Banner

Op termijn stoppen als KTO'er

21 april 2020

Dit artikel is verschenen in Transport en Logistiek (nr. 6 – 28e jaargang – 17 april 2020)
 

Elke kleine transportondernemer krijgt er op enig moment mee te maken: de overdracht, verkoop of beëindiging van zijn bedrijf. Maar hoe pakt hij dat aan? En waar kan hij terecht voor advies? Op die en andere vragen die samenhangen met dit onderwerp gaat dit artikel in.

Zoals Rudy Dijks zijn er veel meer. Hij is een kleine transportondernemer (KTO’er) met een eenmansbedrijf die met zijn eigen vrachtwagen voor een vaste opdrachtgever rijdt. “Mijn bedrijf (Rudy Dijks Transport in Waddinxveen, red.) ben ik begonnen in de jaren negentig”, vertelt hij. “Ik ben nu halverwege de vijftig en heb onlangs nog een nieuwe truck gekocht. Als die over acht jaar is afgeschreven koop ik geen nieuwe meer en wil ik stoppen met mijn bedrijf. Dat laatste was altijd iets van de verre toekomst, maar na de aanschaf van die ‘laatste truck’ veranderde dat. Sindsdien besef ik dat dit steeds dichterbij komt en vraag mij af hoe ik een en ander het beste kan aanpakken.



Wanneer moet ik bijvoorbeeld beginnen met voorsorteren op het beëindigen van mijn bedrijf? Financieel heb ik mijn zaken altijd goed op orde gehad. Ik heb bijvoorbeeld een lijfrenteverzekering als aanvulling op mijn oudedagsvoorziening en kocht mijn trucks altijd met eigen spaargeld. Als ik mijn huidige auto over acht jaar verkoop, houd ik daar, als het goed is, nog een leuk bedrag aan over. Daarover wil je natuurlijk zo min mogelijk belasting betalen, maar hoe doe je dat? Met dat soort vragen loop ik rond, net als veel andere KTO’ers die in dezelfde situatie zitten als ik.”

MAATWERK

Een van de plekken waar Dijks terechtkan met zijn vragen is Alfa Accountants en Adviseurs, dat ruim dertig vestigingen in Nederland heeft, goed is ingevoerd in de transport- en logistiekbranche en een partner is van TLN. “Pasklare algemeen geldende antwoorden voor kleine transportondernemers die hun bedrijf willen beëindigen, zijn er eigenlijk niet”,
zegt senior klantbeheerder Ralph Stoltenhoff. “Elke situatie is weer anders. Dat vraagt om maatwerk en dat is iets waarin wij voorzien. Maar als ik in algemene zin iets zou moeten zeggen tegen KTO’ers als Rudy Dijks, dan is het dit: geef ruim op tijd bij je opdrachtgever aan dat je van plan bent om te stoppen. Doe dat twee of drie jaar van tevoren, dan heeft de opdrachtgever meer dan voldoende tijd om zijn flexibele schil opnieuw in te richten. Daarbij ga ik ervan uit dat er een goede relatie is met de opdrachtgever en dat die belang hecht aan een duurzame relatie met zijn vervoerspartners. Is dat niet het geval, dan is het waarschijnlijk raadzaam om je plannen wat later kenbaar te maken... Zo zie je dat zelfs bij dit punt geen algemeen geldend advies te geven is.”

  'PASKLARE ALGEMEEN GELDENDE ANTWOORDEN VOOR KTO’ERS ZIJN ER NIET’

PERSOONLIJK OVERZICHT

“KTO’ers, die erover denken om tussen nu en zeg tien jaar te stoppen, adviseer ik een PFO, Persoonlijk Financieel Overzicht, te laten maken”, aldus Alfa-klantbeheerder Carol de Wit. “Daarin wordt hun huidige financiële situatie helder en overzichtelijk weergegeven en daarnaast geeft het inzicht in de toekomst. Bijvoorbeeld over de hoogte van het inkomen na het beëindigen van het bedrijf en bij het bereiken van de pensioenleeftijd. Als er eventueel een pensioengat is, komt dat bij het PFO aan de oppervlakte en kan daar nog wat aan gedaan worden. Wij kunnen daar een financieel plan op maat voor maken. Het opstellen van een PFO-rapport en een daaraan gekoppeld persoonlijk financieel plan zou ik elke KTO’er ten zeerste aanraden. Het inzicht dat dit oplevert, is het geld meer dan waard.”

  Ralph Stoltenhoff: “KTO’ers adviseer ik een Persoonlijk Financieel Overzicht te laten maken.”

FISCAAL EN JURIDISCH ADVIES

Mogelijke vervolgstappen op het PFO en financieel plan zijn fiscaal en juridisch advies. Stoltenhoff: “Dan gaan we echt de diepte in. Juridisch advies is vooral van belang bij de verkoop of overdracht van een bedrijf en als er sprake van werknemers is. Het maken van een fiscaal plan is echter in veel meer gevallen aan te raden. Bijvoorbeeld als er een truck en/of bedrijfspand verkocht wordt, maar ook als er sprake is van een eigen huis, meerdere pensioenregelingen enzovoorts. Ook daarin leveren we maatwerk en in de regel is de belasting die uitgespaard wordt een veelvoud van de investering.”
EMPATHIE Bij het begeleiden van de verkoop of beëindiging van een transportbedrijf hebben de accountants van Alfa niet alleen oog voor de cijfers. De Wit: “Als moderne accountant moet je ook over empathisch vermogen beschikken. De beslissingen die onze klanten nemen kunnen heel ingrijpend voor hen zijn. Het verkopen of beëindigen van een bedrijf kunnen zij ervaren als een emotionele rollercoaster. Ook daar moet je als accountant aandacht aan besteden en bij Alfa doen we dat.”

  Carol de Wit: “Als moderne accountant moet je ook over empathisch vermogen beschikken.”

De naam en specifieke gegevens van de geïnterviewde kleine transportondernemer zijn op diens verzoek gefingeerd.