Banner

Melkveebedrijf Timmermans: Melkveehouderij en groepsaccommodatie in één

19 januari 2022 | Door:  Hans de Bie

Niet alleen zo’n 180 melkkoeien op het erf maar ook iedere week andere gasten: Martijn Timmermans weet niet anders. Zijn ouders waren een van de eersten die er naast de melkveehouderij ook nog andere activiteiten bijdeden. Wat vader Klaas en moeder Ria in 1992 zijn gestart, is inmiddels een volwaardige tweede tak naast het melkveebedrijf in Ane: een melkveebedrijf met verblijfs- en vergaderaccommodatie.

We treffen de familie Timmermans op een donderdagmiddag aan. Vader Klaas en zoon Martijn zijn aan het werk op het erf. Moeder Ria en schoondochter Miranda verzorgen de lunch voor de gasten. Terwijl we over het erf lopen, zien we dat de twee jongens van Martijn vlijtig meehelpen met bladeren vegen van de oprit. Ook het gazon maaien, kunnen de jongens al zelf. Het is een echt familiebedrijf waar ieder z’n steentje aan bijdraagt.

Het boerenbedrijf is al lang in de familie. Klaas en Martijn zijn de vierde en vijfde generatie die wonen en werken op deze plek. Vroeger woonden er drie generaties bij elkaar op het erf. Toen opa en oma in 1991 besloten om te verhuizen naar de stad, kwam hun boerderij leeg te staan. Vanaf die tijd werd de boerderij met wat kleine verbouwingen aangepast tot vakantiewoning Terra Nova, geschikt voor 12 personen. Het is niet bij een accommodatie voor 12 personen gebleven: de oude boerderij werd in 2016 gesloopt en vervangen voor een ruimer en luxer vakantieverblijf voor maximaal 30 personen.

De groepsaccommodatie van Timmermans met jongveestal

Keuze voor schaalvergroting

Wanneer de lunch voor de gasten is verzorgd, drinken we met z’n allen een kop koffie. Even rust tussen alle bedrijvigheid door. Aan tafel zitten Klaas en Ria en zoon Martijn. Klantbeheerder Bertus Dijk en marktmanager Food & Agri Hans de Bie van Alfa zijn aangeschoven. Met bewondering luisteren ze naar de ondernemers. Hans wil graag weten waarom ze in 2016 kozen voor uitbreiding van de accommodatie. Martijn vertelt: ,,Toen de financiële crisis in 2008 begon, merkten we dat mensen hogere eisen begonnen te stellen. De boerderij was oud en niet heel ruim. We wilden gasten meer mogelijkheden en meer luxe en kwaliteit bieden. Daarom hebben we de keuze gemaakt om de oude boerderij te slopen en een nieuwe accommodatie te bouwen.”

De groepsaccommodatie is van alle gemakken voorzien. De slaapkamers zijn te vergelijken met hotelkamers; zo heeft elke kamer een eigen badkamer. Naast de schaalvergroting, wilden de ondernemers ook de zakelijke markt bedienen. Martijn: ,,Doordeweeks verhuren we de kamers los en kunnen er in de accommodatie vergaderingen en trainingen plaatsvinden. Dat heeft zich de afgelopen jaren goed ontwikkeld.” Hans merkt op dat het bereiken van de zakelijke markt lastig kan zijn voor de ondernemers. Hans: ,,Je zit hier niet centraal in Nederland. Toch weten jullie de zakelijke markt goed te vinden. Hoe doe je dat op deze locatie?” Die vraag weet Martijn snel te beantwoorden. ,,Internet natuurlijk. We werken met verschillende partijen samen om goed op Google gevonden te worden. Daarnaast komen gasten ook via mond-tot-mondreclame bij ons terecht.”

Familie Timmermans met Hans de Bie. V.l.n.r. Hans, Martijn, Ria, Klaas

Elkaar versterken

Volgens Martijn zit de kracht van hun onderneming in de combinatie van het melkveebedrijf en de groepsaccommodatie. Het versterkt elkaar. Martijn: ,,Gasten komen hier omdat ze niet op vakantie willen in een groot vakantiepark maar rust en ruimte zoeken. In het weekend geven we vaak een rondleiding. Dan laten we de melkveehouderij zien en leggen we uit wat we hier precies doen. Mensen zien soms voor het eerst een koe van dichtbij. Je merkt dat veel gasten weinig kennis hebben van deze sector en er een bepaald beeld van hebben. Wanneer we ze mee hebben genomen in het bedrijf zijn ze vaak een stuk positiever dan toen ze aankwamen.” Op die manier zetten de ondernemers de sector in een positief daglicht.

Martijn wordt enthousiast als er gesproken wordt over verdere optimalisatie van het melkveebedrijf in de toekomst: ,,We kijken naar mogelijkheden op gebied van automatisering en duurzaamheid. Zo melken we nu met drie melkrobots en willen we op termijn het voeren  automatiseren. Door de zonnepanelen op het dak van de stal, wekken we onze eigen energie op. We willen ons gasgebruik graag nog minimaliseren. Dat gaan we doen door warmte uit de melk te halen en de groepsaccommodatie en woonhuizen hiermee te verwarmen.” Wat de ondernemers hierbij wel belangrijk vinden, is dat alle duurzaamheidsmaatregelen rendement opleveren. Martijn: ,,Een investering is pas duurzaam als het ook rendeert.”

Bekijk de video waarin Hans in gesprek gaat met de familie Timmermans

Neventakken

Wanneer er over de groei van neventakken bij melkveebedrijven wordt gesproken, is Martijn kritisch. ,,Het is mooi dat ondernemers kijken naar mogelijkheden om iets bij te verdienen, maar ik zie te vaak dat een nevenactiviteit de oplossing is om het gat van het melkveebedrijf te dichten. We moeten ons als melkveehouders niet als een stel hobbyisten wegzetten. Een melkveebedrijf moet in zijn eigen onderhoud kunnen voorzien.”

Op de vraag in welke tak de ondernemers in de toekomst willen investeren, luidt het antwoord het melkveebedrijf. Zo staat de stal met jongvee nu nog op het terrein van de groepsaccommodatie. Deze zouden ze graag willen verhuizen naar de andere kant van de weg, waar de melkveestal ook staat. Daarnaast wordt gekeken op wat voor manier er nog een stukje exclusiviteit aan de groepsaccommodatie kan worden toegevoegd. Martijn: ,,We kijken nu bijvoorbeeld naar de mogelijkheden voor een wellnessruimte. Dat zou een mooie toevoeging zijn.”

Er liggen nog voldoende ideeën en mogelijkheden op tafel. Wat de ondernemers precies gaan doen, moet blijken. Een ding is zeker: aan ambitie ontbreekt het bij de familie niet!

Hans de Bie

Hans de Bie

Marktmanager Food & Agri

088 253 1015 | hdebie@alfa.nl


Meer over Hans