Banner

Sol-Mates B.V. in beeld

2 november 2020 | Door:  Marina de Wit

Al jaren spraken ze er over: een bedrijf starten voor hightech zonnetenten voor de luxe jachtbouw. Vijf ondernemers met reeds bestaande ondernemingen in de internationale jachtbouw, kennis en ervaring op het gebied van project management, metaalbewerking, composiet materiaal en 3D engineering. Het faillissement van een toekomstig concurrent bracht de start van de nieuwe onderneming begin dit jaar in een stroomversnelling: De inmiddels vijf aandeelhouders richtten Sol-Mates op in Corona tijd en dat vergt lef. Maar met hun kennis, ervaring én netwerk zijn ze nu al de betrouwbare partner voor werven, architecten en klanten van luxe jachten die een mooie hightech oplossing voor (tijdelijke) schaduw aan boord zoeken.


Zonnetenten

Sol-Mates is voorlopig gevestigd aan de Ohmstraat 7 in Nijkerk in het pand van een van de aandeelhouders. Jan Pieter Braam vertelt: “Martijn Verwoerd en ik kennen elkaar van wedstrijdzeilen en van een projectwerf waaraan we beide werkten. Martijn heeft een composietbedrijf en ik werkte toen als project manager voor een jachtwerf. Allang liepen we rond met het idee om iets te doen, want op de leveranciers van zonnetenten was altijd iets aan te merken. Samen met Albert Belger, Jorrit Breethoff en Henk Bruinekool had Martijn  wat ideeën uitgewerkt, maar het kwam nooit echt van de grond. Toen Jan Pieter vorig jaar oktober voor de zoveelste keer van werven feedback kreeg over problemen bij hun huidige leverancier van zonnetenten, was de gedachte: “Nu doen!” De kick-off was een etentje na de METS (jaarlijkse maritieme beurs in de Rai). Er was meteen een klik tussen de toekomstig aandeelhouders. “Qua techniek vullen we elkaar goed aan en tijdens onze brainstormsessies hebben we heel wat afgelachen en Loetjes uitgeprobeerd!”

So(u)l-Mates

De rollen werden verdeeld, het bedrijfsplan opgesteld en de nieuwe B.V. kreeg langzaam vorm. Half februari ging de concurrent failliet. Door het goede al bestaande netwerk waren de meeste klanten  bekend. Jan Pieter gaat verder: “Jorrit bedacht de naam Sol-Mates, toepasselijk, want ‘Sol’ staat voor zon en ‘Mates’ voor hoe we met elkaar omgaan. Alles kwam in stroomversnelling: de B.V. werd opgericht en er werd geboden op de failliete boedel. Er waren nog drie andere bieders, maar uiteindelijk is het ons gelukt. Wij hebben vier werknemers overgenomen, allen uit Friesland, vandaar dat onze toekomstige locatie waarschijnlijk meer richting Friesland zal staan.”

Custom made en betrouwbaar

Sol-Mates levert alles wat schaduw biedt op een jacht. De hoofdaannemer van een nieuwe opdracht is vaak de scheepswerf, maar de aanvragen komen ook direct vanuit het jacht of eigenaarsteam. Het kan gaan om nieuwbouw of verbouwing van een bestaand jacht. Met de grootste klanten in Duitsland, Italië en Nederland, richt Sol-Mates zich in eerste instantie op de Nederlandse markt, die kwaliteit marktleider is in de jachtbouw. “Sol-Mates onderscheidt zich vooral op het custom vlak. Wij bieden producten op maat met een uitstekende kwaliteit. De concurrent biedt vaak een standaard product aan. Wij zijn uniek omdat we zowel engineering als productie in huis hebben. Betrouwbaar zijn is cruciaal, de goede reputatie die onze bestaande bedrijven al in deze markt hebben helpt dan enorm. Ons proces gaat van een idee uitwerken, tekeningen maken, project management tot complete oplevering.

De palen die wij voor de wegneembare zonnetenten maken, worden van hightech carbon gemaakt met een voet van brons en rvs. Ze hebben een uniek handvat voor de borging en de ingebouwde verlichting werkt op draadloze elektrische voeding. Verder zijn er de uitschuif schermen, de systemen met verstelbare louvres en natuurlijk parasols. Van standaardmodellen, naar beter, naar zo gek als je wilt modellen. Maar altijd een combinatie van detail engineering, carbon constructie, high-end metaal bewerking voor onderdelen en strak gespannen zeildoek. Inmiddels doen wij weer zaken met key-leveranciers van de failliete partij zoals de zeilmakers en elektronica leveranciers. Met een goede visie en het nakomen van afspraken, krijg je vertrouwen terug van de bestaande klanten. Relatiebeheer is belangrijk met zowel leveranciers als klanten, je hebt elkaar nodig.”

Corona

Na de start van Sol-Mates zijn de aandeelhouders fysiek niet meer bij elkaar geweest. “Ook wij waren door corona gedwongen op afstand te werken, maar het lukt door elkaar goed op de hoogte te houden. Ieder weet z’n rol en verantwoordelijkheden, er zijn veel een-tweetjes met elkaar en de medewerkers en natuurlijk regelmatig gezamenlijk overleg via een videocall. We zijn allen parttime met Sol-Mates bezig en de rest van de week aan het werk in ons eigen bedrijf. Omdat wij te maken hebben met langdurige contracten en vaak pas een jaar na contract van een nieuw jacht de aan bod komen, komt de klap voor ons misschien pas over een jaar. Op dit moment zijn de architecten wel druk, maar op de werven lijkt het rustig met nieuwe contracten. Je hebt niet alleen minder face-to-face contact met elkaar, maar je kunt ook niet presenteren, bv een Amerikaanse klant reist nu niet naar Nederland. Dat maakt het lastiger om opdrachten binnen te halen.”

Budget

Jan-Pieter vervolgt: “De opdrachtgevers van onze klanten zijn, hoe kan het ook anders, zeer vermogend en meestal ook ondernemer (geweest). De verwachtingen van kwaliteit en betrouwbaarheid zijn heel hoog. Regelmatig wordt het uiterste van de techniek gevraagd. Naast de levering van zonnetenten levert Sol-Mates ook service en onderdelen aan bestaande jachten. Orders lopen sterk uiteen van enkele reserve onderdelen tot grote turn-key opdrachten van enkele tonnen voor zonnetenten op meerdere dekken van een nieuwbouw jacht. Ons contact verloopt via de werf of klantvertegenwoordiger. Ondanks dat het een luxe product zijn zij toch gebonden aan een budget. De kunst is dan om samen met de onze klant tot de juiste combinatie van product en prijs te komen waarbij budget en klantbeleving samenkomen en we nog steeds de kwaliteit en service kunnen waarborgen. Dat zijn soms lange ontwikkelings- en onderhandelingstrajecten waar veel tijd en energie in gaat zitten. 

We zijn ons bewust dat er meerdere aanbieders zijn. De overweging van een klant is altijd een combinatie van product vs prijs vs bedrijf erachter. Wij zijn daar bewust mee bezig. Wij bieden zowel standaard als custom producten om aan te kunnen sluiten bij de klantwens, besteden veel aandacht aan innovatie en testen om betrouwbaarheid van de producten te garanderen en zorgen ervoor dat ons bedrijf financieel, procesmatig en qua mensen gezond is.”

Toekomst

“Het is niet zozeer de scheepsbouw die ons bindt, maar vooral mooie dingen maken. We hebben bijna allemaal wel iets met varen, maar een hoogwaardig toekomstbestendig product leveren, is voor ons het summum. De scheepsbouw is nog geen duurzame branche: productie en gebruik van een jacht is per definitie niet duurzaam. We zien wel dat klanten en werven meer aandacht krijgen voor terugdringen van de ‘carbon footprint’. Onze focus ligt nu op het maken van producten die lang mee gaan en duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers. Als wij goed voor hen zorgen, zorgen zij goed voor ons. We zijn aangesloten bij een CAO en pensioenfonds, investeren in goede werkomstandigheden en goed gereedschap, in de werkplaats, onderweg en op de thuiswerkplek. Voor de komende periode staat de vraag ‘hoe te groeien’ centraal. Klantbinding, huisvesting en personeel zijn de belangrijkste uitdagingen”, aldus Jan-Pieter.

Samenwerking met Alfa

Jan Pieter is sinds 2017 klant bij Alfa. “Met klantbeheerder Jeroen Scheffer is het fijn sparren. Ook met belastingadviseur Barry Scheer. Wij doen veel zaken met het buitenland en hij adviseert ons uitstekend daarin.” Alfa heeft ook geholpen bij de inrichting van de financiële administratie. “De project administratie hebben wij zelf gebouwd. De onderzochte ERP pakketten sloten niet direct aan bij onze bedrijfsprocessen en zijn de investering nog niet waard. Wellicht in de toekomst wel. Jeroen heeft al aangegeven dat Alfa klaar staat om te assisteren met inventarisatie van de mogelijkheden.

Salarisadviseur Sherany Stroet helpt ons met de salaris administratie. Zij verwerkt alles fiscaal zo goed mogelijk. Alfa kun je bij wijze van spreken dag en nacht bellen met een gekke vraag, recentelijk bijvoorbeeld over een BTW discussie: Jeroen helpt mij oplossingsgericht, wat vertrouwen geeft. Wat mij verder opvalt is dat wij eigenlijk voor Alfa een relatief kleine klant zijn, maar Alfa maakt geen verschil in klein of groot, voor alles kan ik terecht. Het voordeel van Alfa vind ik ook de vele vestigingen, zodat er altijd wel ergens iemand zit met een specialisatie die van pas komt.” 

Marina de Wit

Marina de Wit

Directiesecretaresse

088 2531149 | Directiesecretaresse


Meer over Marina