Banner

Ondernemer in beeld: Jan Krul Caravans

25 april 2018 | Door:  Jaap van Bergeijk

Het is spitsuur bij Jan Krul Caravans. Een paar zonnige lentedagen en iedereen komt weer in de caravanstemming. “Op zonnige dagen is het altijd drukker dan wanneer het bewolkt is”, weet Mandy Krul, die samen met echtgenoot Barry de touwtjes in handen heeft in het familiebedrijf. Een innovatief familiebedrijf, dat continu nieuwe wegen verkent - en niet alleen met de caravan.

Met een showroom vol nieuwe en tweedehands caravans, een winkel in accessoires en een werkplaats voor onderhoud en reparatie heeft Jan Krul Caravans een ideale spreiding.
Mandy Krul: “In het voorjaar begint het weer drukker te worden in de winkel. In de werkplaats loopt de drukte het hele jaar door. Nu hebben we meer onderhoud, aan het eind van het seizoen weer reparaties. Het naseizoen duurt eigenlijk steeds korter.”

De laatste jaren is de caravanmarkt flink in beweging. “In nieuwe caravans loopt het niet meer zo storm als jaren geleden. Wel hebben wij wat meer exclusieve merken, dus trek je automatisch al een andere groep consumenten. Maar mensen doen langer met een caravan. Daarentegen loopt de tweedehandsmarkt hartstikke goed, zeker als je de goede modellen hebt staan.”

Veeleisende doelgroep

Caravankopers zijn te vinden onder oudere stellen, maar ook onder jonge gezinnen. De eerste doelgroep is het meest veeleisend, weet Mandy. “De oudere doelgroep heeft er meer geld voor over. Die koopt eerder een Sprite, caravans die van alle gemakken voorzien zijn, zoals een mover om de caravan makkelijk te verplaatsen. Ook luifels, fietsendragers en een airco zijn van die luxe accessoires. Het kan soms niet compleet genoeg zijn.”
Gaan Mandy en Barry ook zelf met de caravan op vakantie? “Vroeger wel, toen de kinderen klein waren , maar tegenwoordig niet meer”, lacht ze.

Volgende generatie

Samen met echtgenoot Barry heeft Mandy de leiding in het bedrijf overgenomen van grondleggers Jan en Jeannet.  Al is Jan nog altijd actief in de verkoop en Jeannet ondersteunt in de winkel. Met zoon Jordan is de volgende generatie alvast aan het warmdraaien in de werkplaats. Goedkeurend: “Ik ben trots op Jordan als ik zie hoe hij met klanten omgaat. Daar neem ik mijn petje voor af.”

Het is weleens aanpoten, temeer omdat er in de werkplaats met een krappe bezetting wordt gewerkt. “Maar daar heeft elk caravanbedrijf in de buurt mee te maken. Geen technisch personeel te vinden. Het is elke dag overwerken om alle schades en reparaties af te handelen.”

Oplegmatrassen


Sinds een paar jaar is het werkterrein aan de Oldenzaalsestraat in Hengelo verder verbreed met oplegmatrassen. Die zijn van het Engelse merk Duvalay, inclusief een dekbed dat eraan vast zit. “Het is echt een hype. Niet alleen voor de caravan, maar ook voor de boot, de camper of de vrachtwagen. Die verkopen we via internet en via een dertigtal dealers in Nederland. We zijn speciaal voor het importeurschap naar Engeland geweest. Dat wilden we niet laten lopen.”

In de slipstream is ook een site opgezet voor maatwerkmatrassen, na de overname van een andere onderneming. “Die had in tien jaar tijd een database van alle merken en modellen caravans die er op de markt zijn opgebouwd. Geen enkel bedrijf heeft al die modellen in een systeem staan. Op internet kun je zoeken op merk, model en bouwjaar en zie je meteen wat de mogelijkheden en de kosten van een nieuwe matras zijn. Het is een perfecte aanvulling op Duvalay. En voor een klant is het supermakkelijk bestellen.”

Zonder Alfa zou ze niet kunnen, zegt Mandy. “Ik kan wel zeggen dat we dagelijks contact hebben met Jaap van Bergeijk, onze senior klantbeheerder. “Kijk, wij zijn goed in wat wij doen, Alfa is goed in wat zij doen. Bij moeilijke gevallen zit Jaap er altijd bij, zoals met de overname van maatwerkmatrassen.nl. Dan krijg je een supergoed advies. We beschouwen Jaap eigenlijk allemaal wel een beetje als teamlid!”   

 

 

 

 

Jaap van Bergeijk

Jaap van Bergeijk

Senior klantbeheerder

088 2532788 | jvanbergeijk@alfa.nl


Meer over Jaap