Banner

Etikon over DISC: “Door de gesprekken met Alfa creëren we automatisch meer rust”

12 april 2021 | Door:  Amber Borst

Samen met dochters Kim (24) en Tessa (25) is Marietje Bredewoud het succesvolle drie-vrouw-schap achter Etikon. In bijna dertig jaar tijd is de etikettenproducent uitgegroeid tot een van de grootste etiketten verwerkende bedrijven van Europa. In het Duitse Halberstadt staat een eigen productiebedrijf van etiketten, onder leiding van Alex Maree, vader van Tessa en Kim. Met de toetreding van beide dochters sorteert Etikon alvast voor op de toekomst. Intensieve begeleiding door Alfa moet de volgende generatie klaarstomen om het succes een vervolg te geven.

Etikon bestaat volgend jaar alweer 30 jaar en is vanuit de zolder in Tricht gestart. Inmiddels telt Etikon Nederland 14 medewerkers. Sinds september 2020 zijn ze in Geldermalsen begonnen met een eigen digitale productielijn waardoor ze full color kunnen drukken. Dit is met name bedoeld voor snelle en kleinere producties. De grotere volumes worden met name in de productiefaciliteit in Duitsland geproduceerd. Deze locatie is inmiddels al doorgegroeid naar 180 medewerkers met 34 productielijnen (etiketverwerkende machinelijnen). Kim: “Door onze verschillende productiespecialiteiten kan Etikon de gehele markt bedienen, van groot tot klein.”

Onafhankelijk bedrijf

Etikon maakt een gezonde groei door. Marietje: “Veel concurrenten in Nederland zijn overgenomen door een investeringsmaatschappij. Zo is er één grote groep ontstaan. Maar veel klanten willen geen zaken doen met een investeringsmaatschappij die alleen maar voor de cijfers gaat. Wel met een onafhankelijk bedrijf, een familiebedrijf zoals wij. Ook werken veel opdrachtgevers met meerdere etikettendrukkers, uit het oogpunt van risicospreiding.” Door de spreiding van het klantenpakket over meerdere branches krijgt de coronacrisis geen vat op Etikon. Kim: “Er zijn wel branches die het zwaar hebben, terwijl andere branches juist in de lift zitten."

Taakverdeling

Tessa is met haar team verantwoordelijk voor de operationele processen, de verkoop binnendienst, het contact met Duitsland en de productieplanning. Zus Kim richt zich meer op het strategische vlak, neemt de (online) marketing geheel voor haar rekening en zorgt voor het structureren en het professionaliseren van de organisatie. Moeder Marietje heeft de sales en ‘het hele financiële gedeelte’ onder haar hoede.

Alfa

Via-via komt Etikon in contact met Alfa. Niet om Alfa als accountant in te schakelen, maar met het oog op de toekomst. Kim: “We zijn een groeiend bedrijf. We staan nu op het punt dat we willen doorpakken en daarvoor timmeren we met ons team hard aan de weg. Het gevaar is dat je snel in de waan van de dag blijft doorgaan, maar we willen juist verder. Alfa is er om ons scherp te houden en dit te doorbreken.” Dat gebeurt eenmaal in de twee maanden. Marietje: “We hebben dan een gesprek waarin Alfa ons confronteert met allerlei vragen. Wat wordt de volgende stap? En hoe pakken we het aan? Het is heel toekomstgericht.”

DISC-analyse

Ook heeft Alfa de DISC-analyse ingezet, de analyse om een beter zicht te krijgen op de persoonlijkheden van de drie familieleden. Marietje: “Ieder van ons heeft sterkere en zwakkere punten. Maar benutten we die sterke punten nu wel goed genoeg? Je krijgt een beter beeld waarom het wel of juist niet met elkaar werkt.” Kim: “We zijn alle drie heel verschillend. Ik denk dat we daarom ook zo goed met elkaar kunnen samenwerken. We vullen elkaar aan. Maar door die analyse word je je er wel van bewust waar je goed en minder goed in bent. Als je elkaars profiel weet, kun je beter de toekomst invullen. Er kwamen heel verrassende dingen naar voren. We zijn door de DISC-analyse bewust dingen anders gaan doen.”

Marietje: “Door de gesprekken met Alfa hebben we ook meer structuur in het bedrijf gebracht. Daardoor creëer je automatisch meer rust. We zijn begonnen met managementoverleggen. Zo zijn we Etikon verder aan het professionaliseren.”

Vijfjarenplan

Nu al ligt het accent op de tijd dat Kim en Tessa aan het roer komen te staan. Marietje: “We zijn bezig met een vijfjarenplan om de richting aan te geven. Twee jaar terug hebben we met Wijnja Groep een nieuw bedrijfspand gebouwd, om het bedrijf meer body en uitstraling te geven. Alex en ik zullen er altijd bij betrokken blijven, maar zij moeten het uiteindelijk gaan doen. Niet alleen in Nederland, ook de Duitse vestiging zullen ze in de toekomst gaan leiden. Aan de persoonlijke ontwikkeling gaan we nog verder werken, met trainingen, cursussen en opleidingen. Daar is nog een hele slag in te maken. Een bedrijfsopvolging is niet makkelijk." Kim: “De wereld blijft continu veranderen, innovatie en duurzaamheid zijn daarin belangrijke aspecten.”

‘Krijg je energie of kost het energie?’

Kim: “De samenwerking met DISC-adviseur Lieke Eerbeek en relatiemanager Jan Hansman van Alfa ervaren we als heel positief. Er is een heel open communicatie. We kunnen alles tegen elkaar zeggen. Tijdens zo’n gesprek denk ik continu: ‘Oké, ik wil gelijk aan de slag!’ En na het gesprek loop ik te springen door het pand. Ik ben heel blij met de inbreng van Alfa. Ik moet dan elke keer weer denken aan die quote van Lieke: kost iets energie of krijg je er energie van?”

Amber Borst

Amber Borst

Hoofd secretariaat | PR & Marketing

088 2531962 | aborst@alfa.nl


Meer over Amber