Fantastisch toch, dat het in de familie blijft?

1 september 2018 | Door:  Berry Kramer

Je kunt er terecht voor een litertje motorolie en voor een complete onderhoudsbeurt. Voor een paar nieuwe velgen of een wasbeurt. En voor een praatje bij een kop koffie. Want bij Autoshop Wildeboer gaat het er nog even gemoedelijk aan toe als in 1992, het jaar dat Benny Wildeboer begon met ‘gebruikt spul’.

Met een werkplaats, een autoshop en een wasstraat heeft Wildeboer Automaterialen over aanloop niet te klagen. Het bedrijf aan De Hanekampen in Beilen heeft een goede naam opgebouwd. “We hebben heel veel trouwe klanten. Als mensen een nieuwe auto kopen bij een dealer, dan zingen ze de officiële garantietermijn uit en komen weer bij ons terug. Dan krijg je weleens een berichtje: we komen even de eerste twee jaar niet, maar daarna zijn we weer terug hoor. We doen hier nog ons best voor een klant. En dat waarderen ze ook. We proberen echt een band op te bouwen met onze klanten. En dat werkt ook omgekeerd, een klant kan bij ons ook goodwill opbouwen. Als je weet dat de handel je gegund wordt, dan doe je meer dan voor een klant die alleen maar voor een koopje komt.”

Familiebedrijf

Met echtgenote Joke en zoon Simon - sinds anderhalf jaar onderdeel van de VOF - is Wildeboer een echt familiebedrijf. Als onafhankelijke garage zijn alle merken auto’s er welkom voor onderhoud of reparatie.

Benny: “Van een oude Kever tot de generatie rond 2010. Die eerste jaren komen auto’s niet bij ons. En het klinkt een beetje oneerbiedig maar dat willen we ook niet. Laat de dealers er maar de eventuele kinderziektes uithalen. De autotechniek is enorm veranderd vergeleken met tien jaar terug. Als je in de auto’s van toen iets had, was het de rem, de versnelling of de koppeling. Dat was voor ons geen probleem. Als je nu zeven storingen op een dag hebt, is het vier keer een controlelampje dat je eenvoudig kunt vervangen. Maar twee, drie keer is er iets aan de hand met het elektronisch remsysteem, het elektronisch brandstofsysteem of het elektronisch trekhaakgebeuren. Het is niet te onderschatten hoe gecompliceerd die autotechniek is.”

Statussymbool

En de ontwikkelingen gaan alleen maar verder, realiseert Benny zich. “Als je straks in je auto rijdt en die krijgt een storing ter hoogte van Zwolle, dan krijg je op je dashboard een melding: daar en daar zit de dichtstbijzijnde dealer. En dat is echt niet futuristisch, want dat is nu al aan de hand. Ik weet ook niet wat de toekomst brengt. Vroeger kon je met gereedschap probleemloos tien jaar vooruit. Als ik nu een testkast koop, mag ik mijn handen dichtknijpen als die drie jaar meegaat, of ik moet hopen op een update. En is de auto straks nog wel een statussymbool? Ooit was een auto je visitekaartje, iets waar je aanzien door kreeg. Het was een stukje vrijheid, een onderdeel van je persoonlijkheid. Dat is het nog wel een beetje, maar niet meer als in de jaren tachtig. Jongeren van tegenwoordig hebben liever een gemeenschappelijke auto.”

Plastic auto’s

Zelf is Benny - ‘wat dacht je!’ - ook autoliefhebber. “Vooral van de oude Volkswagen Kevers en de Porsches. Simpele, recht-toe recht-aan techniek. Het is ongecompliceerd en het loopt perfect. Die plastic auto’s van tegenwoordig zijn niet helemaal mijn ding. Technisch vind ik het allemaal perfect, maar het heeft veel minder beleving.”

Steun en toeverlaat

Al sinds de start is Alfa zijn accountant. “Alfa is niet direct een budgetboekhoudkantoor. Maar Alfa staat wel heel goed aangeschreven. Je krijgt er een goed advies, een advies dat ergens op slaat. Ik zeg altijd: het kan beter op de korte termijn wat kosten dan op de lange termijn. Dan maar in één keer goed. Klantbeheerder Berry Kramer is mijn grote steun en toeverlaat. We hebben een goede klik. Berry doet het goed. En bij een bespreking is er ook altijd een lolletje.”

Dat Simon ooit in de zaak zou komen konden Benny en Joke alleen maar hopen zegt hij. “Maar we hebben ons er niet op blindgestaard. We hebben drie jongens. De oudste zit toevallig ook in de auto’s, die is de verkoop ingegaan. Als ik te oud was geworden had ik altijd de optie gehad om het bedrijf te verhuren. Maar wat is er nou mooier dan dat de naam op de gevel blijft staan? Dat is toch fantastisch, dat het in de familie blijft?”

 

Berry Kramer

Berry Kramer

Klantbeheerder

088 2531562 | bkramer@alfa.nl


Meer over Berry