Banner

Een nieuwe auto kost bij Autowascentrum Beilen twaalf euro

3 december 2019 | Door:  Geert Manting

Het is spitsuur bij Autowascentrum Beilen. Altijd hetzelfde liedje als het een tijd flink regent eind november, weet eigenaar Harold Moes. “Als het droog is wordt de auto niet vies, maar nu komt iedereen. Ach, dan gaat de dag tenminste lekker snel en weet je aan het eind dat je weer wat hebt verdiend”, lacht hij. Tussen twee behandelingen door neemt Harold even tijd om stoom af te blazen.

Zeven dagen per week is Autowascentrum Beilen geopend. “Toen we twaalf jaar geleden begonnen was een zondagopening nog niet normaal. Inmiddels is de zondag best een drukke dag. Maar de meeste zakelijke klanten komen op vrijdagmiddag en zaterdag.”

Naast twee wasstraten heeft Harold twee stofzuigerplaatsen en vier wasboxen, waar autobezitters zelf de was kunnen doen. Een van de twee wasstraten is verhoogd, zodat daar bedrijfsbussen in passen. Harold: “Ik ben begonnen met twee machines, waarbij de auto stil stond en de rollovers de auto wasten. Maar dat schoot niet op. Als het druk was, stonden mensen soms wel twintig, dertig minuten te wachten. Vijf jaar terug heb ik geïnvesteerd in een moderne wasstraat. Nu denk ik: wat hebben we die eerste jaren onszelf staan martelen. Vanaf dag één ben ik er blij mee.”

 

Veel handwerk

De heilige koeien worden tegenwoordig vertroeteld met borstels van textiel. Harold: “Vroeger had je haren van nylon. De krasstraat noemden we dat. Die nylon borstels maakten fantastisch schoon, maar stond je auto in de zon dan zag je allemaal krasjes!”

Veel is geautomatiseerd, maar handwerk komt er nog steeds aan te pas. De voorwas bijvoorbeeld: het afspuiten van de auto voor-ie de wasstraat in gaat. Of het reinigen van de velgen. “Ik heb geluk dat ik veel met scholieren kan werken. We hebben een groepssapp onder het personeel, ik weet precies wie wanneer vrij is. Een scholier komt meestal om half vier uit, dat komt voor ons heel goed uit.”

 

Minder agressieve middelen

Ook hij moet alert zijn op duurzaamheid. “Toen ik begon was het milieu amper nog een optie. Nu gebruiken we een ander soort shampoo, het water recyclen we. Het is allemaal beter voor het milieu, maar het zijn ook middelen die minder agressief reinigen. We hebben bijvoorbeeld een zuurvrije velgenreiniger. Die met zuur maakte de velgen fantastisch schoon, nu moeten we meer handelingen doen om hetzelfde resultaat te bereiken.”

Uitgebreide behandeling

De auto laten wassen kan al vanaf zeven euro. De meest uitgebreide behandeling kost twaalf. Voor dat bedrag belooft Harold een ‘nieuwe’ auto, één die blinkt als in de showroom. Ruim zijn de marges niet, concludeert hij. “De prijzen staan onder druk. Energie is veel duurder geworden, ik betaal veertig procent meer dan twee jaar terug. We moeten verplicht slib opvangen, dat een speciaal bedrijf periodiek komt opzuigen. Dat werkt allemaal door in de kosten. En je kunt niet zomaar omhoog met de prijs.”

 

‘Klanten zijn positief’

Zelf had Harold al vroeg ‘iets’ met de automotivebranche. Ouders met een eigen autobedrijf, hij zelf maakte carrière als verkoper bij Broekhuis. “Die hadden toen nét een wasstraat. Dat vond ik leuk om zelf te gaan doen. En het is ook mooi werk. De klanten die je over de vloer krijgt zijn altijd positief. Ze betalen iets van een tientje en krijgen de auto schoon weer terug. Bij een autodealer doe je het niet gauw goed als verkoper. De onderhoudskosten zijn altijd te hoog en de inruil is altijd te laag.”

 

Alfa

Bij zijn start als zelfstandig ondernemer deed hij een beroep op het Alfa-kantoor in Groningen. “Ik zei: ik zorg voor het verhaal in het ondernemingsplan, jullie onderbouwen het met de cijfers. Ook bij de investering in de wasstraat had ik Alfa nodig. De samenwerking gaat nog altijd naar tevredenheid. Ik laat ook de loonadministratie via Alfa lopen en dan is het makkelijk dat die loonadministratie weer is gekoppeld aan mijn boekhouding. Ik hoor wel eens van mensen die voor zichzelf gaan beginnen dat ze die boekhouding zelf gaan doen. Dan zeg ik altijd: je kunt beter een goeie boekhouder zoeken. Die kost misschien een paar centen, maar die boekhouder verdient ook geld voor jou. Helemaal als je een keer door je onwetendheid een foutje maakt.”

Geert Manting

Geert Manting

Klantbeheerder

088 2531558 | gmanting@alfa.nl


Meer over Geert