Van transportbedrijf naar logistieke dienstverlener - Huisman Transport

2 januari 2023 | Door:  Eric Knipping

Huisman Transport in Druten (onder de rook van Nijmegen) werd 93 jaar geleden opgericht door de opa van de huidige algemeen directeur Harrie Huisman. Inmiddels draaien zijn beide zoons zich al warm om het bedrijf over een paar jaar over te nemen. Wat begon als transportbedrijf, is die naam inmiddels ontgroeid. Er worden namelijk niet alleen transportdiensten geleverd, maar ook warehousing; opslag, overslag en montage. Zowel voor consumenten als voor de B2B-markt. Dat maakt het bedrijf tot de logistieke dienstverlener die het vandaag de dag is.

Harrie Huisman blikt met plezier terug op 42 jaar ondernemerschap in transport en logistiek. “Ik begon hier destijds zelf als chauffeur en ik heb de zaak samen met mijn pa verder uitgebouwd. We reden in het begin veel voor een vervoerscentrum in Nijmegen, waarvoor we auto’s met chauffeur leverden. Zij zorgden dan vervolgens voor planning en belading. Begin jaren ’90 kwam de klad in het tapijtvervoer en zijn wij gestopt met rijden voor het vervoerscentrum. Vervolgens zijn we met een paar eigen klanten verder gegaan, waaronder een verpakkingsgroothandel en Tempur bedden. Dat waren voor ons twee grote spelers, die ons in staat stelden om ons eigen netwerk uit te bouwen. We zeggen wel eens: we zijn met Tempur met een doosje hoofdkussens begonnen, en we doen nu 4000 m2 opslag voor hen. We doen nu de totale warehousing tot en met de retourenafhandeling aan toe.” Het bedrijf is met name sterk in de distributie van kleine zendingen. “We werken liever niet met volle wagenladingen met dertig pallets, want dat dwingt ons om echt van a naar b te moeten rijden. We rijden liever met meerdere kleinere zendingen tot circa vijftien pallets, waarbij we ervoor zorgen dat we ergens in het land leeg komen, zodat we ruimte hebben om goederen bij onze klanten af te halen voor de volgende dag.”

Doen wat je zegt

Wat is de kracht van Huisman Transport? “Dat is klantvriendelijkheid en zeggen wat je doet en doen wat je zegt. En ‘nee’ is ook een antwoord. Zo kwamen we een tijdje terug bij een prospect, die we duidelijk vertelden wat we wel konden leveren en wat niet. Die prospect is klant geworden, omdat hij ons duidelijke en eerlijke verhaal waardeerde. Daarnaast zijn wij vrij flexibel; goederen moeten worden aangemeld voor 14.00 uur, maar als dat iets later is, weten we daar meestal ook nog wel een mouw aan te passen. Wel moet het gros van de goederen tijdig binnen zijn, om de planning voor de volgende dag op tijd gereed te hebben. Daarvoor zorgen onze vijf planners (twee voor de consumentenleveringen, drie voor de B2B-markt). Transport is onze grootste tak van sport (tachtig procent), opslag vertegenwoordigt twintig procent.” 


Uitdagingen

Ook Huisman Transport heeft last van de krappe arbeidsmarkt; nieuwe chauffeurs vinden of een hoofd administratie is niet makkelijk. Ook de verdere verduurzaming van zijn bedrijf is een uitdaging, al is hij daar sinds 2016 nadrukkelijk mee bezig. “We zijn onder meer serieus aan de slag gegaan met brandstofmanagement. We werken daarvoor samen met een partij die nu ook het onderhoud van ons wagenpark doet. Zij geven korting op ons onderhoudscontract als onze chauffeurs goed omgaan met de auto, zuinig rijden, vaker de cruise control gebruiken, etc. Daardoor rijden onze chauffeurs rustiger én ze rijden minder schade. Via onze systemen monitoren we het rijgedrag en brandstofverbruik. Daar hebben onze chauffeurs ook geen problemen mee. Heeft een chauffeur nu toch een zware rechtervoet? Dan neemt onze onderhoudspartij contact met hem op om het rijgedrag nog eens samen door te nemen.” 

Pilot elektrische vrachtwagen

In oktober jl. deed Huisman Transport mee aan een pilot met een elektrische vrachtauto van Renault. Harrie: “Dit is ons redelijk goed bevallen, maar de actieradius is nu nog te beperkt (circa 200 kilometer). Die hangt ook mede af van het gewicht van je lading en hoe vaak je de laadklep gebruikt. Maar onze chauffeurs vonden het wel heel prettig rijden! Die mening deel ik, want ik ben zelf natuurlijk ook achter het stuur gaan zitten. De deelname aan de pilot heeft ons in ieder geval al veel positieve reacties van klanten opgeleverd.”

Op zoek naar accountant

Huisman Transport ging vorig jaar op zoek naar een andere accountant. Harrie: “Uiteindelijk heb ik twee partijen op gesprek laten komen, omdat ik op zoek was naar advies. Eric Knipping (klantbeheerder Alfa Aalsmeer) triggerde mij toen met zijn opmerking dat hij mij echt verder kon helpen met de kostenberekening van een warehouse. Het is erg lastig om die kosten inzichtelijk te krijgen en daar goed grip op te houden. Na zijn uitspraak dacht ik: “Dan is Alfa mijn accountant, die moet het gaan worden." Eric stapte in op het moment dat de bouw van ons nieuwe pand vorig jaar startte, maar in die tijd stegen alle prijzen ook enorm. Gedurende het jaar kwamen er steeds meer kosten bij. Eric heeft toen heel intensief meegekeken naar de mogelijkheden en heeft ons bij de onderhandelingen ook bijgestaan. Daardoor kwamen we er financieel toch nog gunstig uit.”

Bedrijfsoverdracht

Harrie: “Mijn zoons willen binnen een paar jaar de zaak overnemen, en ik zou graag wat minder dagen willen werken, dus wij spreken met Eric ook over de overdracht. Eric zorgt ervoor dat de juiste specialisten aan tafel komen om het traject in goede banen te leiden. Hij heeft ook al met mijn zoons gesproken, vindt het leuk om met hen te sparren over hoe zij tegen het bedrijf aankijken en de toekomst zien. Ik weet dat zij niet op exact dezelfde manier verder willen gaan, maar in grote lijnen hebben ze echt respect voor de wijze waarop ik de zaken altijd heb opgepakt en in die lijn willen ze ons bedrijf wel voortzetten. Hier spreekt een gelukkige, trotse vader."

Eric Knipping

Eric Knipping

Klantbeheerder

088 2531147 | eknipping@alfa.nl


Meer over Eric