Banner

Klant versus adviseur: Davelaar Bouw BV

19 oktober 2018

In 'klant versus adviseur' geven een klant en zijn Alfa-adviseur inzicht in hoe zij elkaar en de samenwerking zien. In deze editie: Erik Davelaar van Davelaar Bouw BV en klantbeheerder Arjan Kuijt.

“We zijn door Alfa meer vooruit gaan kijken”

Erik Davelaar is eigenaar van Davelaar Bouw BV, een familiebedrijf uit Woudenberg. Erik is de derde generatie in het bedrijf dat sinds 1925 bestaat. Het bedrijf is vooral in de regio actief en dan met name aan de bovenkant van de markt en in de zorgsector.​

Arjan is een heel praktische klantbeheerder. Hij is deskundig en durft zijn mening te geven over dingen. Hij zal het eerlijk zeggen of hij vindt of we iets wel of niet moeten doen, of dat we linksaf of rechtsaf moeten. Arjan is nog niet zolang onze vaste contactpersoon bij Alfa. We zijn pas een jaar geleden klant geworden. De belangrijkste reden om een ander accountantskantoor te kiezen is toch wel geweest dat we onze blik meer op de toekomst hebben gericht.

Vanaf 2008 was het crisis in de bouw. We deden altijd veel werk in de gezondheidszorg, maar dat werd in die jaren veel minder. Dan moet je de markt op voor je projecten. Dat zijn meestal de projecten met slechte prijzen. In 2015 hebben we een externe adviseur aangetrokken om te brainstormen over de toekomst. We hebben het logo aangepast, we kregen een iets andere uitstraling. Maar dit heeft niet echt geholpen. Overigens zijn we de crisis goed doorgekomen.

Uiteindelijk is dat ook de reden geweest dat we bij Alfa terechtkwamen. Ik had al jaren het idee dat we ook naar een andere accountant moesten kijken. Maar dat is niet iets wat je zomaar doet. Directeur Jan Mulder was een oud-klasgenoot. Hij kwam eens langs en van het een kwam het ander. We hebben veel gesprekken gehad, ook met het personeel erbij. Wat voor potentieel heb je nou als bedrijf? Waar loop je tegenaan? We gingen door Alfa meer vooruit - kijken. Dat zijn gesprekken waar je behoorlijk in moet investeren. In tijd, maar ook in geld. Maar je doet het voor daarná. Met Arjan had ik vrij snel een klik. Hij weet hoe de dingen lopen in de bouw, waar je financieel extra op moet letten. Ook kerkelijk zitten we op dezelfde lijn. Hij doet het prima. Is er iets, dan is er contact via e-mail of de app of hij schuift hier even aan.

“Erik heeft er door onze begeleiding veel meer zin in gekregen”

Arjan Kuijt is klantbeheerder van Alfa in Dodewaard. Sinds eind vorig jaar is hij de vaste contactpersoon van Erik Davelaar in het Alfa-team dat Davelaar Bouw op alle fronten begeleidt.​

Erik is pas een krap jaar klant. Onze directeur Jan Mulder is een oud-klasgenoot van hem, hij liep hem tegen het lijf en bouwde langzaam maar zeker een band met hem op. Davelaar is overgestapt, omdat er op het gebied van advies niet veel was gebeurd. Erik is 53, dan moet je naar voren gaan kijken. Heb je dit of dat wel geregeld? Er zijn geen kinderen die het bedrijf kunnen gaan overnemen. En zo bleken er veel vraagtekens te zijn met de bijbehorende onzekerheden. Erik is heel secuur. Een echte vakman. Het is niet voor niets dat Davelaar heel veel specialistische werken heeft. Hun aanpak is gedegen. Korte lijnen naar de klant. En is er eens een keer wat, dan wordt het opgelost.

Cijfermatig was het allemaal prima in orde. Erik is iemand die het tot in de details regelt. Het boekhoudsysteem NAV2015 werd ook goed gebruikt. Maar alles was qua cijfers gericht op het achteromkijken. Voordat hij klant werd, hebben we met een aantal collega’s binnen Alfa een brainstorm gehouden, zoals een fiscalist en een jurist: op welke terreinen kunnen we Davelaar ondersteunen? We konden dus al een aantal dingen aandragen waar we over hadden nagedacht.

Dat heeft Erik over de streep getrokken. Een jaarrekening is niet zo spannend. Veel belangrijker is dat over alles goed is nagedacht. Het wennen aan elkaar viel wel mee. Voordeel was dat Erik vanaf het begin heel erg open is geweest. We hebben een goede relatie opgebouwd. We voelen elkaar goed aan, ik begrijp waar hij naartoe wil. Ook qua persoonlijkheden zijn we redelijk gelijk. Erik is geen man die van blabla houdt: zo en zo gaan we het regelen, zonder onnodig proza. Het contact is redelijk intensief. Ik heb het idee dat hij er door onze begeleiding veel meer zin in heeft gekregen.”