Het is misschien wel een opvallende carrièreswitch: van journalist naar bedrijfskundig adviseur. Die stap, die ik ruim een kwart eeuw terug zette, is minder opmerkelijk dan het lijkt. Al schrijvend voor een vakblad kwam ik in tien jaar tijd bij de meest uiteenlopende ondernemers over de vloer. Ondernemers die weleens informeerden of ik ook een folder of een website kon schrijven. Die folder of brochure hing voor mij altijd nauw samen met de visie die een onderneming heeft. Zo kwam ik in aanraking met bedrijfskundige advisering, met visieontwikkelingstrajecten, met bedrijfsstrategieën. Een aanvullende studie en vooral de ervaring van honderden gesprekken, in elke sector, hebben mij gemaakt tot de bedrijfskundig adviseur die ik nu ben: één die de taal spreekt van de ondernemer.

Ook omdat ik zelf die ondernemer ben geweest. Vijfentwintig jaar lang had ik een eigen bloeiend adviesbureau voor het midden- en kleinbedrijf. In die rol had ik al regelmatig met Alfa te maken. Het leek mij een uitstekende stap om binnen Alfa mijn activiteiten voort te zetten. Nog altijd met die bedrijfskundige advisering als focus, maar nu binnen een organisatie waar je makkelijker specialisten inschakelt op het moment dat vragen van ondernemers gedetailleerder worden. Als adviseur ben je immers eerder een generalist dan een specialist.

Ik kijk waar je bedrijf nu staat, waar je heen wilt en hoe we daar komen. Dat klinkt abstracter dan het is. Daarom ben ik niet de adviseur van de dikke rapporten met bijlages die nog dikker zijn. Een actieplan is twee, drie pagina’s. Een eerlijk plan, dat je ook kan confronteren met zaken die beter kunnen. Het gaat immers om jóuw bedrijf. En om niet het risico te lopen dat het plan in de la verdwijnt, sta ik ook vaak een dag of een dagdeel in het veld: als interim manager op locatie.

Dat op het veld staan doe ik ook letterlijk, in mijn woonplaats Oude Wetering. Bij WVC kennen ze mij al zo’n 45 jaar, in nagenoeg alle rollen die je maar als vrijwilliger in een voetbalclub kunt vervullen. De laatste zeven jaar is dat die van voorzitter.


Recente artikelen van Ed

Ondernemer: Nu juist niet achterover leunen!

Ondernemer: Nu juist niet achterover leunen!

1 juni 2022

Het zijn turbulente tijden. Ook de Mkb’er heeft er volop mee te maken en dat vereist nogal wat van de ondernemer en zijn of haar onderneming. In dit artikel lees je hier meer over.

(Her-)ken jij de invloed van jullie organisatiecultuur op je resultaten?

(Her-)ken jij de invloed van jullie organisatiecultuur op je resultaten?

16 mei 2022

Ingrid Walrabenstein legt uit dat de organisatiecultuur een grote rol speelt wanneer je een verandering wil doorvoeren binnen je bedrijf.

Professioneel personeelsbeleid cruciaal in de huidige markt

Professioneel personeelsbeleid cruciaal in de huidige markt

28 februari 2022

Behoud van de huidige medewerkers is topprioriteit. Ed Muller vertelt waarom.

Op naar een hoger rendement

Op naar een hoger rendement

31 mei 2021

Rendement is belangrijk voor de continuïteit. Toch is het belangrijk om naast rendement ook te kijken naar het complete bedrijf.

Mkb-advies van Alfa brengt adviesbureau De Aquanoom weer in stroomversnelling

Mkb-advies van Alfa brengt adviesbureau De Aquanoom weer in stroomversnelling

30 maart 2021

Het adviesbureau maakt sinds de start in 2007 een gezonde groei door. Drie jaar geleden komt er een terugslag. Met bedrijfsadviseur Ed Muller krijgt De Aquanoom het lek weer boven.