Banner

Van Kunstacademie naar de handel in tweedehands boeken

06-01-2021 | Door:  Carol de Wit

Gijs Kaaijk - Boekenbalie - www.boekenbalie.nl
 

Met twee ouders als kunstenaar leek de toekomst voor Gijs Kaaijk wel zo’n beetje uitgestippeld. Maar na de Kunstacademie komt hij erachter dat die toekomst toch ergens anders ligt. Inmiddels is Gijs ondernemer, succesvol ondernemer zelfs. Met zijn Boekenbalie koopt hij tweedehands boeken in - zo’n 30.000 per maand - om die weer aan de man te brengen. En eigenlijk is ook dát best een hele kunst.

Of we de afspraak maar ‘s morgens willen maken, is de vraag van Gijs. “Ik ben eigenlijk alleen de ochtenden hier op kantoor en in het magazijn. Ik heb een halve werkweek. De middag gebruik ik om m’n hoofd leeg te maken. Dan ben ik thuis voor de kinderen. Die kan ik van school halen, ik ga koken. Zo kan ik het werk een beetje laten bezinken. En ‘s avonds doe ik allerlei klussen op de zaak. De elektra aanleggen, of schilderen. Niet om te besparen, maar omdat ik het prettig vind om fysiek bezig te zijn.” Het typeert de ondernemer die hij tegen wil en dank is geworden. “Het was inderdaad niet mijn tweede natuur, ik heb het mezelf eigen moeten maken.” Dat is onderhand meer dan gelukt. Met Boekenbalie is hij de grootste op zijn gebied in Nederland, al is de in- en verkoop van boeken vooral een nichemarkt.

Kringloopwinkel

Min of meer toevallig komt Gijs ermee in aanraking. “Ik had de Kunstacademie gedaan, richting productontwerpen. Ik heb een aantal jaren geprobeerd daar mijn weg in te vinden, maar het kostte me te veel energie. In die tijd bezocht ik vaak kringloopwinkels en ontdekte ik de vele mooie tweedehands boeken daar. De handelsgeest zat er altijd al in. Als tiener maakte ik tuinornamenten van gips die ik verkocht aan tuincentra. En op een gegeven moment dacht ik: als mensen nou eens die boeken aan mij zouden gaan verkopen in plaats van naar de kringloopwinkel te gaan?” 

Pallet met boeken

In 2015 schakelt Gijs een softwareontwikkelaar in die een programma ontwikkelt om boeken automatisch te prijzen, aan de hand van de vraag ernaar. Een andere ontwikkelaar maakt een app, z’n website verschijnt in de zoekresultaten. En dan gaat het hard. Gijs, lachend: “Op een gegeven moment was ik verhuisd. Elke morgen kwam DHL een pallet met boeken brengen. ‘Over een paar maanden ben ik hier wéér uitgegroeid’, bedacht ik me.”

Verkopen via Bol.com

Inmiddels heeft hij de ruimte in Rotterdam, aan de Vlaardingweg (in de ‘Spaanse Kubus’). Voor Boekenbalie zijn achttien medewerkers in touw, al zijn daaronder ook freelancers. Die nemen de boeken in en beoordelen de kwaliteit. In het magazijn staan gemiddeld 160.000 titels, bijna allemaal non-fictie - studie- en wetenschappelijke boeken. Een deel verkoopt Gijs via de eigen site, het merendeel via Bol.com.

Computeralgoritme

De inkoop is grotendeels geautomatiseerd. Verkopers bieden hun boeken via een app aan. Een computeralgoritme genereert een inkoopprijs, gebaseerd op de prijshistorie, de populariteit en de beschikbaarheid van het boek. Medewerkers beoordelen het boek bij binnenkomst. “Soms druipen boeken bijna van de nicotine, omdat de eigenaar heeft gerookt. Soms ruiken ze een beetje muf. Het is toch een stukje van hun leven dat mensen opsturen.”

Ontlezing

Niet alles heeft waarde. “Boeken over geschiedenis of filosofie verouderen niet snel. Maar een juridisch boek kan over drie jaar al verouderd zijn. Dan is de kans klein dat wij het nog kunnen verkopen.” Concurrentie is er niet veel, maar Gijs ziet wel een andere uitdaging: “De ontlezing. Mensen hebben steeds minder boeken. Het gaat nog niet heel hard, maar het gaat wel spelen.” Ook zelf is Gijs geen fanatieke lezer. “Soms een managementboek, maar niet heel veel. Ik heb er het geduld niet voor.”

Zakelijk instinct

Gijs' zakelijk instinct is langzaam maar zeker ontwikkeld - met dank aan Alfa. “In de beginjaren keek ik niet heel ver vooruit. Ik zag het saldo van de bankrekening en dan dacht ik: ‘Mooi, dan kan ik de ontwikkelaar weer betalen.’ Maar op een gegeven moment kun je niet meer zo werken. Daarom vind ik de samenwerking met Alfa ook heel prettig.”

Alfa Management Paneel

Het Alfa Management Paneel geeft Gijs nu inzicht in de resultaten en liquiditeit. Daardoor is er beter zicht op de toekomst. Ook adviseerde Alfa over de regelgeving rondom de omzetbelasting voor gebruikte goederen, inclusief het (her)inrichten van de administratie in Exact Online. Gijs: “Een goede accountant kost geld, maar het geeft ook heel veel rust. Alfa heeft een heel brede expertise in huis. Als ik een vraag heb over personeel of iets juridisch, hoef ik niet te zoeken waar ik moet zijn. En ik heb het getroffen met een adviseur zoals Rutger van den Noort en klantbeheerder Carol de Wit. Er gebeurt hier veel met data en Rutger is goed bekend met ICT. Zo’n man kun je als bedrijf zelf niet aantrekken.”