Banner

Alle aandeelhouders binnenkort bekend in het handelsregister?

21 juni 2017

Er is wat onrust ontstaan over een wetsvoorstel dat de Regering kort geleden heeft gepubliceerd. Als gevolg van deze wet zullen gegevens van mensen die uiteindelijk als belanghebbende van een onderneming gelden, gepubliceerd worden in het handelsregister. Dit geldt niet alleen voor alle aandeelhouders van een BV, maar bijvoorbeeld ook voor een commanditaire vennoot van een Commanditaire Vennootschap (CV). Er wordt in dit kader ook wel gesproken over het UBO-register. UBO staat voor Ultimate Beneficial Owner.

Wat is het geval?

Er is een EU-richtlijn, de zogenaamde 4e anti-witwas-richtlijn, die alle lidstaten verplicht moeten volgen. Op grond van deze richtlijn moet ieder land een UBO-register gaan bijhouden. Deze verplichting is in het leven geroepen in het kader van de anti-terreur maatregelen en maatregelen ter bestrijding van witwassen. Bedoeling is dat iedere lidstaat uiterlijk 27 juni 2017 de vereiste wetgeving heeft ingevoerd.

De regering heeft echter geen haast gemaakt en op dit moment ligt er uitsluitend een zogenaamde consultatie-versie van de wet. Een dergelijke versie wordt gepubliceerd zodat iedereen die daar behoefte aan heeft, commentaar kan geven op de voorgenomen wet. Nadat al het commentaar verzameld en bekeken is, komt de regering met een definitief wetsvoorstel dat vervolgens door de 2e en 1e kamer moet worden aangenomen. Pas daarna zal het UBO-register een feit zijn. Zoals je kunt vermoeden zal dit traject nog geruime tijd in beslag nemen, dus de wet zal sowieso niet op 27 juni a.s. ingevoerd zijn.

Voor wie geldt de wet?

De wet gaat gelden voor alle vennootschappen en ondernemingen die ingeschreven zijn in het handelsregister. Er zijn natuurlijk een paar uitzonderingen, zoals kerken en eenmanszaken. Van alle vennootschappen en ondernemingen waar de wet wel voor geldt, moeten persoonlijke gegevens van de ‘uiteindelijk belanghebbenden’ worden vastgelegd. Deze ‘uiteindelijk belanghebbende’ is de natuurlijke persoon die (uiteindelijk) een belang heeft in een vennootschap of onderneming. Een gedeelte van deze informatie zal openbaar zijn en een gedeelte niet.

De gegevens die openbaar zullen zijn, zijn de naam, de geboortemaand en het geboortejaar, de nationaliteit, de woonstaat en de aard en omvang van de participatie die de persoon heeft in de onderneming. De niet openbare gegevens zijn informatie als het adres, BSN e.d.

Wie kan de informatie opvragen?

Iedereen kan in principe de openbare informatie opvragen. Hier mogen wel kosten voor in rekening gebracht worden. Dit is nu ook het geval met de informatie die nu al in het handelsregister staat. De niet-openbare informatie kan alleen opgevraagd worden door de FIOD, belastingdienst en andere overheidsinstellingen.

Kun je publicatie voorkomen?

Een ‘uiteindelijk belanghebbende’ kan aan de Kamer van Koophandel verzoeken om zijn of haar gegevens niet openbaar te maken. Dit kan alleen als er een risico is voor zaken als fraude, ontvoering, chantage e.d. Uit het wetsvoorstel blijkt nu (nog) niet, hoe dit risico kan/moet worden vastgesteld of aangetoond. Als de Kamer van Koophandel de beslissing neemt dat de gegevens toch openbaar gemaakt moeten worden, kan er bezwaar en daarna eventueel beroep worden aangetekend.

Wanneer moeten de gegevens verstrekt worden?

In het wetsvoorstel is nu opgenomen dat alle bestaande vennootschappen en ondernemingen binnen 18 maanden na invoering van de wet de gegevens moeten aanleveren bij de Kamer van Koophandel. Nieuwe ondernemingen moeten de gegevens gelijk bij de eerste inschrijving in het handelsregister aanleveren.

Tot slot

Zoals gezegd zal het nog wel even duren voordat de wet wordt ingevoerd. Ook zullen we nog moeten afwachten hoe de wet er uiteindelijk uit zal gaan zien. Duidelijk is in ieder geval wel dat er een wet komt die gaat verplichten informatie over de ‘uiteindelijk belanghebbende’ aan te leveren en openbaar te maken. Vanzelfsprekend zullen wij je van de ontwikkelingen op de hoogte houden. Heb je nu al vragen, dan kun je natuurlijk altijd contact opnemen met één van de juristen van Alfa. Met 31 vestigingen zijn zij overal dichtbij.