Banner

Tuinieren met een robot of een app

1 mei 2019 | Door:  Berry Kramer

Het KNMI hoeft maar een paar dagen mooi weer te voorspellen in het voorjaar of het is alle hens aan dek bij Bosma Tuinmachines. Vlak voor de paasdagen is het hoogseizoen aan de Rijksweg 42 in Smilde. Woekeren met de ruimte is het in ieder geval niet meer, sinds Bosma begin maart vijftig meter is opgeschoven. Het is niet alleen een paradijs voor iedereen die - particulier of professioneel - in de tuin werkt. Ook Gereedschappen, diervoeders, hengelsportartikelen, werkkleding/schoeisel en hogedrukreinigers hebben er de ruimte.

“Het voorjaar is de drukste tijd van het jaar voor ons. Mensen krijgen voorjaarskriebels, ze gaan weer maaien, knippen en tuinieren. Dat het buitenleven begint, kunnen wij goed merken. De telefoon staat roodgloeiend. De één wil een onderhoudsbeurt inplannen, de ander informeert of de maaier al klaar is.”
Dat wil niet zeggen dat de voltallige firma de rest van het jaar met de handen over elkaar zit, zegt Jeroen. “De komende zes maanden van het jaar ligt het accent op de verkoop van gazonmaaiers. Maar reparatie en onderhoud gaan het hele jaar door. En we hebben natuurlijk niet alleen particulieren als klant, ook gemeenten, hoveniers en bosbouwers.”

Meest verkochte maaier

Ook het installeren van robotmaaiers vraagt tegenwoordig veel tijd. Jeroen: “Daar zijn we heel druk mee. Het is onderhand wel de meest verkochte maaier. We zijn er al ruim twintig jaar bekend mee. Toen onze leverancier Husqvarna er in 1998 mee kwam, was het nog een gadget. Inmiddels is de robotmaaier doorontwikkeld tot een goed werkend product met veel voordelen. Je hebt er geen werk aan, je hebt geen afval, het voorkomt mos en het verdrijft mollen.”

Technologie in de tuinmachines

Een professionele robot kan wel tot 5000 vierkante meter gazon voor zijn rekening nemen, zegt Jeroen. “Obstakels, vijvers en perkjes zijn geen probleem voor deze machines, ”. Ook in de tuinmachines gaat de technologie steeds verder. “Tegenwoordig gaat alles op accu: kettingzagen, bladblazers, heggenscharen. Op benzine maken die dingen veel lawaai, je moet goed uitkijken dat de motor niet verzuipt bij het opstarten en het onderhoud vraagt meer tijd. Het is ook nog eens beter voor het milieu. En voor de gebruiker. Een hovenier zit ’s avonds een stuk rustiger thuis op de bank, als hij niet de hele dag die herrie en dat getril heeft gehad.”

Apps

Innovatie is de tuinbranche niet vreemd. Jeroen: “Overal krijg je nu apps voor. Die had je natuurlijk al voor de robotmaaier. Die bedien je op afstand; wat de maaitijden en maaihoogte is, maar ook wat voor storingen je hebt gehad. Ook machines op accu’s werken nu met apps. Zo kan je bijvoorbeeld zien hoeveel uur een heggenschaar is gebruikt en hoeveel acculadingen de machine al heeft gehad.”

Studie werktuigbouwkunde

Dat was allemaal wel anders toen zijn Opa en Oma in 1962 met de zaak begonnen, en zijn vader en moeder, Bertus en Gerthy, de zaak voortzetten, Jeroen kwam er in 2013 bij. “Ik werkte altijd al mee, op de zaterdagen. Een opleiding in de detailhandel heb ik niet, ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd. Daarom stond ik eerst meer in de werkplaats. De winkel leek me niet alles. Maar nu is het andersom. Ik vind het hartstikke leuk: het contact met mensen, de inkoop, de verkoop…” Ook zijn ouders werken nog dagelijks mee. Pa vooral in de winkel, en moerder meer kantoorwerk.

Flinke oppervlakte

In de grote winkel aan de Rijksweg 42 in Smilde staat een enorm assortiment in slagorde opgesteld. Maaiers, kettingzagen, hakselaars en ander tuingereedschap, maar ook een grote afdeling met Gereeschappen, diervoeders, werkkleding, gereedschappen en ijzerwaren en hengelsportartikelen. Tevens is er een zeer ruime moderne werkplaats en onderdelenmagazijn waar alle machines vakkundig worden geserviced en gerepareerd worden door vakkundig personeel. Sinds 8 maart is het bedrijf er in oppervlakte flink op vooruitgegaan. Doordat het naastgelegen pand te koop kwam, kwam er een pracht van een locatie vrij met een verkoopoppervlak van 3000 m2.

“Door de jaren heen hebben we op de oude locatie steeds een stukje bijgebouwd, maar we waren het pand eigenlijk wel ontgroeid. Toen kwam deze kans voorbij. Daar hebben we Alfa natuurlijk ook bij betrokken, voor een stukje advies. Mijn ouders waren er al klant. De samenwerking met Alfa is goed en de begeleiding is uitstekend. Ze denken met je mee. We hebben een plezierig contact. En ik vind altijd: iets wat goed is, moet je zo laten.”

Berry Kramer

Berry Kramer

Klantbeheerder

088 2531562 | bkramer@alfa.nl


Meer over Berry