Structuur in een onderneming

26 april 2016 | Door:  Toni di Addario

Ik ben regelmatig op pad en kom zo bij diverse bedrijven binnen. Zo kijk ik altijd wel even naar de structuur van de onderneming. Ik kom vaak bij BV’s over de vloer, zowel bij klanten als bij niet-klanten van Alfa.

Er zijn bedrijven die hun structuur prima op orde hebben, maar er zijn ook bedrijven waarbij het in mijn ogen zeer belangrijk is om de structuur eens goed onder de loep te nemen. Als we bijvoorbeeld kijken naar transportbedrijven, kunnen we ons bepaalde zaken afvragen zoals:

  1. Zit uw gehele bedrijf in één BV en is dit handig? Bij een transportonderneming praten we dan over zaken zoals het wagenpark, het onroerend goed, de liquiditeiten, de oudedagsvoorziening, enzovoort.
  2. Indien er sprake is van onroerend goed, zit dit dan in de juiste BV? Mijn advies is om het onroerend goed niet in de werk-BV onder te brengen, maar in een aparte BV.
  3. Is het belangrijk dat uw wagenpark in een aparte BV zit? In veel gevallen zie ik dat het wagenpark terecht in een aparte BV zit. Denk hierbij aan de aansprakelijkheid en leasing.
  4. Is juridisch alles goed geregeld tussen de BV’s onderling? Ik vind het altijd verstandig om in een structuur met meerdere BV’s een juridische scan te doen, om op deze manier te bekijken of alles qua overeenkomsten en geldstromen goed geregeld is.
  5. Als men naar de structuur kijkt, is het dan ook goed geregeld qua geldstromen m.b.t. de beloning van de DGA? Dan spreken we over de managementfee en het salaris. Het is belangrijk om ook dit goed geregeld te hebben.

Kortom: bij een BV-structuur is mijn streven altijd om deze vragen te stellen, zodat u later niet voor vervelende verrassingen komt te staan. Fiscaal-juridisch advies is bij een BV-structuur dus zeer belangrijk!