Banner

Komkommertelers Reijm & Zn. zetten met succes de stap naar een verdubbeling van het areaal

5 mei 2022 | Door:  Joost Hoogendoorn

Niet echt meer een ‘reguliere komkommerteler’, omschrijft Jan Reijm het bedrijf dat hij samen met vader Piet en oom Jaap Reijm heeft. Twee bedrijven eigenlijk, want naast die komkommerkwekerij heeft Reijm & Zn. er ook nog een paprikakwekerij bij. Met 11 hectare komkommers en 8 hectare paprika’s is Reijm & Zn. in staat jaarrond te leveren. Aan niet de eerste de beste afnemer trouwens: via groothandel Bakker Barendrecht komen de producten te liggen in de supermarkten van Albert Heijn.

Twee jaar terug verdubbelde het komkommerareaal in één klap: van 4,5 hectare naar 11 hectare, dankzij de aankoop van een voormalig tomatenteeltbedrijf in Zevenhuizen. Een grote stap, maar ook een bewuste zegt Jan Reijm. “We zijn in 2013 verhuisd naar Berkel en Rodenrijs en daar zijn we hogedraadkomkommers gaan telen, twee teelten per jaar. Dat ging zo voortvarend dat we de oppervlakte wilden verdubbelen. Tegelijkertijd kwam de vraag van Bakker Barendrecht of we ook paprika’s voor hen wilden gaan telen. Een stuk verderop hebben we een paprikakwekerij van 8 hectare gekocht. Maar de ambitie om uit te breiden in de komkommers was er nog steeds, ook omdat onze afnemer graag naar jaarrondkomkommers toe wilde.”

Optimale inzet warmte

Het Reijm-trio begint in 2020 een zoektocht. Met de criteria die Jan, Piet en Jaap vooropstelden, leek het vooraf geen eenvoudige oriëntatie te worden. Jan: “Het moest een courant bedrijf zijn dat bij ons zou passen. We wilden ook niet gaan verbouwen en het moest in de buurt zijn.” En laat zo’n bedrijf nu eens ‘om de hoek’ te vinden zijn: in Zevenhuizen. Van de 11 hectare is ruim de helft belicht. De warmte van de wkk’s kan op het nieuwe bedrijf optimaal worden ingezet. “Daardoor kun je het risico beter spreiden. Maar de huidige gasprijzen zien er natuurlijk niet goed uit. Dat gaat best wel een uitdaging worden. Het energieplaatje gaat er nu heel anders uitzien.”

Altijd een positief resultaat

De komkommerteelt in Nederland heeft niet altijd wind mee gehad. Toch heeft Reijm & Zn. het aangedurfd om flink uit te breiden. “Vooral 2014 en 2017 waren geen denderende jaren. Wij hebben altijd wel een positief resultaat gehad. Dat gaf ook het vertrouwen om deze stap te zetten.” Ook omdat de drie eigenaren de zaken anders aanpakken. “Met hogedraadteelt zijn we vrij uniek in het westen. Daarnaast telen we met belichting en hebben we een forse schaalgrootte. En we leveren rechtstreeks aan Albert Heijn.”

Betrouwbare relaties

Een kritische klant, de grootste supermarkt van Nederland? Jan schudt zijn hoofd. “Albert Heijn is een betrouwbare klant. Alleen als er wat aan het product mankeert is het een kritische klant. Productkwaliteit en leverbetrouwbaarheid staan er op 1. We telen bijvoorbeeld een paprikaras, Casey, speciaal op verzoek van Albert Heijn. Er zijn wel rassen die productiever zijn, maar die kwaliteit vindt Albert Heijn niet goed genoeg.” Betrouwbaarheid in relaties is toch al iets waar het bedrijf aan hecht, zegt Jan. “Zo zijn we wel een beetje met Rijk Zwaan getrouwd. We zijn weleens vreemd gegaan, maar dat viel niet altijd mee. We kunnen gewoon heel goed telen met de rassen van Rijk Zwaan.”

Dagelijks contact met Alfa

Alfa in Bleiswijk is een andere zakelijke ’huwelijkspartner’ van Reijm & Zn. Jan: “Ook Alfa is betrouwbaar. En het is een heel professioneel kantoor.” Die professionaliteit kwam van pas tijdens de overname. “In de gehele overname heeft Alfa ons begeleid. Niet alleen in de financiële kant van de zaak, maar ook in de motivatie van ons als ondernemers naar de bank. In die periode hadden we wel bijna dagelijks contact met senior klantbeheerder Cock van Adrichem en bedrijfskundig adviseur Joost Hoogendoorn. De Rabobank is best soepel geweest. Ook omdat we elk jaar prognoses aanleveren. Daar zitten weleens plussen en minnen tussen, maar onderaan de streep komen we altijd goed uit. En het komt ook doordat we als ondernemers altijd creatief en flexibel zijn geweest om toch weer rendement te halen. Ook al is dat wel veranderd door het nieuwe bedrijf. In het verleden waren we echt kostprijsgericht. Maar het is veel minder makkelijk om kostprijsgericht te telen als je een afnemer hebt die kwaliteit en leverbetrouwbaarheid bovenaan zet.”

Alfa Management Paneel

In die bedrijfsvoering is het Alfa Management Paneel een meer dan nuttige accessoire. Jan: “Ja, we zitten ook echt wel kort op de bal. Elke maandagochtend bekijken we de cijfers: wat kunnen we doen om het te verbeteren, hoe ziet het de komende vier tot acht weken eruit? Daar zijn we continu mee aan het spelen.” Dagelijks contact met Alfa is er niet meer. “Maar een keer of vier tot zes per jaar zitten we toch wel om de tafel om te sparren. En het gebeurt ook veel dat we even bellen: hoe staat het ervoor, wat zien jullie gebeuren in de sector? Dat contact vind ik heel belangrijk.”

Joost Hoogendoorn

Joost Hoogendoorn

Bedrijfskundig adviseur

088 2531866 | jhoogendoorn@alfa.nl


Meer over Joost