Banner

Salarisadministratie in de horeca: wat wijzigt in 2019?

12 december 2018

Als je actief bent in de horeca én personeel in dienst hebt, krijg je in het nieuwe jaar met in ieder geval twee wijzigingen te maken. Eén van die wijzigingen betreft de afrekening van de pensioenpremie voor jouw personeel. Daarnaast stijgen de lonen in jouw branche per januari 2019. Over beide onderwerpen lees je meer in dit artikel.

1. Jouw pensioennota gaat veranderen

Je bent als werkgever aangesloten bij het Pensioenfonds voor de Horeca & Catering. Tot nu toe betaal je de pensioenpremie voor jouw werknemers op basis van een maandelijks termijnbedrag met een afrekening na afloop van jaar. Dit gaat veranderen. Vanaf 2019 betaal je geen termijnbedrag meer, maar direct jouw werkelijke pensioenpremie. Je betaalt daarmee altijd de juiste premie. Niet te veel en niet te weinig. Zonder verrassingen achteraf.

Hoe gaat dit werken?
Laat je de salarisadministratie door Alfa verzorgen? Dan geldt het volgende. Nadat wij jouw salarisadministratie hebben verwerkt, dienen wij een loonaangifte in bij de Belastingdienst. Via deze loonaangifte ontvangt het pensioenfonds rond de 10e van de maand jouw premiegegevens. Omstreeks de 15e ontvang je vervolgens bericht dat jouw nota klaarstaat. In dit bericht staat het te betalen bedrag en de betaalgegevens. Wil je een specificatie inzien? Dat kan via jouw account bij GRIP (het pensioenportaal van Pensioenfonds Horeca & Catering). Omdat je een factuur ontvangt op basis van de werkelijke verschuldigde premie, kan het bedrag dat je moet betalen iedere maand anders zijn.

Wanneer moet je de nota betalen?
De nota moet altijd vóór het einde van de maand betaald zijn. Bij een automatische incasso gaat de betaling vanzelf en wordt het te betalen bedrag rond de 28e van jouw rekening afgeschreven. Betaal je handmatig, dan moet je er zelf aan denken dat jouw nota voor het einde van de maand is betaald.

Jouw loongegevens van 2018
De komende maanden vormen een overgangsfase. Je ontvangt de laatste nota voor jouw termijnbedrag in januari 2019. In februari of maart ontvang je de jaarafrekening over 2018. Rond 15 februari ontvangt je ook de eerste factuur voor de verschuldigde premie over januari 2019 op basis van de nieuwe manier van aanlevering.

Wat betekent dit voor onze samenwerking?
Indien Alfa jouw salarisadministratie verzorgt, regelen wij de aanlevering van jouw premiegegevens –via de loonaangifte– bij het Pensioenfonds Horeca & Catering. Omdat facturering op basis van de werkelijke gegevens plaatsvindt, hoeft er tussentijds geen aanpassing meer van het termijnbedrag plaats te vinden. Na afloop van een kalenderjaar zullen wij controleren of de juiste premie is berekend.

2. Loonaanpassing 2019

In de CAO voor de horeca voor 2018/2019 is vastgelegd dat de salarissen voor vakkrachten per 1 januari 2019 zullen worden verhoogd met een inflatiecorrectie. Deze verhoging is vastgesteld op 2,1%. Daarnaast hebben vakkrachten in januari recht op een prestatieverhoging. Een prestatieverhoging is van toepassing totdat een werknemer het einde van de loonschaal heeft bereikt. In juli 2019 volgt overigens nogmaals een verhoging: dan met 1%.
Vakkrachten zijn werknemers van 18 jaar of ouder die over voldoende ervaringsuren beschikken in hun functie. Het gaat daarbij om 1.976 ervaringsuren bij dezelfde werkgever vanaf hun 18e verjaardag. De prestatieverhoging volgt uit de jaarlijkse prestatiebeoordeling. De beloningsnorm stelt u jaarlijks vast.

De salarissen van niet-vakkrachten –die het minimumloon ontvangen– stijgen met 1,34%.

Percentage bepalen voor vakkrachten
Je stelt vooraf een gemiddeld percentage verhoging vast en daarop een min bij onvoldoende presteren en een plus bij goed presteren. Overleg dit vooraf met jouw medewerkers en communiceer de percentages klip en klaar. Dat percentage stel je zelf vast. Uiteraard moet dat zijn te herleiden, jouw medewerkers moeten daar eerlijk en vooraf van op de hoogte zijn. Heb je een ondernemingsraad? Dan moet je om instemming vragen. Je bent volgens de regelingen verplicht jaarlijks zo'n beoordelingsgesprek te voeren.

Geen informatie over percentage of geen beoordeling uitgevoerd?
Heb je jouw medewerker vooraf niet geïnformeerd of voer je geen beoordelingsgesprek? Dan kan de medewerker daar voor 1 april volgend op het beoordelingsjaar om vragen. Je kunt dan alsnog het gesprek voeren en het percentage toekennen naar onvoldoende, voldoende of goed presteren en naar prestatie en resultaten een prestatieverhoging toekennen. Dat gaat dan in per 1 januari volgend op het beoordelingsjaar. Reageert jouw werknemer na 1 april volgend op het beoordelingsjaar dan vervalt de aanspraak op de prestatieverhoging.

Tot slot
Je begrijpt dat wij bovengenoemde onderwerpen in dit artikel niet uitputtend kunnen behandelen. Wil je meer weten? Neemt u dan gerust contact op met een adviseur van Salaris en Personeel. Hij of zij praat je graag bij!