Patricia ter Haar
Medewerker Vaktechniek
088 2531522 | pterhaar@alfa.nl
17 februari 2022 | Door: Patricia ter Haar
Je kunt er op dit moment niet meer omheen! De problematiek van ongewenst gedrag op de werkvloer, en dan met name van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Maar ook ander soortig ongewenst gedrag heeft de (media)aandacht. Maar wat kun je hier nou eigenlijk tegen doen als werkgever?
Dit artikel is geschreven door Deanne Elzinga, te bereiken via delzinga@alfa.nl of via 088 253 2253
Allereerst is het belangrijk om te weten dat je als werkgever volgens de Arbowet (artikel 3 lid 2) verplicht bent om een beleid te voeren dat gericht is op voorkoming en/of beperking van ongewenst gedrag.
Maar wat valt er dan precies onder ongewenst gedrag? Ongewenst gedrag omvat seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten en discriminatie.
Wij nemen je graag mee in een aantal zaken waar je als werkgever aandacht aan dient te besteden om ongewenst gedrag op de werkvloer te voorkomen.
Binnen de onderneming dient een protocol voor ongewenst gedrag te zijn. Deze kan worden opgenomen in een personeelshandboek of via de RI&E in het plan van aanpak. Vragen die hierbij aandacht behoeven zijn:
De Nederlandse Arbeidsinspectie controleert (steekproefsgewijs of per branche) of werkgevers een risico-inventarisatie en evaluatie met plan van aanpak hebben. Daarbij wordt ook er ook op gelet of de werkgever voorzieningen heeft getroffen die zorgen voor een veilige werkomgeving.
Een andere vraag die naar voren komt is bij wie de werknemer terecht kan in geval van ongewenst gedrag? Het hebben van een interne of externe vertrouwenspersoon is belangrijk om ongewenst gedrag bespreekbaar te maken voor de medewerkers. Op dit moment is het nog niet verplicht om een vertrouwenspersoon te hebben, maar er ligt wel een wetsvoorstel om dit verplicht te gaan stellen, zodat alle werknemers toegang hebben tot een vertrouwenspersoon op de werkvloer. Daarnaast laat onderzoek van TNO zien dat de vertrouwenspersoon een belangrijke succesfactor is in de strijd tegen ongewenste omgangsvormen.
Maak ongewenst gedrag bespreekbaar binnen de organisatie. Neem het mee in de nieuwsbrieven of interne mailingen. Voeg het toe als periodiek punt in vergaderingen of tijdens een teamoverleg. Maar daarnaast is het ook belangrijk om ongewenst gedrag bespreekbaar te maken tijdens de individuele gesprekken die er worden gevoerd met de medewerkers. Zo weet iedereen wat je als werkgever niet accepteert.
Wanneer er een voorkeur is om het onderwerp eerst anoniem uit te vragen, kun je er ook voor kiezen om via een medewerkers-tevredenheidsonderzoek uit te vragen hoe veilig de werknemer de werkvloer ervaart. Ondanks dat de antwoorden anoniem zijn (waardoor de drempel voor de medewerkers om melding te doen ook wordt verlaagd) kan het toch een mooie basis zijn om te meten of nu al sprake is van ongewenst gedrag en kun je als werkgever al direct maatregelen treffen.
En natuurlijk kun je in zo’n medewerkers-tevredenheidsonderzoek ook direct andere zaken, die belangrijk zijn om als werkgever te weten, uitvragen.
Helaas kan, ondanks jouw protocollen en extra aandacht aan het onderwerp, toch blijken dat sprake is van ongewenst gedrag op de werkvloer. Heb je hiervoor een klachtenprocedure en is er een klachtencommissie? Kent iedereen zijn verantwoordelijkheid hierin en weten al jouw werknemers waar ze terecht kunnen? Belangrijk is om hier een procedure voor opgesteld te hebben, zodat je ook snel kunt handelen op het moment dat sprake is van ongewenst gedrag op de werkvloer.
Vind je het een lastig onderwerp, maar wil je het wel graag onder de aandacht brengen van je medewerkers? Of heb je nog geen protocol hiervoor, maar vind je het wel belangrijk om dit gaan maken? Je adviseur bij Alfa kijkt graag met je mee hoe jij binnen je onderneming ongewenst gedrag kunt voorkomen.