Banner

Alfa nu ook als matchmaker actief voor BOVAG

3 april 2019 | Door:  Frank van Ee

Begin februari lanceerde Alfa een eigen platform om potentiële kopers en verkopers bij elkaar te brengen. De activiteiten op het gebied van matchmaking krijgen nu een extra boost.

De relatie tussen BOVAG en Alfa gaat al langer terug. Ongeveer vier jaar terug heeft Alfa tijdens een dealercongres een presentatie gegeven over het onderwerp ‘stoppen of doorgaan’, zegt senior adviseur Christiaan Buis, werkzaam voor Alfa Consultants. “Dat is toen zo’n succes geweest, dat we er een workshop van hebben gemaakt die inmiddels het hele land is doorgegaan.

Ongeveer vijf keer per jaar zijn BOVAG-leden welkom in steeds een andere Alfa-vestiging om te worden bijgepraat over de mogelijkheden van een fusie of een overname. Ook het proces dat erop volgt komt in de workshops aan bod. We hadden verwacht dat dealers schroom zouden hebben om er naartoe te gaan. Maar het tegendeel bleek waar.” Als resultaat van de workshops heeft Alfa inmiddels al een groot aantal kopers en verkopers begeleid. Ook in 2019 staan er weer vier kennissessies op de agenda.

Niet zichtbare ondernemers

BOVAG heeft veel te maken met ondernemers die hun bedrijf van de hand willen doen of juist een andere onderneming willen overnemen. En ook in de automobiel- en fietsenbranche zijn die ondernemers vaak niet zichtbaar.

Daarom gaat ook de brancheorganisatie voor auto- en caravandealers en fietsenwinkels gebruikmaken van het Alfa-platform voor matchmaking. Kopers en verkopers kunnen hier vertrouwelijk hun wensen kenbaar maken. Achter de schermen legt Alfa vervolgens contacten met mogelijke overnamekandidaten. Ook heeft Alfa het voordeel van aansluiting bij (besloten) platformen als Brookz, Dealsuite en The Funding Network. Dat vergroot de kans op een geslaagde match fors.

Flinke spinoff

BOVAG gaat de samenwerking met Alfa breed communiceren. Daarom verwacht Christiaan Buis een flinke spinoff van de overeenkomst. “BOVAG heeft 4000 autodealers als lid, 1000 caravanbedrijven en 6000 fietsenwinkels. Ook in de automotivesector gaat de schaalvergroting door. Vroeger had elk dorp een dealer van een merk, nu concentreren importeurs het dealerschap in één grote vestiging in een centrale plaats.

Veel kleinere dealers gaan de boot missen met de opkomst van de elektrische auto. En ook in de fietsenbranche staan grote veranderingen te wachten, omdat daar weer de rendementen onder druk staan.” Overigens is het matchmakingplatform van Alfa toegankelijk voor zowel BOVAG-leden als voor bedrijven die geen lid van BOVAG of klant bij Alfa zijn.

Hoe geef ik mijn bedrijf op?

Wil je je bedrijf in de verkoop zetten? Of ben je misschien op zoek naar een bedrijf om over te nemen? Stuur dan een e-mail naar matchmaking@bovag.nl. Het team van Alfa Consultants pakt dan je vraag meteen op. Vervolgens neemt een van onze consultants contact met je op voor een nadere – anonieme – omschrijving van je profiel.

Heb je liever direct een consultant aan de lijn om even te sparren? Neem dan contact op met Christiaan Buis, senior adviseur van Alfa Consultants: 088 253 1434.