Banner

Ondernemer van de maand april 2018 - Autobedrijf Thur Genderen B.V.

17 april 2018

De schaalvergroting gaat maar door in de wereld van de autodealers. Is er nog toekomst voor de kleinere dealer? Autobedrijf Thur bewijst het. De dealer in Genderen is waarschijnlijk de kleinste VW-dealer van Nederland, maar eigenaar Arie Thur is er vooral trots op ‘groots’ in service te zijn.

Een auto is overal te koop, oprechte aandacht niet. Het zou zomaar een tegeltje aan de wand in het kantoor van Arie Thur kunnen zijn. Vanaf eenhoog heeft hij een goed zicht op wat zich in de showroom beneden afspeelt. En als het moet, stapt hij net zo lief de werkvloer op om ook het verkopersbloed weer te laten stromen. Het is vooral die persoonlijke aandacht die klanten waarderen, weet hij. “Bij ons word je herkend en gékend. En reken maar dat je dat fijn vindt als klant, als je even vijfhonderd euro wegbrengt voor een beurt. Natuurlijk moeten we bij Autobedrijf Thur ook geld verdienen. Maar gedreven door geld worden we zeker niet. Het belangrijkste is dat de klant tevreden is. Want alleen als mensen het naar hun zin hebben, ontstaat er een band.”
Die band gaat soms wel van generatie op generatie over. Arie: “Klanten kopen hier vaak een auto van vader op zoon of dochter. We hebben zelfs klanten uit Rotterdam. Nou, op weg van Rotterdam naar Genderen rij je toch echt wel een paar dealers voorbij!”

Tussen de rivieren

Met een vestiging in het land van Heusden en Altena heeft Autobedrijf Thur zeker een pre. Concurrentie is er wel, maar de rivieren zijn een soort natuurlijke barrière. “Dat we tussen de rivieren zitten heeft zeker voordelen. Dit is toch een streek met een bepaalde mentaliteit, die van ons-kent-ons.”

Sinds 1974 staan er Volkswagens in de showroom van het familiebedrijf. Als Thur in 2006 een andere dealer overneemt, komt ook VW’s Spaanse zusje Seat erbij. De laatste grote investering was die in een nieuwe werkplaats, in 2017. “De oude dateerde uit 1967, ’68. Het was een werkplaats waarbij er houtje-touwtje zaken bijgeknoopt waren. Maar als we bijvoorbeeld een grote VW Transporter moesten onderhouden, moesten we twee keer steken. Daar wen je aan, maar handig is het natuurlijk niet voor de monteurs. Die moesten nog met een oliekannetje heen en weer naar de oliebar.”

Elektrische auto’s

Of het familiebedrijf nóg een generatie Thur krijgt, is nog maar de vraag. Zijn zoon studeert medische wetenschappen en technologie, zijn dochter hotelmanagement. “En als die bedrijfsopvolging niet doorgaat heb ik er geen verdriet om. Mijn vader heeft mij ook nooit gedwongen om het bedrijf over te nemen. En wat kan er allemaal niet gebeuren in de toekomst? Bestaan dit soort bedrijven over een jaar of vijftien nog wel? Hoe gaat het met elektrische auto’s of met het op afstand kopen van auto’s? Aan de andere kant: er rijden dan nog steeds auto’s rond, die moeten nog steeds worden onderhouden. Veranderingen zijn ook niet van vandaag. Ik weet nog dat auto’s om de 7500 kilometer olie moesten verversen. Dat gaat naar de 30.000 kilometer toe, zei de fabriek. ‘Nou, dan kunnen de garages wel een kwart van hun personeel ontslaan, dan is er geen droog brood meer te verdienen’, was toen de veronderstelling.”

Alfa

Z’n financiële onderhoud is bij Alfa in goede handen, al jaren. In Alfa heb ik heel veel vertrouwen. Toen we in 2006 die collegadealer konden overnemen, hebben we echt wel even met elkaar om de tafel gezeten: kan het? Alfa is heel toegankelijk, je kunt mensen daar altijd bellen. We hebben niet veel contact, maar als ik bel krijg ik meteen antwoord. Alfa monitort alles goed: heb je dit wel in de gaten, is dit iets waarmee we je verrassen? Zo’n bespreking is altijd weer een ijkpunt voor mij om te kijken of ik het wel goed zie.”