Banner

“Hier werken bedrijfskundigen die software bouwen”

18 oktober 2018 | Door:  Annemiek Pelle

Rob ter Brugge staat aan het hoofd van CAPE Groep in Enschede. Hij startte het IT-bedrijf in het jaar 2000, met als doel klanten te helpen bij het selecteren en implementeren van standaard IT-systemen. Zeven jaar later besloot het bedrijf om het niet bij IT-consultancydiensten te houden, maar om ook zelf software te gaan bouwen, door bedrijfskundigen die het bedrijf van hun klant snappen.

Dit artikel is verschenen in relatiemagazine Mens in Bedrijf. Bekijk hier alle publicaties van ons magazine.

CAPE Groep is op drie domeinen actief: integratie van IT-systemen, het bouwen van maatwerk softwareapplicaties en Business Intelligence. En anders dan je misschien verwacht, voldoen de medewerkers totaal niet aan het stereotype beeld van wereldvreemde nerds die amper met klanten kunnen communiceren. Rob: “Wij werken in de basis met bedrijfskundigen die bij klanten op locatie aan de slag gaan om het probleem te definiëren. De klant schetst zijn probleem en dat zetten wij om in een mogelijke oplossing. Dat kan alleen wanneer je heel goed weet hoe die klant in elkaar zit. We nemen dus zijn processen helemaal door, we inventariseren zijn IT-infrastructuur en vervolgens maken we een zogeheten solution design. Daarmee geven we bij de klant aan wat hij krijgt als wij het probleem voor hem mogen oplossen. Krijgen we een ‘ja’, dan gaan we bouwen en het daarna ook beheren. Omdat de oplossing in de cloud draait, wordt de klant in dat verhaal volledig ontzorgd. We leveren uitsluitend maatwerk.” CAPE Groep maakt hiervoor gebruik van o.a. het Mendix- en eMagiz platform.

Continu doorontwikkelen

Onderzoeksbureau Gartner onderscheidt twee soorten IT: enerzijds de systemen die niet veel bewegen, die stabiel moeten zijn en veel transacties moeten kunnen verwerken. Anderzijds de applicaties of systemen die heel snel moeten kunnen veranderen; de innovatieve systemen, ofwel de ‘systems of differentiation’. “Wij zitten aan de kant van het ‘tweede soort IT’; we ontwikkelen systemen die de klant strategisch kan inzetten om verschil te maken of om een groot probleem op te lossen. Applicaties bouwen is boeiend, omdat ze nooit ‘af’ zijn. Het is continu doorontwikkelen, doorbouwen aan het vraagstuk van de klant. Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met het feit dat ook de klanten en leveranciers van onze klanten veranderen. En die gebruiken vaak dezelfde applicatie die wij voor onze klant gebouwd hebben.”

In dat kader verwijst Rob naar logistieke ketens die vaak nauw met elkaar verweven zijn. “Klanten en leveranciers werken samen bij het uitvoeren van opdrachten. Daarbij is het belangrijk dat data op efficiënte wijze worden gedeeld. Ook moet de voortgang in de dienstverlening transparant worden gemaakt. Wij ontwikkelen hier oplossingen voor (die we gefaseerd uitrollen), waarbij we de bestaande systemen van klanten als uitgangspunt nemen. Daar voegen we functionaliteiten, rapportages en integraties aan toe. Op die manier maken we de activiteiten in de gehele keten zichtbaar en wordt informatie gestructureerd teruggekoppeld. We faciliteren de communicatie tussen partijen daarbij met een portaal. Op die manier kan de gehele keten worden bijgestuurd.” CAPE Groep automatiseert onder andere logistieke ketens, zoals die van PostNL en DHL. Ook bouwde het bedrijf specifieke integraties voor energieproducten, waarmee zij slimme meters kunnen uitlezen. 

Geen nerds maar bedrijfskundigen

“We kunnen snel schakelen, omdat we met bedrijfskundigen werken die met de klant praten, maar ook een oplossing kunnen bouwen”, benadrukt Rob. “Bij traditionele ontwikkeltrajecten praat iemand over het proces, daarna zet iemand anders het om in een functioneel design en weer een ander maakt een technisch design. Daarna gaat een bouwer aan de slag, vervolgens een tester en dan komt er nog iemand die het gaat beheren. Wij slaan dat helemaal plat; er is maar één man die met je praat en ook de software bouwt, test en oplevert. Daardoor gaat je hele realisatieproces significant sneller. Onze klant praat met iemand die zijn proces daadwerkelijk wil snappen en die er ook een oplossing voor wil maken. Als je goede dingen oplevert die hij snel kan gebruiken, waarmee hij snel geld kan verdienen, dan levert dat waarde op. En wie waarde levert, blijft aan de bal.” Het Enschedese bedrijf groeide vorig jaar met 85 procent en hoopt binnen twee jaar 120 medewerkers te hebben. Rob: “We zoeken mensen die kunnen abstraheren, modelleren en communiceren. Bedrijfskundigen of mensen met een bèta-opleiding.” 

Werken op locatie

Robs medewerkers werken zoveel mogelijk met de klant samen op locatie. “Zo zijn we volledig transparant en kunnen we snel schakelen. Dat is voor mij een belangrijk uitgangspunt. Mede daarom hebben wij ook tegen Alfa gezegd: wij willen graag dat jullie mensen hier op locatie de cijfers komen uitwerken. Onze vaste contactpersoon is Jaap van Bergeijk, senior klantbeheerder bij Alfa Nijverdal. Hij probeert zich echt te verdiepen in onze business. Alfa doet voor ons op dit moment het jaarwerk, advies en de loonadministratie, maar de financiële administratie voeren we in eigen huis. Jaap heeft ons erop gewezen dat de manier waarop wij in 2016 onze boekhouding voerden, echt niet meer kon. Dat zijn we op zijn advies anders gaan doen. Het leuke aan onze samenwerking is dat we echt aan elkaar gewaagd zijn."

Lees meer over de diensten van Alfa Accountants en Adviseurs op het gebied van accountancy  en salaris en personeel. Met meer dan dertig vestigingen zijn wij overal dichtbij. 

Annemiek Pelle

Annemiek Pelle

Marketing en Communicatie

088 2531035 | apelle@alfa.nl


Meer over Annemiek