“Dan zeg ik: wat je nu hebt bedacht, dat kan echt niet”

9 december 2020

Ze is pas een paar maanden in dienst bij Alfa Salaris en Personeel. Maar ervaring heeft salarisadviseur Thessa van der Meij des te meer: meer dan 25 jaar inmiddels. RPP’ staat er bovendien achter haar naam, de afkorting van Registered Payroll Professional. “Wij zijn de accountants in salarisland”, legt Thessa uit. “Een klant kan ervan op aan dat wij alle nieuwtjes op ons vakgebied weten.”

Die titel RPP komt niet zomaar uit de lucht vallen, zegt Thessa. “Net als een accountant moeten wij ook elk jaar een verplicht aantal punten halen voor het certificaat. Je moet alles snappen op het gebied van payroll en verloning. Je bent als RPP van alle markten thuis in salarisland. Daarnaast kun je inzoomen op bepaalde aspecten, zoals arbeidsrecht of fiscale trucjes als je dat interessant vindt.

Waarom ik die titel wilde behalen? Ik vind: als ik aan tafel zit bij een klant die goed is in zijn eigen vakgebied, wil ik dat dan ook zijn op mijn vakgebied. Ik zit bijvoorbeeld met een ondernemer om de tafel die een hotelketen heeft. Die komt met vragen als: hoe moet het in deze tijd nou verder met mijn restaurants? Dan moet je deze ondernemer wel verder kunnen helpen.”

Salarisstrookje

Dat ‘verder helpen’ gaat veel meer dan alleen maar de salarisadministratie bekijken, zegt Thessa. “Op het salarisstrookje staan heel veel cijfertjes. Maar achter die cijfers zitten heel veel verplichtingen en zorgen voor een ondernemer. Die ondernemer heeft te maken met de cao voor de horeca, met de Arbeidstijdenwet, met de AVG en alles eromheen. Ik moet zorgen dat alles tot in de puntjes geregeld is.”

Flinke portefeuille

“Ja, ik heb best een flinke portefeuille aan klanten, die ik in de breedste zin ontzorg en waarvan ik sparringpartner ben. Dat doet Thessa voor zo’n zestig, vijfenzestig klanten, allemaal in de regio van kantoor Aalten.  Elke maand heb je contact met een klant. Je bent niet alleen een gesprekspartner, de klant vertrouwt je ook alles toe. Ik weet hoe hun partner heet, hoe de kinderen heten, in wat voor auto zij rijden.”

De randjes opzoeken

‘Een dwarsligger’, zo omschrijft Thessa zichzelf met een brede glimlach. “Ik hoor dan weleens van klanten: ‘Joh Thes, doe toch niet zo moeilijk!’ Maar dan zeg ik: je kunt ook een boekhoudpakket kopen en het zelf gaan doen. Maar als je bij een accountantskantoor zit, moet alles goed geregeld zijn.” Daarom trekt ze af en toe aan de rem. “Een ondernemer is heel creatief en innovatief. Die ondernemer zoekt weleens de randjes op. Maar een accountant denkt anders. Dan zeg ik: wat je nu hebt bedacht, dat kan echt niet. Kan-niet! Dat is best weleens lastig.”

Ze haalt er een leuke vergelijking bij. “Een ondernemer is iemand die borstcrawlend door het kanaal gaat. En wij als accountants staan tien meter van de kant te roepen: gaat het? Hou je het nog wel vol? We moeten niet vergeten dat die ondernemer weleens oplossingen zoekt om te kunnen overleven.”

Vrienden bij Alfa

Vijfentwintig jaar werkte Thessa bij Flynth. Merkt ze iets van cultuurverschil? “Dat kan ik nog niet zo goed zeggen. Ik zat de eerste maanden alleen maar thuis, door corona. Maar voor ik bij Alfa kwam werken had ik hier al vrienden. Ik kwam Marijke (Hiemstra, teamleider) en Gerrit (Bouwhuis, salarisadministrateur) vaak al tegen op een beurs. Door corona is het niet zo makkelijk om iedereen te leren kennen. Je hebt weleens van die moeilijke dingen waarvoor je een fiscalist of bedrijfskundige wilt invliegen. Bij Flynth wist ik dan precies wie ik moest hebben. Hier nog niet. ‘O, dan moet je die of die hebben’, is het dan. Maar diegene ken ik dan nog helemaal niet, daar heb ik nog geen gevoel bij. Nee, dat Teams is niks voor mij”, lacht ze.

De coronacrisis betekent ook dat de toon van de gesprekken met klanten anders is. “Ik heb te doen met de ondernemers. Ik merk dat wij in deze tijd heel hard nodig zijn. Ja, dat zijn de niet-leuke dingen van het vak, maar ik vind het wel leuk om te doen. Klanten zijn je vaak zo dankbaar voor je hulp!”