Banner

“Een klant verliezen bestaat niet bij ons”

22 november 2022 | Door:  Hanneke Grevengoed - de Swart

Het zijn drukke weken voor Werckpost, zegt Maria Coenen-Post aan het begin van het gesprek. “De jaarwisseling komt eraan. We hebben veel klanten in food en retail en krijgen dan meer aanvragen. En in december gaan veel uitzendkrachten met vakantie.” Ach, drukte zijn ze wel gewend bij het Urker uitzendbureau. Zeven jaar terug begon het met tachtig uitzendkrachten. Inmiddels zijn er vanuit vier vestigingen 1300 medewerkers aan de slag.

Als commercieel directeur is Maria eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van de dienstverlening. Samen met broer Nanne en vader Geert - beiden ex-schippers - vormt zij de driekoppige directie. En dat het met de kwaliteit van die dienstverlening wel goed zit, bewijst de onstuimige groei van Werckpost. “Wat wij anders doen? Ik denk dat wij makkelijker kunnen op- en afschalen. Veel concullega’s zijn sterk in het invullen van vaste plekken. Maar klanten van ons kennen seizoensinvloeden in het werkaanbod. Wij kunnen makkelijker meebewegen in de flow. Die drukke momenten bij een klant zijn vaak de momenten dat wij binnenkomen. En dan blijven.”

in 2003 begint Maria bij het voormalige uitzendbureau Creyf’s in Urk. Broer Nanne komt er in 2011 bij, een jaar later ook vader Geert. Maria: “Kunnen we het niet voor onszelf gaan doen in plaats van een baas, zei mijn vader. We zijn eerst doorgegaan op franchisebasis en twee jaar later konden we alle klanten van Creyf’s overnemen.” Het is het begin van een forse groeistuip. “De eerste vijf jaar gingen we elk jaar in omzet over de kop. We groeiden explosief. Twee en een half jaar terug hebben we pas op de plaats gemaakt. We hadden te veel mensen aangenomen. En we kwamen erachter dat we te weinig vroegen voor onze dienstverlening. Of eigenlijk veel te veel service zomaar weggaven.”

Aangepast tarief

Het is het moment om bij klanten langs te gaan, met een aangepast tarief. “We hadden verwacht dat klanten zouden opzeggen. Of in ieder geval gingen minderen. We hebben onze prijzen kunnen aanpassen, onze klanten zijn doorgegroeid en wij zijn meegegroeid”, kijkt Maria terug.

Voldoende aanbod van uitzendkrachten

Inmiddels is de organisatie vergaand geprofessionaliseerd en gestructureerd. En met de toetreding van nog twee broers en een zus is het karakter van een familiebedrijf verder versterkt. Zoals de groei aan klantenkant doorgaat, heeft Werckpost ook nog voldoende aanbod van uitzendkrachten. “We hebben een eigen wervingskantoor in het buitenland. En we werken er samen met lokale recruiters. Ook via-via komen nieuwe medewerkers binnen. Uitzendkrachten die hier al jaren werken brengen weer anderen aan.”

Alles geregeld voor nieuwe mensen

Van misstanden in de behandeling van arbeidsmigranten wil Werckpost niets weten. “Voor nieuwe mensen is alles geregeld. Huisvesting, een sofinummer, een bankrekening, een zorgverzekering. We huisvesten medewerkers zelf, de helft in eigen beheer. Krijgen we een nieuwe locatie erbij, dan volgen we de aanbevelingen van de commissie-Roemer. Zoveel vierkante meter per uitzendkracht, eenpersoons appartementen. Al die keurmerken waar we aan moeten voldoen monitoren ons. En elke keer leren wij daar ook weer van.”

De medewerkers gaan vooral aan de slag in de sectoren food en retail: bij de visverwerkende industrie, bedrijven die kip verpakken, grote bakkerijen en ook de glastuinbouw, in Friesland, de Noordoostpolder en Overijssel. Maria: “Een klant verliezen bestaat niet bij ons. Of we moeten zelf geen zaken meer willen doen met een klant. Dat is in die zeven jaar drie keer gebeurd.”

‘Alfa heeft ons geholpen’

De drie directieleden werken zelf net zo hard mee. “Een dikke auto is aan ons niet besteed. Er liggen hier ook geen goudstaven in de kast. We willen een bedrijf achterlaten dat een mooie toekomst heeft.” Daarbij speelt een accountant een belangrijk rol vanuit hun natuurlijke adviesfunctie. Zoals Alfa, het kantoor in Amersfoort. ”Het klikte meteen. Alfa is net als wij van het aanpakken. Ze hebben ons ook goed begeleid bij de jaarrekeningcontrole en hebben een onafhankelijke rol. Directeur Patrick van den Belt als aanspreekpunt vanuit de controle en Senior assistent accountant Petra Kuhl zorgt weer voor een goede opvolging van de werkzaamheden. Ondanks de drukke weken is het kantoor uit het vissersdorp in rustiger vaarwater terechtgekomen. “We zorgen nu dat we gecontroleerd groeien en niet meer onstuimig.” 

Hanneke Grevengoed - de Swart

Hanneke Grevengoed - de Swart

Marketing & Sales

088 2533222 | hgrevengoed@alfa.nl


Meer over Hanneke