Banner

“Voor klanten is het prettig dat Alfa hen op het gebied van HRM-arbeidsrecht kan ontzorgen”

23 juli 2021 | Door:  Malou Vonk

Twee en een half jaar terug kwam ze naar Alfa Salaris en Personeel in Klazienaveen. “Ik werkte hiervoor als intern personeelsadviseur voor een holding met meerdere bv’s. Maar bij Alfa werden het ineens wel héél veel bv’s”, lacht Malou Vonk. Vanuit de vestiging Klazienaveen is zij die bv’s - en andere klanten - van dienst in Noord-Nederland, met als specialisatie HRM-arbeidsrecht. Ook in haar vakgebied merkt ze de invloed van corona. “Het is juist nu belangrijk om veel aandacht aan je personeel te schenken.”

Personeelsmanagement. Het is een vakgebied dat niet gauw routine wordt, zegt Malou. “Het is héél veel lezen om bij te blijven. Jurisprudentie, wetgeving. De NOW-loketten zijn weer geopend. Dan weet je dat je daar weer een periode mee bezig bent. Nee, ik heb niet overal verstand van, maar dat is weer het voordeel van Alfa: dat je overal informatie vandaan kunt halen. Je hebt altijd om je heen mensen die ergens in gespecialiseerd zijn. Als ik toevallig een klant niet kan helpen, kan ik de vraag heel eenvoudig doorschuiven.”

Veel vraag naar expertise

Die vragen komen in haar geval veelal van mkb-bedrijven. Malou: “Voor een bedrijf van vijf of tien mensen is het niet interessant om daar een volledige personeelsadviseur op te zetten. Maar er is wel veel vraag naar expertise, vooral door corona. Ik heb een specialisatie arbeidsrecht gedaan tijdens mijn studie HRM. Je merkt dat klanten daar niet veel kennis van hebben en dat je echt het verschil kunt maken als externe personeelsadviseur. Voor klanten is het een prettig idee dat Alfa hen op het gebied van arbeidsrecht kan ontzorgen.”

Corona heeft ook de arbeidsmarkt op z’n kop gezet. Malou: “Waar ik me nu veel mee bezig houd is het inlenen van zzp’ers. Is er sprake van schijnzelfstandigheid? Door corona heb ik ook veel te maken met ontslagprocedures. Deeltijdontslag is nu vaak aan de orde, dat kan voor veel bedrijven interessant zijn. En wat er ook speelt bij klanten: als het straks weer beter gaat, hoe kom ik dan aan personeel?”

Onrust

Er is veel onbegrip bij werkgevers, ziet ze om haar heen. “Doorbetalen van medewerkers die in quarantaine moeten levert weleens conflicten op. Er is ook onrust. Maar het is juist nu belangrijk om aandacht aan je personeel te schenken. Er vallen toch veel mensen uit. Corona heeft echt impact. Gelukkig niet bij alle klanten, er zijn ook veel klanten die floreren. Aandacht aan je mensen geven is heel belangrijk. Ga het gesprek aan, hoor wat er speelt bij de medewerkers. Een werkgever zegt heel vaak: thuis is thuis. Maar mijn ervaring is wel dat een medewerker die thuis happy is langduriger werkt en productiever is.”

Creatief meedenken

Ook van de tekorten aan personeel krijgt Malou het een en ander mee in de contacten met klanten. “Het zit vooral in bepaalde sectoren. In de transportsector bijvoorbeeld is personeel heel erg schaars. Dan probeer je creatief mee te denken. Zou je niet eens een filmpje maken van je bedrijf? Of wat vaker een artikel schrijven voor de website? Dan merk je toch dat een klant daar niet vertrouwd mee is. Maar ze zien dat een concullega het wel doet, dus ze moeten mee. Het is ook een heel andere generatie werknemers, die moet je wel wat brengen. Millennials vinden hele andere zaken belangrijk. Die chauffeur van vroeger die het liefst zeven dagen per week weg is, is moeilijk te vinden. De nieuwe generatie wil vaker thuis zijn.”

Belangrijkste kapitaal

Na haar studie HRM ging Malou meteen in het bedrijfsleven aan de slag. Waarom personeelsadvisering? “Ik vind het fijn om mensen te helpen. En ik geloof dat personeel je belangrijkste kapitaal is als ondernemer. Daar moet je heel zuinig op zijn.” Na twee en een half jaar als interne personeelsadviseur te hebben gewerkt, wilde ze haar horizon verbreden. “Ik werkte voor een holding met meerdere bv’s, maar bij Alfa werden het er ineens wel héél veel. Wat de doorslag gaf waren de mogelijkheden voor scholing bij Alfa. Je krijgt hier echt de ruimte om je verder te ontwikkelen. Je hebt de Alfa Academy. Ik geloof echt in een leven lang leren. Na mijn bacheloropleiding heb ik besloten om de masteropleiding niet te gaan volgen maar te gaan werken. Maar die masteropleiding moet er misschien toch nog maar een keer van komen. En dat kan gewoon bij Alfa.”

Malou Vonk

Malou Vonk

Personeelsadviseur

0882532273 | mvonk@alfa.nl


Meer over Malou