Banner

Martin Lurvink – de zesde generatie in borstels en bezems

18 oktober 2021 | Door:  Benjamin Veldhuizen

Als zijn vader vroegtijdig komt te overlijden, is Martin Lurvink op zijn 24ste ineens directeur van Luva in Aalten. Met ervaring op de politieschool en in de jeugdzorg is hij de zesde generatie van de 200 jaar oude borstelfabriek. Martin kijkt terug naar het hectische begin van toen: "Ik moest in één keer een bedrijf runnen, en het was nog in de crisis ook." Ondertussen heeft Borstelfabriek M.J.J. Lurvink B.V. – de officiële naam – de wind mee. En is Martin zelfs eigenaar van nog twee ondernemingen, Samtessi en Van Berkel Trading.

Borstels, straatbezems, zaalvegers, voet- en handvegers, raagbollen en stofblikken: iedereen heeft ze in huis, al zijn het misschien niet de producten waar het hart van een consument sneller van gaat kloppen. “Wat het laatste nieuwe product is geweest? Dat is de gesteelde bezem: een bezem met de steel eraan. Nee, het product is in al die jaren niet heel veel veranderd.” Het productieproces des te meer. In Aalten pro - duceert Luva met behulp van veel machines. ”Het machinepark is hypermodern. We werken met computergestuurde machines. Daarnaast is mijn bedrijfsleider Franklin Kuijntjes continu bezig met processen te verbeteren. Toevallig krijgen we er van de week weer een nieuwe machine bij. Als het hout- en het vezelmagazijn maar vol zijn, kan een machine blijven werken.”

Verre Oosten

De hoge graad van automatisering maakt dat Luva het als enige Nederlandse borstelfabriek kan opnemen tegen de concurrentie uit het Verre Oosten, als enige borstelfabriek die in eigen land produceert. Ooit telde Aalten er zelfs drie, allemaal Lurvinks. “Ja, natuurlijk kan China veel goedkoper produceren. Maar de kwaliteit maakt het verschil. Dat merk je aan de slijtvastheid van een bezem. De onze gaat langer mee. Een bouwvakker wil niet elke keer een nieuwe bezem hoeven pakken. En we zijn flexibel, we zitten in Nederland en als er iets is, lossen we het op. Als je de transportkosten erbij optelt, maakt het voor de prijs niet eens heel veel uit.”

Fabriek in Sri Lanka

Ook de onderkant van de markt is inmiddels afgedekt. Luva heeft een eigen productielocatie in Sri Lanka, Samtessi, waar 160 mensen werken. Martin: “Daar komt de iets goedkopere kwaliteit vandaan. Momenteel is het moeilijk produceren door de Indiase variant van corona. De overheid heeft restricties opgelegd. Vorig jaar zijn we twee maanden gesloten geweest. Dat heeft ons veel geld gekost. En nu werken we nog maar op vijfen - twintig procent van de capaciteit. Gelukkig hebben we er goede mensen zitten en hoef ik er hooguit vier keer jaar per jaar naar toe.”

Drie maanden begeleiden

Martin kan zich de eerste keer nog goed herinneren: samen met zijn vader, die toen al wist dat hij binnen korte tijd zou komen te overlijden. “Ik had de politieschool gedaan en ben daarna in de jeugdzorg terechtgekomen. Ik was 24, ik had veel vrije tijd en ik werkte er weleens bij in de fabriek. Geen moment heb ik getwijfeld om de zaak over te nemen. Mijn vader heeft me nog drie maanden kunnen helpen en begeleiden. We zijn alle klanten af geweest. Eigenlijk was het destijds voor hem al niet meer mogelijk om naar Sri Lanka te reizen, zo slecht was hij eraan toe. Het is een heel grote opgave geweest. Gelukkig zijn we die tijd goed doorgekomen. Het was ook nog eens de crisis van 2008.

Private labels

Het assortiment blijft vooral in eigen land. Martin: “Een beetje gaat naar België. Maar elk land heeft weer eigen modellen. Duitsland wil weer een platte bezem. In Nederland mag die bezem er iets luxer uitzien.” De bezems en borstels gaan veelal onder private label de deur uit. Hout heeft het FSC-keurmerk, kunststof is PET-gerecycled en natuurlijke vezels komen onder meer van de bast van de kokosnoot. “Maar altijd van snel groeiende grondstoffen. We maken ook nog wel gebruik van Chinees varkenshaar, eigenlijk slachtafval. Maar dat vervangen we meer en meer door kunststof vezels. De prijs van varkenshaar wordt te hoog.”

Ruimte voor een dagbestedingsgroep

Mede door de vele automatisering heeft het bedrijf aan achttien medewerkers genoeg. Een deel van hen heeft een afstand tot de arbeidsmarkt. “We hebben hier in het bedrijf ruimte voor een dagbestedingsgroep. Die kan die ruimte kosteloos gebruiken. En ze helpen ons met stickeren en ompakken. Ik vind het belangrijk om die mensen een kans te geven. We doen wel meer op sociaal gebied. Er waren aan het begin van de coronacrisis geen mondkapjes te krijgen, wij hadden ze in twee weken in huis. We hebben er twintigduizend gratis uitgedeeld in Aalten. Ook naar het personeel zijn we sociaal. Als iemand privé hulp nodig heeft, helpen we. Je moet bij ons met plezier werken. Als er thuis problemen zijn, heeft dit uitwerking op de werkzaamheden, en andersom. We hebben hier in Aalten een fantastische groep mensen lopen.”

Bedrijf in schoonmaakmiddelen

Ondertussen heeft Martin in Cuyk het bedrijf Van Berkel Trading overgenomen. "Onder de naam Betra verkopen we schoonmaakmiddelen die niet vloeibaar zijn en schoonmaakmaterialen waar geen stekker aan zit. We zijn net verhuisd, het magazijn is dubbel zo groot geworden. Ik heb zowel in Aalten als in Cuijk een heel goede bedrijfsleider, ik fiets er een beetje tussendoor”, zegt hij met gevoel voor understatement.

En toch: “Ik heb tijden gehad dat ik van ’s morgens vijf tot ’s avonds tien, elf uur werkte. Maar ik heb mijn les wel gehad. Mijn vader heeft altijd gewerkt. Toen de tijd kwam dat hij ervan kon gaan genieten, was hij er niet meer. Je leeft nu, je weet niet wat morgen gebeurt. We hebben sinds kort een zoontje, Joris. Ja, de zevende generatie, haha. Ik houd het weekend helemaal vrij. Ik sport graag, volleyballen met een vriendenteam. We delen alles samen. Pas, met de verhuizing in Cuyk, hebben ze allemaal geholpen. En als een van hen stellingen moet opbouwen of iets af te breken heeft, helpen we ook.”

Benjamin Veldhuizen

Martins accountant, Benjamin Veldhuizen, valt nog net niet onder het vriendenteam. Maar veel scheelt het niet. Martin: “Mijn vader was de eerste klant van zíjn vader, toen hij begon met Novel Groep, die bijna twee jaar terug door Alfa is overgenomen. En nog altijd is Benjamin bij Alfa mijn vaste contactpersoon. Ik ben heel blij met hem; hij regelt alles: de jaarrekening, de belastingen. Ook doen zij de lonen voor ons. Vorig jaar heeft hun overnameadviseur Bas van Loo ons begeleid bij het overnametraject van Van Berkel Trading; iemand van mijn eigen leeftijd. Dat schept al een vertrouwensband. Het voordeel is dat Alfa een brede dienstverlening aanbiedt. En de combinatie met Benjamin werkt super.

Benjamin Veldhuizen

Benjamin Veldhuizen

Senior klantbeheerder

088 2531265 | bveldhuizen@alfa.nl


Meer over Benjamin