Banner

Snelcursus: hoe waardeer ik als retailer mijn voorraden?

6 februari 2019 | Door:  Erik Langerhuizen

De bezittingen op de balans van de gemiddelde retailer bestaan voor een groot deel uit voorraden. Maar wat is die voorraad nu nog echt waard? En hoe moet je deze balanspost waarderen? Hieronder enkele aandachtspunten om het goed te doen.

We gaan ervan uit dat de voorraad ook eigendom is van je onderneming. Heb je goederen ingekocht onder consignatie (je betaalt er pas voor als je ze hebt doorverkocht), dan worden deze niet op de balans van je bedrijf opgenomen.

Een goede waardering begint met een goede registratie in je voorraad- of kassasysteem. Voor de waardering van alle artikelen moet je de volgende gegevens kunnen achterhalen:

Waarderen tegen kostprijs

Aan het eind van elk boekjaar bepaal je de waarde van de voorraden die op dat moment in je onderneming aanwezig zijn. In de regel waardeer je de voorraad tegen kostprijs.  Alleen voor incourante (moeilijk verhandelbaar gebleken) artikelen mag je een lagere waarde nemen. Voorbeelden zijn kleding en schoenen die uit de mode zijn. In dat geval behandel je het verschil tussen de kostprijs en de lagere waarde als kosten, die je aftrekt van de opbrengsten.

Ben je detaillist of retailer in textiel, kleding, schoenen, meubelen of stoffering, dan moet je voor de waardering rekening houden met vaste percentages volgens deze afwaarderingstabel.

Dit betreft de fiscale waardering van de voorraad, een waarde die in de meeste gevallen ook in de commerciële jaarrekening wordt opgenomen. Bij verkoop van de onderneming is het goed om te weten dat deze waardering niet per definitie dezelfde hoeft te zijn.

Andere aandachtspunten

Neem voor meer informatie contact op met jouw klantbeheerder, Erik Langerhuizen of een vestiging bij jou in de buurt. Met 30+ vestigingen zijn wij overal dichtbij. 

Erik Langerhuizen

Erik Langerhuizen

Relatiemanager

088 2533200 | elangerhuizen@alfa.nl


Meer over Erik