Banner

Ondernemer van de maand - 'Net begonnen met een sportschool en nu al een ledenstop'

20 februari 2017 | Door:  Johan van Blijderveen

Of Marco Brienissen niet eens een keer sportles kon geven op de camping van z'n ouders. “Want jij geeft toch fitnesstraining op zo’n sportschool?” Van het een kwam het ander. Anderhalf jaar later is hij met compagnon Wimilio Vink eigenaar van Bootcamping. De twee jonge ondernemers geven bootcamps, small group training en personal training in Opheusden. Daarin hebben zij een eigenzinnige formule in hun werkwijze. “Bij ons is het: take it or leave it!”

Dat 'sportlesje' maakte de ondernemer in Marco Brienisssen wakker. Opeens kwam alles bij elkaar: z'n achtergrond als getalenteerd wielrenner, z’n opleiding Sport, Gezondheid en Management en z'n ondernemersambities. " Niet dat ik direct de ambitie had om ondernemer te worden. Wel ben ik heel erg kritisch op dingen. Ik denk al gauw: dat moet ik beter kunnen. Ik vind niet dat je dan met modder moet gaan gooien, maar dat je het dan ook echt moet laten zien. Ik heb een tijdje gewielrend, op redelijk hoog niveau. Daar ben ik ondertussen mee gestopt. Ik heb altijd hele goede begeleiding gehad van mensen, maar niemand zei mij echt een keer de waarheid. Dat is soms wel nodig om mensen een prikkel te geven. Met onze sportschool willen we mensen confronteren, in laten zien en laten ervaren dat succes met vallen en opstaan gaat.”

Voor Marco (22) is het runnen van een eigen sportschool onderhand een fulltime job, naast z'n studie. Wimilio (23) heeft er een korte carrière in het profvoetbal opzitten, met contracten bij Vitesse, MVV en Eindhoven. Omdat ook voor hem zijn maatschappelijke carrière zwaarder begon te wegen, zette hij zijn voetballoopbaan voort bij TEC in de Topklasse van het amateurvoetbal.

Trainen in de kelder

Bootcamps zijn intensieve workouts, bedoeld voor lichaam en geest. De glamour van grote fitnesscentra is Bootcamping vreemd. De trainingen worden ‘s winters gegeven in de kelder (de ‘Sportkantine’) van de camping van zijn ouders, De Linie in Opheusden. In de zomer wordt er binnen en buiten getraind. Zeven dagen per week zijn er lessen. Veel marktonderzoek is er aan de start van de eigen sportschool niet te pas gekomen. Leden van kwamen vanzelf. "We zijn gewoon begonnen met het verkopen van strippenkaarten. Via mond-tot-mond-reclame kwamen er steeds meer leden bij. We zitten nu aan de tachtig sporters. We hebben al een ledenstop moeten invoeren."

En dat terwijl de hele fitnessrage alweer een beetje over zijn hoogtepunt heen is. Sportscholen en fitnesscentra hebben de grootste moeite om rendabel te blijven. Wat doet Bootcamping anders?

Leefstijl uitdragen

"We zijn niet de goedkoopste en toch komen we om in de aanvragen.”, zegt Marco. “Wat wij anders doen? Bij ons staat de mens centraal en we richten ons alleen maar op resultaat. We willen tot de kern doordringen, mensen een andere leefstijl aanleren. Dat is iets anders dan een crashdieet of een sapkuurtje. Een andere manier van leven is hard werken. Intensief trainen. Meer kennis opdoen. Wij kiezen voor de duurzame weg in plaats van de makkelijke. Wij vinden: als je actief aan je innerlijk werkt, dan gaat je uiterlijk vanzelf veranderen. Daar moet je natuurlijk wel wat voor doen.”

De twee ondernemers van Bootcamping zijn er niet om lesjes te verkopen. Abonnementen zijn er niet eens, de twee werken met strippenkaarten. Een eerlijke benadering staat voorop. "Ik zeg weleens keihard tegen potentiële nieuwe leden: wil je afvallen? Ga maar gezonder eten. Bij ons is het echt: take it or leave it. Zo doen wij het. Jij moet het zelf doen. Wij kunnen je er alleen maar bij helpen. En dat doen we ook volledig als je laat zien dat je echt aan jezelf wilt werken."

Netwerkdag

Zo toevallig als het ondernemersbestaan op zijn pad kwam, zo toevallig verliep ook het contact met Alfa. Marco: "Ik was een keer bij een netwerkevenement in molen De Zwaluw in Kesteren. Daar liep ik Jan Mulder van Alfa tegen het lijf. We hadden een fijn gesprek. Alfa is een bureau met alle kennis in huis. Dat komt ongetwijfeld van pas, dachten we. Het loopt goed. Johan van Blijderveen is onze klantbeheerder. Heb je een vraag, dan krijg je van Alfa snel antwoord. Daar houden wij van.”

Johan  van Blijderveen

Johan van Blijderveen

Klantbeheerder

088 2531756 | jvanblijderveen@alfa.nl


Meer over Johan