Banner

Alfa Academie weer voor drie jaar NBA-erkend

14 juli 2017 | Door:  Annemiek Pelle

De Alfa Academie mag zich ook de komende drie jaar weer een NBA-erkend opleidingshuis noemen. Dat is het resultaat van een uitgebreide audit door het Cedeo. Binnen de eigen Academie biedt Alfa Accountants en Adviseurs medewerkers een groot aantal opleidingen, trainingen en cursussen aan. In het eindrapport van de audit krijgt Alfa veel lof toegezwaaid: “Kwaliteit staat bij Alfa hoog in het vaandel. Uit het onderzoek komt een grote tevredenheid onder de ondervraagden naar voren.”

Doelstelling van Alfa is om een lerende organisatie te zijn. De ruim 900 medewerkers in de 31 kantoren hebben daarom de beschikking over een eigen opleidingsinstituut. De Alfa Academie biedt een breed pakket: vakinhoudelijke cursussen, trainingen op het gebied van sociale en adviesvaardigheden, trainingen in presentatietechnieken en ontwikkeltrajecten voor leidinggevenden. Accountants kunnen in de eigen academie hun verplichte PE-uren halen.

De meerderheid van de opleidingen wordt in een van de eigen kantoren gegeven. Bij vaktechnische cursussen zijn de docenten afkomstig uit eigen gelederen. Die hebben de mogelijkheid een speciaal ‘train-de-trainer-programma’ te volgen. Gaat het om cursussen die meer op vaardigheden zijn gericht, dan kiest Alfa ook wel voor externe docenten.

Kwaliteitsonderzoek

Die combinatie wordt door de cursisten op prijs gesteld, blijkt uit een kwaliteitsonderzoek onder de deelnemers. “Eigen docenten weten op welke manier wij werken en wat er voor ons belangrijk is”, stelt een van hen. Andere reacties zijn vergelijkbaar: “Er wordt altijd geprobeerd een link te leggen naar onze eigen werkzaamheden. Hierdoor levert een cursus veel meer op.” “Je ervaart echt het nut van een dergelijke training.”

'Gespreid bedje'

De driejaarlijkse audit is onderdeel van de NBA-erkenning. Voor het verlenen van de erkenning heeft het Cedeo, de auditerende instelling, een aantal PE-cursussen geselecteerd. Beoordelingscriteria waren onder meer de uitvoering van de cursus, de docent, het cursusmateriaal en de accommodatie. De telefonische enquête onder deelnemers levert kwalitatieve input op.

De mogelijkheid om intern verder te kunnen leren, blijkt een belangrijk pluspunt te zijn voor veel medewerkers: “Eigenlijk komen we in een gespreid bedje terecht. Je kunt kiezen uit verschillende cursusmogelijkheden en/of locaties en nadat je je hebt aangemeld, wordt alles voor je gedaan. Het enige wat je uiteraard nog zelf moet doen, is aan de cursus deelnemen.”

Annemiek Pelle

Annemiek Pelle

Marketing en Communicatie


Meer over Annemiek