Banner

Alfa Foundation steunt lokale initiatieven waarvoor medewerkers zich inzetten

16 februari 2021 | Door:  Sanny Brunekreeft

Aan maatschappelijke betrokkenheid ontbrak het bij Alfa al nooit. In 2019 volgde de oprichting van de Alfa Foundation. Met die Foundation wil Alfa medewerkers stimuleren als zij zich naast hun werk inzetten voor vrijwilligerswerk of een goed doel. Inmiddels hebben al enkele tientallen Alfa-medewerkers aanspraak kunnen maken op een bijdrage van 2000 euro voor ‘hun’ goede doel. “Ik heb het idee dat heel veel medewerkers van Alfa wel op de een of andere manier ergens bij betrokken zijn”, zegt bestuurslid Sanny Brunekreeft van de Alfa Foundation en tevens hoofd HRM.

“Ja, we waren met Alfa al heel actief op maatschappelijk gebied. Met de Foundation erbij kunnen we veel meer lokale initiatieven ondersteunen waar onze medewerkers een bijdrage aan leveren. Juist ook omdat we als Alfa graag uitdragen dat we ‘Overal dichtbij’ zijn. Zo creëren we waarde voor medewerkers, klanten en maatschappij”, zegt Sanny, zelf werkzaam op het hoofdkantoor in Wageningen.

Om een beroep te doen op financiële ondersteuning vanuit Alfa geldt er één ‘harde’ voorwaarde: medewerkers dienen zich minimaal veertig uur per jaar bezig te houden met die maatschappelijke activiteit of het goede doel. “Daarmee willen we medewerkers stimuleren om meer maatschappelijk actief te zijn.”

Voor de realisatie van een nieuw klimtoestel heeft Alfa Foundation 2000 euro gedoneerd aan IKC It Anker.

Uiteenlopende initiatieven

Met die betrokkenheid zit het wel goed. Sinds de start heeft de Alfa Foundation tientallen aanvragen ontvangen. Sanny: “Collega’s zijn betrokken bij de meest uiteenlopende initiatieven. We hebben aanvragen gekregen voor de aanleg van pannaveldjes van medewerkers die een voetbalteam trainen. Een andere collega zit in het bestuur van een stichting die zich inzet voor het behoud van levend erfgoed. Die vroeg een bijdrage om een kaartspel uit te brengen. En weer een andere collega vergadert wekelijks over de bouw van een nieuwe kerk. Die heeft een aanvraag gedaan voor de aanschaf van een nieuwe kerkklok.”

Bestuur van drie medewerkers

Samen met voorzitter Christel Claassen (klantbeheerder Alfa Zwolle) en Geert Hoeke (manager agrarisch team Alfa IJsselstein) vormt Sanny het driepersoons bestuur. De raad van bestuur van Alfa kijkt vanaf afstand toe. Staat het bestuur met de stopwatch naast de medewerker om te controleren of er aan de eis van veertig uur is voldaan? “Nee, we gaan er vanuit dat medewerkers eerlijk zijn over die tijdsbesteding. Wel hanteren we als voorwaarde dat een goed doel niet afhankelijk mag worden van de bijdrage van de Alfa Foundation. En verder kijken we goed naar de onderbouwing.”

‘Leuk om een cheque uit te delen’

Na een eerste hausse in het begin viel het aantal aanvragen vorig jaar terug. Niet verwonderlijk, constateert Sanny. “Door corona is het teruggelopen. Verenigingen konden niet veel, vrijwilligerswerk stond op een laag pitje. Maar in de tweede helft van vorig jaar steeg het gelukkig alweer. Het is voor Alfa een heel leuke manier om lokale initiatieven te steunen. En die medewerker vindt het weer heel leuk om een cheque uit te delen aan het goede doel waar hij of zij bij betrokken is.”