Banner

Hoe maak ik mijn ondernemersdroom waar?

8 januari 2019 | Door:  Stephan de Groot

De laatste jaren beginnen vele tienduizenden starters een eigen bedrijf. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat het gros van de managers in het mkb droomt van een eigen bedrijf. De toenemende belangstelling voor het ondernemerschap valt samen met een demografische trend. Ondernemers uit de babyboomgeneratie gaan in rap tempo met pensioen, zetten bedrijven te koop en laten kansen liggen waar (jonge) ondernemers op inspringen. Kortom, volop mogelijkheden om de ondernemersdroom te verwezenlijken of, zoals we ook veel zien, de kans om eindelijk een concurrerende onderneming over te nemen. Maar hoe vind je nu het juiste bedrijf om die droom waar te maken?

Het opstellen van een ondernemersprofiel en een zoekprofiel van de gewenste onderneming, al dan niet samen met je overnameadviseur, helpen je om de zoektocht te stroomlijnen. Formuleer daarbij criteria waar een over te nemen onderneming aan moet voldoen. Denk aan branche, type bedrijf en omvang, regio en werkgebied en fase in de groeicyclus. Wat betreft het ondernemersprofiel is het goed te starten met een objectieve inschatting door een derde van je eigen kwaliteiten. Over welke ervaring en eigenschappen beschik je zelf? Heb je organisatietalent en hoe creatief en flexibel ben je nu eigenlijk? De ervaring leert dat een goede voorbereiding zich ruimschoots terugbetaalt.
 

Markt voor bedrijven niet transparant

Als het ondernemers- en zoekprofiel gereed zijn, is de eerste horde in de zoektocht naar een onderneming genomen. Dat maakt het zoekproces een stuk overzichtelijker. Hoe vind je nu het bedrijf dat je zoekt?
Veel te koop staande bedrijven blijven onzichtbaar. Zo transparant als de huizenmarkt is, zo ondoorzichtig is de markt voor bedrijven. Slechts een klein deel van het aanbod is openbaar. Het gros wordt achter de schermen uit eerste hand verhandeld. De redenen daarvoor zijn:

Alfa Consultants

De meeste bedrijven worden om die reden via een intermediair verkocht. Alfa Consultants is er daar één van. Wanneer een ondernemer ons een profiel aanbiedt, gaan wij op zoek naar een geschikte kandidaat. Binnen de Alfa-organisatie kijken we naar een geschikte kandidaat door middel van ons Matchmaking-systeem. Ook benaderen we gericht collega-intermediairs en we kunnen ons internationale DFK-netwerk met vrijwel wereldwijde dekking ontsluiten.
 

Vrijblijvend kennismaken?

Zo wordt een geschikte kandidaat in vrijwel alle gevallen gevonden zonder dat het bedrijf ‘breed’ op de markt is aangeboden. Dat versnelt je zoektocht. Wil je kennismaken of meer weten over Matchmaking, een ondernemers- of zoekprofiel of internationale kopers en verkopers? Neem dan vrijblijvend contact op met Alfa Consultants.
 
Tips voor aspirant-ondernemers:
  1. Laat je ondernemerskwaliteiten en persoonlijkheid testen door een vakkundig bureau.
  2. Stel een ondernemers- en zoekprofiel op. Geef daarin aan wat voor type bedrijf je zoekt en welke kenmerken daarbij aanvullend van belang zijn. Een goed zoekprofiel geeft focus en voorkomt dat je tijd, energie en geld verspilt aan bedrijven waar je toch niet in geïnteresseerd bent.
  3. Realiseer dat het ideale bedrijf niet bestaat, aan ieder bedrijf mankeert wel iets. Belangrijker is of je  het bedrijf in de gewenste richting kunt veranderen.
  4. De markt van bedrijfsovernames is verre van transparant. Kijk verder dan de profielen op internet en schakel een intermediair in. Bedrijven worden vaak uit eerste hand verkocht.
  5. Bereid je voor op vragen van een mogelijke kandidaatverkoper. De verkoper wil graag weten met wie hij zaken doet. Beschouw een eerste gesprek puur en alleen als kennismaking. Start niet direct met onderhandelen. Zonder emotionele klik geen zakelijke klik.
  6. Teken geheimhouding voor je inhoudelijke informatie gaat uitwisselen.

Vragen?
Met meer dan 30 vestigingen is Alfa overal dichtbij.