Banner

“lk breng zelfs de roddelblaadjes bij de klanten langs”

20 april 2020 | Door:  Kevin den Hartog

Nee, als een koude douche kwam de sluiting van de kapsalons door de coronacrisis niet voor Adrie Oomen. “We waren ons al een beetje erop aan het voorbereiden”, zegt de naamgeefster van Adrie’s Hairstyling in Zaltbommel. Maar de verlenging die minister-president Rutte op 21 april bekendmaakte, kwam wel hard aan. “Dit is erg zuur, nog drie weken erbij.” Via Facebook onderhoudt ze actief het contact met haar klanten. En nood maakt creatief: de verfpakketjes tegen grijze uitgroei voorzien zelfs in een behoefte.

Al 25 jaar runt Adrie met haar zes medewerksters de kapsalon voor dames en heren aan het Fiep Westendorpplein in Zaltbommel. Een ideale locatie is het: naast de bakker, tussen twee supermarkten in. De buren zijn nog open, maar per 24 maart moesten alle kapsalons hun deuren overhaast sluiten. “Voor mij kwam het niet als een verrassing. We waren al heel streng aan de gang. Plastic wegwerpcapes en handschoenen aan, anderhalve meter afstand houden. De tussenliggende stoel gebruikten we niet, we werkten nog maar met de helft van de kapsters. Maar die ochtend heb ik zelf al de stekker eruit getrokken, voordat de minister-president het bekend had gemaakt. De klanten reageerden begrijpend. Wil je het dan wel bij mij thuis doen, werd er weleens gevraagd. Maar thuis gelden dezelfde regels. Ik heb geen telescooparmen van anderhalve meter”, zegt ze.

Klaarmaken voor 29 april


Een verslagen indruk maakt Adrie niet. “Maar drie weken erbij is erg zuur. We waren ons al aan het klaarmaken om 29 april weer open te kunnen. We hebben mondkapjes en spatbrillen in huis gehaald. We zijn bezig om plexiglas schermen te plaatsen bij de wastafels. De eerste week stond al bijna vol. De klanten die we al hadden staan hebben we allemaal gebeld en de mogelijkheid geboden een andere afspraak te maken. We gokken nu maar op de 20ste. En anders gaan we maar weer bellen.”

Verfpakketjes

Elke dag is Adrie’s Hairstyling twee uurtjes open. “Voor klanten hebben we nu vijftien procent korting op een product. En wat een bescheiden succesje is geworden, zijn de verfpakketjes. Als mensen hun haar hebben laten verven, begint het onderhand uit te groeien en komt de grijze kleur weer terug. We hebben tasjes gemaakt met een persoonlijk receptje voor iedere klant, een plastic kapmantel, handschoenen, een kwastje en een roerstaafje. Op internet hebben we een demofilmpje gezet. Mensen zitten er echt mee dat hun haar uitgroeit en de kleur vervaagt. Dan kunnen ze zo’n pakketje bij mij ophalen. Zij zijn er blij mee en ik heb er straks plezier van. Als ik weer open ga, hoef ik niet al die klanten weer op te knappen.”

Bij oudere klanten die de deur niet meer uit kunnen, bezorgt Adrie met haar ‘meiden’ de tasjes persoonlijk. Lachend: “Ik bel aan, ik zet het voor de deur en ik ren hard weg. Zelf ben ik ook heel voorzichtig. Ik ben al vier weken niet meer in het centrum geweest!”

NOW-regeling

Voor haar medewerksters heeft Alfa adequaat de NOW-regeling aangevraagd. “Iedere dag is er één medewerkster die mij helpt. Vandaag hadden we maar drie klanten in de salon. Maar dat geeft niet, want we hebben wat kasten schoongemaakt, we zijn vloeren aan het boenen en aan het schilderen. En ook aan andere dingen die altijd blijven liggen komen we nu eens toe.”

Klanten in paniek

Is Zaltbommel inmiddels ‘a hairdresser’s nightmare’ met alle kapperszaken op slot? Adrie: “Het valt me eerlijk gezegd nog mee als ik naar buiten kijk. Maar heel veel klanten zijn wel in paniek. We hebben dames van 65-plus die nooit hun eigen haar wassen of föhnen. Dat doen wij altijd. Dan lever ik wat producten, zoals versteviging of haarlak. En vaak hebben ze niet eens shampoo in huis. De roddelbladen en andere tijdschriften breng ik ook gewoon bij de klanten langs.”

Alfa is al haar accountant sinds Adrie 25 jaar terug begon. “Ik ben tuindersdochter, mij ouders waren al klant bij Alfa. Ze zijn nu ook weer voor mij in de weer, voor die tegemoetkoming van vierduizend euro en de NOW-regeling voor mijn medewerksters. Ik heb contact met Kevin, Frits en Marcel van kantoor Raamsdonksveer. Ze zijn allemaal voor mij bezig bij Alfa. Ach, we zien wel. Dit gaan we wel overleven.”

Kevin den Hartog

Kevin den Hartog

Klantbeheerder

088 2531974 | kdenhartog@alfa.nl


Meer over Kevin