Banner

Op naar een hoger rendement

31-05-2021 | Door:  Ed Muller

Bij veel mkb-bedrijven waar ik kom, gaat het gesprek al gauw over het resultaat van de onderneming. Ik wil niet beweren dat dit altijd het eerste onderwerp is wat aan de orde komt, maar het maakt steevast wel onderdeel uit van de bespreking. Geen wonder, want zonder rendement ook geen continuïteit. Toch is het belangrijk om naast rendement ook te kijken naar het complete bedrijf.

Veel ondernemers denken vervolgens dat 'meer omzet en minder kosten' de enige remedie is, maar ik denk daar anders over. In de 25 jaar dat ik als bedrijfsadviseur actief ben, heb ik ervaren dat deze redenering te kort door de bocht is. Als je een hoger rendement wil, moet je naar het complete bedrijf kijken. Denk hierbij aan inkoop, personeel en organisatie, automatisering etcetera.

Kijk op het verdienmodel

Als voorbeeld vergelijk ik vaak de dagelijkse werkzaamheden binnen zo’n onderneming als werken in een bos. Planten, hakken, rooien, de hele dag door fanatiek aan de slag om de klanten van dienst te zijn. Mijn eerste vraag bij een opmerking over het rendement is dan altijd of de ondernemer wel in het goede bos werkt. Oftewel, hard werken is 1, maar moet je niet naar een heel andere insteek of ander verdienmodel. Ook een belangrijke vraag is of de juiste mensen wel op de juiste plek zitten en doen ze daadwerkelijk de dingen die ze moeten doen?

Toekomstvisie en ontwikkelingen

Het is dan verstandig om ook met het oog op het rendementsvraagstuk eerst eens goed te brainstormen over een toekomstvisie, met een kijk naar onder meer de maatschappelijke - en brancheontwikkelingen. Hoe gaat de onderneming over vijf jaar renderen en niet volgende week. Vervolgens is een analyse van de huidige situatie belangrijk, met als uitgangspunt voor dit onderzoek de gekozen visie voor de toekomst.

Wat bijna altijd blijkt, is dat het verhogen van het rendement ook te maken heeft met het maken van strategische keuzes, met het motiveren van het personeel, met een volgende stap in automatisering, met een betere logistiek of rooting en/of met een perfect passend team aan de leiding. Kortom, met alle facetten van een bedrijf en dus niet alleen maar meer verkoop en lagere kosten.

Wat kan Alfa Accountants en Adviseurs betekenen

Vaak wordt ons gevraagd wat we als bedrijfsadviseurs (tegenwoordig is bedrijfscoach een betere benaming) kunnen bewerkstelligen. Wat in de praktijk gewaardeerd wordt als we een traject uitvoeren is de neutrale blik (tegenover de bedrijfsblindheid van de ondernemer), we zijn de frisse wind en de vreemde ogen die dwingen, we brengen structuur aan en bewaken de acties, we zijn de sparringpartner en ook de stok achter de deur.

Natuurlijk staat ook bij ons de optimalisatie van het rendement op de doelenlijst. Het is zelfs vaak het uiteindelijke hoofddoel. Dit kan volgens ons alleen maar bereikt worden door een optimalisatie van de gehele bedrijfsvoering. Alles komt daarin terug en dat maakt onze trajecten uitdagend en spannend, met veel impact op het bedrijf en op de ondernemer. Daarom eindig ik een eerste kennismakingsgesprek ook altijd met de vraag: “durf je de uitdaging aan?!”

Duurzaamheid

Nog een laatste woord over de trends als het gaat om optimalisatie; het verhogen van de waarde. Ik zie in het mkb steeds meer aandacht komen voor een andere waarde, namelijk het welzijn van onze planeet. De 17 Global Goals van de VN komen dan als speerpunten terug in de toekomstvisie. Het rendement gaat niet zozeer meer op meer geld, maar (ook) om de toegevoegde waarde aan onze aarde. Een mooie ontwikkeling die ik en ook Alfa Accountants en Adviseurs van harte ondersteunen!

Meer informatie 

Bij Alfa staan adviseurs voor je klaar met kennis van zaken en betrokkenheid als belangrijkste toegevoegde waarde. Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op! 

 

Ed Muller

Ed Muller

Bedrijfskundig adviseur mkb

088 2531113 | emuller@alfa.nl


Meer over Ed