Banner

Riemen vast…………..?!

1 september 2022

De zomervakantie is voorbij en het dagelijkse leven is weer van start gegaan. Kinderen gaan naar school en ondernemend Nederland start de motor om volgas te gaan vlammen. Of zien we met elkaar steeds meer beren op de weg en belanden we in een recessie?

In mijn werk als bedrijfsadviseur bij Alfa Accountants en Adviseurs, spreek ik dagelijks ondernemers die actief zijn in uiteenlopende sectoren. Covid-19 is nog niet uit de wereld verdwenen, of de volgende uitdagingen dienen zich alweer aan. Denk aan de oorlog in Oekraïne, een energiecrisis, een stagnerende woningmarkt of de langdurige droogte in grote delen van Europa. Zomaar wat zaken die als ondernemer niet zijn te beïnvloeden, maar waar je wel (indirect) enorme hinder van kunt ondervinden in je business, op de korte of lange termijn.

Zorg

Al deze uitdagingen maken dat ik de laatste tijd meer en meer een bepaalde mate van zorg bespeur bij ondernemers. En daar zit dan weer mijn zorg, want één van de belangrijkste kwaliteiten van een ondernemer is juist het denken in kansen en mogelijkheden!

Vooropgesteld…….. een deel van deze zorg is terecht en logisch gezien de ontwikkelingen in de wereld waardoor je op je hoede moet zijn, maar laten we elkaar vooral niet in een recessie praten. De belangrijkste vraag is; hoe ga je met de huidige situatie om, wat doe je er aan als ondernemer? Kruip je in je schulp, maak je de spreekwoordelijke riemen vast en neem je een afwachtende houding aan? Of ga je juist aan de slag met de situatie, kijk je kritisch naar je bedrijf(skosten) en denk je daarnaast in kansen en mogelijkheden die er (altijd) zijn?

In mijn beleving vraagt deze periode juist ondernemerschap en dus denken in mogelijkheden! Als Alfa Accountants en Adviseurs helpen we hier graag bij en richten we ons op de mogelijkheden die er zijn en het maken van keuzes waar je wel invloed op hebt. Een SWOT-analyse is een heel krachtig middel om op betrekkelijk eenvoudige wijze en in relatief korte tijd je bedrijf kritisch tegen het licht te houden.

Verdienmodel

Wanneer heb jij als ondernemer voor het laatst kritisch naar je verdienmodel in combinatie met de oneindige marketingmogelijkheden gekeken? Omzet is de levensader van je bedrijf en komt altijd terug in onze gesprekken en analyses. Hoe zorg jij in een concurrerende markt voor het op peil houden of zelfs laten groeien van je omzet? Heb je voor jouw business weleens de mogelijkheden onderzocht om:

-Naast offline nu eindelijk ook concreet online jouw product of dienst te gaan vermarkten?
-Het aanbieden van abonnementsvormen, verhuur- of leaseconstructies uit te rollen?
-Anderen voor jou aan het werk te zetten door middel van affiliate marketing?
-Te sturen op herhaalaankopen en klantenbinding door middel van emailmarketing?
-Korting proactief en automatisch aan te bieden aan klanten bij de aanschaf van twee of meer producten? 

Meer weten? Bel of mail ons gerust. We helpen u graag als sparringpartner op uiteenlopende gebieden!

Tot slot

Mijn advies: Riemen vast en keihard op zoek naar (nieuwe) kansen en daarmee continuïteit voor je bedrijf!