Banner

“Ik weet niet of ik wel een andere Expert-winkel had overgenomen”

16 februari 2022 | Door:  Berry Kramer

Hij is al een jaar of dertig een vertrouwd gezicht bij Expert Beilen, aan de Hekstraat 2. Ooit als weekend- en vakantiehulp, toen verkoper en boekhouder, sinds vier en een half jaar als eigenaar. “Maar voor mij is er niet heel veel veranderd”, lacht Egbert Geerts. ‘Geert Nijboer, de vorige eigenaar, liet mij de laatste tien, vijftien jaar altijd al los: je doet maar wat jij denkt dat goed is.” Met de Expert-formule combineert hij landelijke slagkracht in inkoop en organisatie met de service van een ‘ouderwetse’ dorpswinkel.

“Ik zeg altijd: de tv of wasmachine die wij leveren is overal hetzelfde. Maar het verschil is: wij brengen ‘m bij je thuis op het moment dat het jou schikt, wij installeren ‘m en als er iets mee is kun je ook bij ons terecht”, legt hij die formule in twee zinnen uit. En het gaat zelfs nog verder, zegt Egbert Geerts. “In de lockdownperiodes verkochten we meer apparaten online. Wij kennen de meeste klanten persoonlijk, we kennen de omstandigheden. Als iemand online iets bestelt en wij hebben het idee dat het product niet de juiste keuze is, dan bellen wij die klant op. En dat wordt gewaardeerd.”

Grote gunfactor

Als winkelier ontkomt Egbert ook niet aan een webshop, maar toch jaagt de concurrentie online hem geen schrik aan. “Zeker voor onze producten willen mensen graag in de winkel komen. Even het product zien of voelen. En de klanten gunnen het je ook. Je merkt de laatste jaren heel goed dat mensen de lokale ondernemers willen steunen. Wij hebben een grote gunfactor. Dat heb ik zeker gemerkt bij de overname, vier en een half jaar terug. Klanten waren blij dat een bekende de winkel overnam en niet een wildvreemde.”

De zaak overnemen

En bekend wás Egbert in de winkel die voorheen van Geert Nijboer was. Hij begon er op zijn achttiende als vakantiehulp, was er boekhouder en verkoper tegelijk. “Het was al eens ter sprake gekomen: of ik de zaak niet wilde overnemen als hij ermee zou stoppen. Nee, ik heb er niet van wakker gelegen. Het blijft een risico, een overname. Maar Geert liet mij de laatste tien, vijftien jaar al vrij: doe jij maar wat je denkt dat goed is. En het voordeel was dat ik er al vijfentwintig jaar mee bezig was. Als je had gezegd: wil je een andere Expert-winkel overnemen, dan had ik het niet geweten. Je weet niet wat voor personeel je dan hebt, je weet niet hoe de winkel bekend staat.”

Boost voor de omzet

Een verbouwing verder kan Egbert constateren dat de overname ook een boost voor de omzet heeft betekend. Zelfs de lockdowns in coronatijd konden de opgaande lijn niet doorbreken. Egbert: “Sinds vier en een half jaar gaat de omzet alleen maar omhoog. Ja, ook in de afgelopen decembermaand toen we dicht waren. We zijn ook gewoon bereikbaar: via telefoon, via Whatsapp en via de mail. Ik prijs mij gelukkig dat het qua omzet allemaal normaal is gebleven. Heel bijzonder, al scheelt het wel dat we sinds kort de enige wit- en bruingoedwinkel in Beilen zijn. Maar er zal vast nog weleens een moment komen dat de omzet gelijk blijft of misschien iets daalt.”

Verkoper gezocht

Ook zijn collega’s – nu zijn werknemers – zijn gebleven. “Ja, ik heb gelukkig weinig verloop. Ik heb ook twee bbl’ers in dienst. Dat vind ik ook leuk, jonge jongens opleiden. Maar ik zou er nog wel graag een verkoper bij hebben die af en toe kan bijspringen in de buitendienst. Als de nood aan de man is spring ik zelf in de auto. Dat vind ik hartstikke leuk, voor mij is het geen straf. Maar als eigenaar moet je eigenlijk op de zaak zijn.”

‘Alfa heeft meer expertise’

Een telefoontje van Alfa – ‘of ik open stond voor een gesprek’ – leidde ertoe dat hij na de overname van accountant is geswitcht. “Senior fiscaal adviseur Erwin de Rijke is toen bij mij op bezoek geweest. En door wat Alfa voorstelde zag ik daar toch wat meer in dan bij het kantoor waar ik op dat moment zat. Alfa heeft meer expertise in huis. Dat is de afgelopen twee, drie jaar toch wel gebleken. We hebben bijvoorbeeld de juridische structuur veranderd, om de belastingdruk te kunnen verminderen. Dan krijg je van Alfa heel veel nuttige tips en adviezen. Dat is allemaal een vak apart, zeker met al die uitzonderingen op de regels. En daar is Alfa voor.”

Berry Kramer

Berry Kramer

Klantbeheerder

088 2531562 | bkramer@alfa.nl


Meer over Berry