Geld de goede kant op laten rollen: werkkapitaal verbeteren
16 mei 2019
Het goed managen van je geldstromen rendeert. Dit bespaart kosten en levert werkkapitaalvoordelen op. Verder creëert een goed kasstroombeleid rust in je hoofd. Je weet wanneer je geld moet hebben en dit in overvloed hebt. In onderstaand stuk reik ik een aantal handvaten aan om je liquiditeitspositie te optimaliseren.
Sparen of spenderen
Vroeger was het aanhouden van een goed gevulde spaarrekening altijd een snelle en makkelijke methode om extra inkomsten te genereren. Met de huidige bankrentes levert sparen nagenoeg niets meer op. Een alternatief is om facturen eerder te betalen en te profiteren van betalingskortingen. Of maak gebruik van een automatische incassokorting. Dit levert al snel 1 á 2 procent korting op. Iets wat anno 2019 lastig te realiseren is met sparen. Houd wel rekening met je liquiditeit.
Belonen of straffen
Om je verkoopfacturen sneller betaald te krijgen kan je een betalingskorting uitgeven of een kredietbeperking instellen. Uit de gedragseconomie blijkt dat belonen beter werkt dan straffen. Stel dus een betalingskorting in. Bepaal op basis van je liquiditeitsbehoefte en winstverwachting de te geven korting.
Betalingstermijnen en -gedrag
Hou bij het bepalen van je betalingsvoorwaarden rekening met je klantenkring. Verkoop je veel aan particulieren? Beperk bijvoorbeeld risico’s op wanbetaling door met voorschotten te werken of klanten uitsluitend vooraf te laten betalen. Faciliteer betaalgemak door gebruik te maken van betaalverzoeken (bijvoorbeeld Tikkie of Ideal).
Analyseer het betaalgedrag van je vaste klantenkring. Betalen zij traag, dan zijn ze misschien bereid om eerder te betalen bij een betalingskorting. Schort het in de betaling? Bereken dit dan door in je kostprijs. Verder helpt het om de betaaldatum expliciet te benoemen. Dus: betalen voor 20 mei in plaats van binnen 14 dagen.
Neem bij overschrijding van de betalingstermijn snel contact op met je klant en onderneem tijdig actie. Zo belandt de nota niet onderop de stapel. Vaak worden nota’s om een reden niet betaald. Door een snelle actie kan dit meteen worden opgelost.
Enkele praktische tips
- Breng de betalingstermijnen en -condities in kaart en richt dit vervolgens in via je administratiepakket.
- Stuur na afronding van projecten en opdrachten meteen de factuur.
- Werk met voorschotten en deelfacturaties bij grote projecten.
- Stel algemene voorwaarden met je betalingstermijnen op.
- Factureer je huur vooruit.
- Verkrijg inzicht in je liquiditeit en rentabiliteit.
Een mooi hulpmiddel voor het verkrijgen van inzicht is het Alfa Management Paneel. Enkele voordelen op een rij:
- 24/7 inzicht
- Inzicht in je liquiditeitspositie
- Inzicht in je rentabiliteit
- Gespecificeerd inzicht in de openstaande debiteuren- en crediteurenpositie, gespecificeerd naar ouderdom
Alfa helpt
Alfa helpt graag om het meeste uit je werkkapitaal te halen. Zo kunnen wij je helpen met het opstellen van een liquiditeits- en rentabiliteitsprognose. Ook richten we de administratie optimaal voor je in. Onze juridische afdeling kan algemene voorwaarden reviewen of opstellen en helpen met een correcte incassoprocedure. Neem contact op met je lokale Alfa-adviseur.