Ondernemers krijgen 'managementles' tijdens Alfa Business Academy
27 september 2024 | Door: Jelena Bajic
Op donderdag 26 september zetten we de Alfa Business Academy voort met Corné van Hest. Hij is bekend als managementconsultant en is ook docent bij verschillende opleidingsinstituten. Tijdens zijn carrière in de ICT-sector heeft Corné waardevolle inzichten opgedaan. Als manager en directeur van een middelgroot ICT-adviesbureau ontdekte hij hoe je Human Resource Management (HRM) resultaatgericht kunt laten aansluiten op bedrijfsprocessen. Hierdoor wist hij HRM effectief te integreren met organisatiedoelen. Het thema van deze bijeenkomst was 'management voor mndernemers'.
Management voor ondernemers gaat over ‘wat’, ‘hoe’ en ‘wij’. De concrete organisatiedoelen en de daarvan afgeleide medewerkersdoelen (het ‘wat’) stonden in deze masterclass centraal. Vanuit deze doelen leg je de link naar de sturing (‘hoe’) van medewerkers. Hierbij is het belangrijk de krachten en valkuilen van medewerkers te kennen, de ‘wij’-factor. In de verbinding van deze drie factoren ontstaan de organisatieresultaten.
Het 'Wat'
De eerste pijler van de masterclass was 'wat'. Duidelijke organisatiedoelen zijn essentieel, ze geven namelijk richting aan de organisatie en aan de medewerkers. Doelen bepalen ook de verwachtingen van iedereen binnen het team.
Het 'Hoe'
De volgende focus ligt op het 'hoe'. Dit aspect gaat over de sturing en begeleiding van medewerkers om de gestelde doelen te bereiken. Het 'hoe' omvat verschillende managementtechnieken en -strategieën om ervoor te zorgen dat medewerkers effectief en efficiënt kunnen werken. Hierin spelen leiderschapsvaardigheden een cruciale rol.
De 'Wij'-factor
De derde pijler is de 'wij'-factor. Dit aspect benadrukt het belang van het kennen van de krachten en valkuilen van medewerkers. Door inzicht te hebben in de individuele kwaliteiten en uitdagingen van teamleden, kan een manager beter inspelen op hun behoeften en hen op de juiste manier ondersteunen.
De 'wolk'
Tijdens deze masterclass werd ook gebruik gemaakt van de 'wolk'. Deze metafoor illustreert hoe de drie factoren – 'wat', 'hoe' en 'wij' – samenkomen en tot resultaten leiden. De wolk symboliseert de dynamiek en flexibiliteit binnen een organisatie. Net zoals een wolk voortdurend van vorm verandert, moet een organisatie zich voortdurend aanpassen aan interne en externe veranderingen en serieus omgaan met innovatie. Corné: "Innovatie betekent voor mij naar je bureau lopen, de lade open doen, je verrekijker pakken. de voordeur open doen en naar buiten kijken. Wat gebeurt er in de buitenwereld? Welke kansen zie ik voor mijn bedrijf? Welke bedreigingen zie ik ?" Het vermogen om deze flexibiliteit te behouden terwijl je gefocust blijft op de doelen, is cruciaal voor duurzaam succes.
Volg ook de Alfa Business Academy
Wil jij meer uit jezelf, je personeel en je bedrijf halen? Waardevolle kennis opdoen, delen en toepassen? Even weg uit de waan van de dag en weer écht focus krijgen? Dan is de Alfa Business Academy misschien iets voor jou. In acht masterclasses nemen acht inspirerende docenten je mee op reis langs acht belangrijke pijlers van een bedrijf. De Alfa Business Academy organiseren wij in samenwerking met de Coöperatie Fabriek.
Dit jaar is de Alfa Business Academy al gestart. Wil je meer weten over de Alfa Business Academy en erbij zijn bij de volgende editie? Lees dan verder via onderstaande button.