“Een klant weet: mijn salarisadministrateur is goed opgeleid”

13 november 2020 | Door:  Yoeri Plas

Het kan zomaar gebeuren dat we Yoeri Plas niet op z’n vertrouwde thuiswerkplek of bureaustoel in kantoor Klazienaveen terugvinden, maar ergens op locatie bij een klant. “Want dat vind ik wel heel erg leuk. Als je bij een klant bent, krijg je veel meer informatie”, zegt de salarisadministrateur die er nu anderhalf jaar bij Alfa op heeft zitten. En voor wie denkt dat zijn functie vooral heel veel werk achter het beeldscherm betekent, zegt hij: “Je bent als salarisadministrateur vooral een sparringpartner voor de klant.”

‘In een dynamische omgeving gedij ik goed’, schrijft Yoeri op zijn eigen Alfa-pagina. “Ja, daar hou ik van. Daar word ik enthousiast van, van dynamiek. Neem bijvoorbeeld een klant waar ik al langer zit. De mensen van de operatie kennen mij daar al. Ze komen naar je toe, maken een praatje. Door de eerste coronagolf was ik er drie, vier maanden niet geweest. De eerste keer dat ik er weer was komt iedereen meteen weer even langs.” En die praatjes gaan verder dan alleen maar de laatste wedstrijd van FC Emmen, zegt hij zelf. “Als mensen vragen hebben over de salarisverwerking, kunnen ze naar mij toe komen. De ondernemingsraad weet wanneer ik er zit. Dat is het mooie.”

Groot callcenter

Natuurlijk kan het verwerken van de salarisgegevens ook prima vanuit het kantoor in Klazienaveen – of die thuiswerkplek dan. “Het hangt van de klant af of hij of zij dat wil, een dag in de maand op locatie. En van de grootte van het bedrijf. Ik zit ook op locatie bij een groot callcenter. Die organisatie ondersteun ik met alles wat met de salarisverwerking te maken heeft. Ze deden dat eerst zelf, maar degene die er zat viel uit. Toen kwam de vraag aan Alfa: kunnen jullie een specialist leveren? En wanneer je bij een klant bent hoor je veel meer dingen.”

Sparringpartner

Als salarisadministrateur is hij verantwoordelijk voor ‘het voeren van de salarisverwerking’, zoals Yoeri het zelf zegt. “Dat is het in grote lijnen. Maar dagelijks veranderen de werkzaamheden wel. Wetten veranderen. De vraag van de klant verandert. Wat je eigenlijk bent, is een sparringpartner voor die klant. Je wordt veel sneller gebeld om ergens over mee te denken: ‘De partner van een medewerker heeft corona. Wat moet ik doen?‘ Of: ‘Ik ben niet tevreden met mijn arbodienst, is daar iets mogelijk? Nou, dan ga ik kijken of we een koppeling kunnen maken zodat die klant ontlast wordt.”

Specialistisch werk

Waarom kan een groot bedrijf eigenlijk niet zelf de salarisadministratie in eigen huis houden? Yoeri: “Omdat het heel specialistisch werk is. Wij zijn ervoor opgeleid. Ik sta als RPP (Register Payroll Professional) ingeschreven in het NIRPA-register, het Nederlands Instituut Register Payroll Accounting. Een klant weet dan: mijn salarisadministrateur is goed opgeleid, die heeft kennis van zaken. En als ik het niet weet, heb ik bij Alfa een heel team achter mij. Als je de salarisverwerking zelf doet, dan ziet diegene niet hoe het bij andere organisaties gaat. Bij Alfa hebben we eenmaal in de zoveel tijd kennissessies. Als er wetswijzigingen zijn, dan krijgen we die info van een collega. Continu wordt je kennis verbeterd. Die informatie krijgt een interne salarisadministrateur allemaal niet. Daarom besteden de meeste bedrijven de salarisverwerking tegenwoordig uit. Grote en kleine bedrijven.”

Dat maakt z’n vak elke dag weer interessant. “Vooral door de dynamiek. Echt, geen dag is hetzelfde. Je komt met heel veel vraagstukken in aanraking. Het is leuk om daarover te kunnen meedenken samen met collega’s. De werkzaamheden zijn heel breed. We doen alles om de klant optimaal te bedienen. Wat daarvoor nodig is weet ik. En als ik het niet weet, is er altijd een collega die het weet.”

Offertes maken

Met z’n ‘pas’ anderhalf jaar Alfa-ervaring wordt hij ook betrokken bij andere zaken dan alleen maar de administratie van uiteenlopende klanten. “De laatste tijd ben ik ook bezig met offertes maken, met als resultaat dat we er een leuke klant bij hebben gekregen. We zijn nu weer bezig met een andere offerte. Dat vind ik ook leuk om te doen.”

Yoeri Plas

Yoeri Plas

Salarisadministrateur

088 2532278 | yplas@alfa.nl


Meer over Yoeri