alfa.nl


Meer over Lieke