Banner

“Zo’n truck is toch de hele week je huiskamer”

7 januari 2019 | Door:  Patrick Grit

Even voorbij Dendermonde zet Eddie Dijkema zijn DAF XF 106 stil langs de weg voor het interview. “Ik kan ook prima handsfree bellen in de truck. Maar nou heb ik m’n hoofd er net even iets meer bij”, lacht hij. Het nieuwe jaar is amper een dag oud of de eigenaar van Dijkema Transport heeft er al een rit naar onze zuiderburen op zitten. “Sterker, ik ben op nieuwjaarsdag al vertrokken.”

Elf jaar is Eddie Dijkema uit Winsum al ‘eigen rijder’, de benaming voor zelfstandige chauffeurs. Op z’n 49ste heeft hij er al ruim een kwart eeuw achter het stuur op zitten. “Wat de lol van het op de weg zitten is? Dat er geen dag hetzelfde is. Je ziet de wereld aan je voorruit voorbij trekken. Henk Wijngaard heeft het gezongen, maar het is ook écht zo. Maar ik zeg er eerlijk bij: je moet er geboren voor zijn, om chauffeur te worden. We hebben twee jongens thuis, van vijftien en elf jaar. De eerste stapjes van die twee heb ik dus niet meegemaakt. Maar ik treur niet, ik ga nog elke dag met plezier aan het werk.”

Meubels

Drieduizend kilometer in de week legt hij af in zijn DAF. “Meestal rijd ik op zondagavond al weg. Dat was ooit op maandagmorgen, maar tegenwoordig is het dan al te druk. Zondagavond is het heerlijk rustig op de weg. Dan ga ik richting België. Maandag en dinsdag is het lossen, op woensdag ben ik in Denemarken om de trailer om te ruilen, donderdag is het weer lossen en op vrijdag ruil ik de trailer weer om in Bremen.”
Meestal heeft Eddie meubels in de trailer. “Maar door de concurrentie is het wat minder in de meubelsector. Tegenwoordig is het vaak groupage en rijd ik ook veel met een lading bockworsten.”

Meest exclusieve model

De DAF XF – “het allernieuwste type” – is zijn lust en zijn leven, chauffeurs eigen. Eddie: “Dit is het meest exclusieve model van de XF. Wat dáár allemaal niet op zit… van elektronische systemen om afstand te bewaren tot lijndetectie. Ik heb een magnetron aan boord, ik kan onderweg koffie zetten. Ik heb er andere gordijntjes in laten zetten en heb leren matten genomen. Je moet zo’n truck wel een beetje van alle gemakken voorzien. Het is toch de hele week je huiskamer. En waarom een DAF? Ach, bij het ene merk is het dit en bij het andere dat. Ik ben al jarenlang klant bij ESA Trucks, in Groningen. Ik ken hen, zij kennen mij. De service is perfect.”

Plezierige opdrachtgever

Als eigen rijder heeft hij feitelijk maar één opdrachtgever. Een risico? Eddie, berustend: “Dat zou je zo kunnen zeggen, maar ik heb ook maar één auto. Als een probleem zie ik het daarom niet. Zij plannen mij de hele week keurig in. Ik ben over hen tevreden, zij over mij. En ik heb het voordeel dat het een plezierige opdrachtgever is. Vandaag kwam ik bij twee meubelzaken in België om te lossen, maar omdat het 2 januari was bleken die nog gesloten. ‘Joh, dan neem je het maar weer mee en rij je morgen nog een keer’, is het dan.”

Alfa

Via de overname van SCT Accountants kwam Eddie’s financiële reilen en zeilen bij Alfa terecht. “Mijn klantbeheerder Patrick Grit van SCT ging mee naar Alfa en verzekerde dat er niks zou veranderen. En dat was ook zo. Ik ben tevreden over Alfa, anders zou ik er niet meer zitten. Pas belde nog een kameraad van me. Zijn boekhouder ging ermee stoppen, of ik een goeie wist. Heb ik ook de naam van Alfa genoemd. Het belangrijkste verschil met vroeger is dat mijn vrouw niet meer eens in het kwartaal met de boekhouding naar Assen hoeft maar nu naar Groningen moet. En dat is vanuit Winsum dichterbij!”

 

 

Patrick Grit

Patrick Grit

Klantbeheerder


Meer over Patrick