Banner

Eline de Vries in gesprek met Sjors Jepkema, relatiebeheerder bij TLN

5 januari 2021 | Door:  Carol de Wit

Dit artikel is geschreven door Eline de Vries, eigenares van Its My Drive. Ze schrijft periodiek voor Alfa over wat er speelt in de transportsector. Dit keer gaat ze in gesprek met Sjors Jepkema van TLN.

Het is een rare tijd en er speelt momenteel veel. Dat merkt ook TLN. Dé ondernemersorganisatie voor de transport- en logistieksector, die naast het zo goed mogelijk ontzorgen van haar leden, nieuwe producten ontwikkelt die het voor ondernemers makkelijker maken. Eén van die producten is de Urenregistratie App. Ik bel met Sjors Jepkema, relatiebeheerder bij TLN, om daar meer over te horen.

We kennen het allemaal wel: een bureau vol papierwerk. Vrachtbrieven, contracten, terugbelnotities en een bak urenbriefjes die nog verwerkt moet worden voor de verloning van de chauffeurs. Het grote overtypen kan beginnen. Excelbestand openen, gegevens overnemen, laten controleren, de juiste cao erbij zoeken… Dat kan efficiënter, zou je denken.

TLN heeft onlangs een Urenregistratie App gelanceerd. Wat is dat precies?

“De Urenregistratie App is een app waarmee chauffeurs via hun smartphone hun tijden kunnen bijhouden. Alle activiteiten, zoals: rijden, laden, lossen, tanken en pauzes, kunnen met één druk op de knop digitaal worden ingevoerd. Wat de chauffeur invoert, is meteen terug te zien in de TLN uren webportal en staat klaar om verder verwerkt te worden. Volgens de geldende cao worden de bijbehorende vergoedingen vervolgens automatisch berekend.”

Ik kan mij voorstellen dat dit veel tijd en administratieve ‘rompslomp’ scheelt…

“Zeker! Het werkt nauwkeurig, eenvoudig en snel. Dat is ook wat wij van de eerste gebruikers horen. De registratie van activiteiten die de chauffeur invoert is leidend en de gegevens zijn ook direct zichtbaar op kantoor. Doordat alles digitaal is, bestaat er geen onduidelijkheid meer over wat er precies is ingevoerd. De kans op fouten wordt hierdoor verkleind. En het gaat veel sneller, natuurlijk. Er bestaat nog wel een mogelijkheid om iets te corrigeren, mocht dat nodig zijn. Vervolgens worden automatisch volgens de cao alle gewerkte uren en opgebouwde vergoedingen bepaald. Elke cao-wijziging wordt achter de schermen ook meteen in onze software verwerkt. Je weet daarom als ondernemer zeker dat je altijd conform cao uitbetaalt. Overigens is er ook een koppeling mogelijk met hetTLN Werkgeversportaal. 

Waarom hebben juist júllie zo’n app op de markt gebracht?

“Wij kennen de sector en de uitdagingen daarbinnen. Ons streven is dat alle leden netjes de cao hanteren. En dus willen we voor hen de kans verkleinen op fouten in de uitvoering en naleving daarvan. We ontwikkelen producten die sectorspecifiek en uniek zijn; die transportondernemers willen hebben. De Urenregistratie App is daar een mooi voorbeeld van. Een vergelijkbaar ‘iets’ was er al wel, maar vaak te prijzig voor kleinere ondernemers om aan te schaffen. Dus dachten we: dat moet toch slimmer, makkelijker en goedkoper kunnen?”

Is deze app dan vooral ontwikkeld voor de kleinere transportondernemer, de KTO'er?

“De meeste grote bedrijven hebben boardcomputers met track and trace in hun trekkende materieel. Daarin wordt werkelijk alles geregistreerd. Maar door de aanschafwaarde en benodigde licenties, bestaat er een drempel voor kleine bedrijven om dergelijke software aan te schaffen. Daarom hebben wij ons de vraag gesteld: kunnen we iets simpels verzinnen voor de kleinere transportondernemer, dat meer van deze tijd is en urenregistratie makkelijker maakt? Zonder toeters en bellen. Gewoon, om goed en efficiënt mee te kunnen werken en dat doet wat het moet doen.”

En toen?

“We hebben gekeken of de app zelf konden bouwen. Dat bleek toch lastiger dan gedacht. Na een zoektocht vonden we softwareleverancier Data2Track om de app samen mee te ontwikkelen. We hebben de app eerst uitgebreid getest in een pilot met een aantal ondernemers. Uiteindelijk hebben we de app doorontwikkeld met de input van de testgroep tot een uitgeklede versie met alleen de basisfunctionaliteiten. En omdat wij een brancheorganisatie zijn zonder winstoogmerk, kunnen we de Urenregistratie App gelukkig voor een scherpe prijs aanbieden.”

TLN-leden kunnen de Urenregistratie APP twee weken vrijblijvend en gratis proberen. Alle functionaliteiten, inclusief de TLN Uren webportal zijn in de gratis demo volledig operationeel. Kijk voor meer informatie op: https://www.tln.nl/tln-urenapp/

Alfa Accountants en de TLN Urenregistratie App

Carol de Wit, accountant en klantbeheerder bij Alfa :

“Van onze relaties weten wij dat het op de juiste manier verwerken van uren een tijdrovende klus is. Dus als dat efficiënter en sneller kan, blijft er tijd over voor andere zaken. De Urenregistratie App kan onder andere gekoppeld worden aan een loonpakket. Daardoor krijg je sneller en een beter inzicht in je eigen cijfers. Hoe meer digitale gegevens je krijgt, hoe sneller en beter onderbouwde keuzes je kunt maken in de toekomst. Het draait uiteindelijk om dat het rendement vergroot wordt. Elke procent is meegenomen; de marges zijn immers al zo mager.”

Kijk voor meer informatie ook op:

Transport: accountancy en advies
TLN Benchmark