Banner

Regeerakkoord beperkt afschrijving op gebouwen

26 oktober 2017 | Door:  Arne de Beer

Niet alleen lastenverlichting voor het bedrijfsleven, maar ook lastenverzwaring. Dat is de realiteit van het regeerakkoord Rutte III. De aanscherping van de afschrijvingsbeperking gebouwen is daar een duidelijk voorbeeld van. Wat betekent deze maatregel voor ondernemers met een bedrijf in de BV?

Update april 2019: Inmiddels zijn de gevolgen van de wijzigingen duidelijk geworden. Lees hier het recente artikel Afschrijving gebouwen in de BV – bodem in zicht!

Tijdens Prinsjesdag 2018 werden nieuwe maatregelen aangekondigd aangaande het afschrijven op gebouwen. BV’s met bedrijfsgebouwen in eigen gebruik krijgen vanaf 1-1-2019 veel sneller te maken met de bodemwaarde. Wat betekent deze afschrijvingsbeperking gebouwen voor je BV?  Lees hier het artikel naar aanleiding van de aangekondigde wijzigingen.

In onderstaande video vertelt fiscaal adviseur over de in het regeerakkoord van 2018 aangekondigde wijziging.



Afschrijving op gebouwen

Aanschaffingskosten van gebouwen zijn grote investeringen die vele jaren meegaan.
Door op een investering in een gebouw af te schrijven reken je de kosten van de uitgaven toe aan de jaren waarin je economisch voordeel van het gebruik hebt. De economische levensduur van een gebouw is bepalend voor de afschrijving op de fiscale winst, die de grondslag is voor de vennootschapsbelasting. Afhankelijk van het soort gebouw kan de levensduur variëren, bijvoorbeeld dertig jaar voor kantoorgebouwen of veertien jaar voor kassen. Hierbij moet ook rekening worden gehouden met de restwaarde van het gebouw. Alleen het verschil tussen de aanschaffingskosten en de restwaarde kan worden afgeschreven.

Afschrijvingsbeperking gebouwen

Op 1 januari 2007 is de afschrijvingsbeperking gebouwen ingevoerd. Deze regeling houdt in dat als je met de afschrijving onder de zogenoemde bodemwaarde komt, de afschrijving op het gebouw stopt. Een pand in eigen gebruik mag in de vennootschapsbelasting op dit moment worden afgeschreven tot 50% van de WOZ-waarde. De bodemwaarde is dus 50% van de WOZ-waarde. Het gaat daarbij om de WOZ-waarde van het gebouw met de ondergrond.    

Verhoging bodemwaarde gebouwen in de vennootschapsbelasting

Volgens het Regeerakkoord gaat vanaf 1 januari 2019 voor vastgoed in BV’s een bodemwaarde van 100% van de WOZ-waarde gelden. Hiermee wordt de bodemwaarde voor gebouwen in eigen gebruik dus ineens veel hoger. Heeft je BV recent geïnvesteerd in een nieuw bedrijfsgebouw waarop nu wordt afgeschreven?

Dan betekent de maatregel dat je in 2019 te maken kan krijgen met een plotselinge afschrijvingsstop op het gebouw. Het gevolg hiervan is dat je vanaf 2019 meer vennootschapsbelasting moet betalen en hiermee een liquiditeitsnadeel oploopt.

Uitzonderingen: duurzame gebouwen en ouder vastgoed

Je krijgt naar verwachting niet met deze maatregel te maken als je hebt geïnvesteerd in een duurzaam gebouw (bijvoorbeeld een groenlabelkas of een duurzame stal) waarop je willekeurig mag afschrijven. Gebouwen die vallen onder de Vamil-regeling zijn namelijk uitgezonderd van de afschrijvingsbeperking.
Heeft de BV bedrijfsgebouwen die nu al vanwege de 50%-bodemwaarde niet meer worden afgeschreven, dan heb je nu al te maken met de afschrijvingsbeperking. De aanscherping van de regels heeft dan geen gevolgen.
Tenslotte valt ook op dat de maatregel alleen is aangekondigd voor BV’s. Het ziet er daarmee naar uit dat ondernemer in de inkomstenbelasting (eenmanszaken, VOF’s) buiten schot blijven.

Wat betekent de afschrijvingsbeperking in het Regeerakkoord voor mij?

Oefen je als ondernemer het bedrijf uit in de BV en heb je vastgoed dat je zelf gebruikt? Dan moet je er rekening mee houden dat de afschrijvingsmogelijkheid hierop voor de vennootschapsbelasting vanaf 1 januari 2019 wordt beperkt. Dit is vooral aan de orde op recente nieuwbouw, waarop de BV nu nog afschrijft. Het geldt ook als je nu bezig bent met investeringsplannen in nieuwbouw. De liquiditeit uit de afschrijvingen komt niet (meer) beschikbaar. Voor duurzame gebouwen geldt naar verwachting een uitzondering.

Neem contact op met je adviseur om de gevolgen voor je onderneming te laten bepalen.

​Alfa Accountants en adviseurs heeft fiscale adviseurs die altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Lees het laatste fiscale en juridische nieuws of bekijk onze dienstverlening op het gebied van fiscaal en juridisch advies 

 

Arne de Beer

Arne de Beer

Senior belastingadviseur vaktechniek

088 2531000 | adebeer@alfa.nl


Meer over Arne