Banner

Ondernemer in beeld: Floral Innovations

10 juli 2018 | Door:  Marina de Wit

Innoveren in een traditionele branche. Floral Innovations is goed op weg. De start-up uit Kudelstaart houdt zich bezig met digitale visualisatie in de groene sector: product foto's worden professioneel en voordelig bewerkt en eventuele data gedreven content wordt toegevoegd op bijvoorbeeld websites en -shops. Web ontwikkeling in de groene sector is nog niet zo vanzelfsprekend, maar het jonge bedrijf van Michiel Kuipers weet precies welke oplossingen er nodig zijn om de sector naar een hoger niveau te tillen. Namelijk door het leveren van het perfecte plaatje.

“De klant maakt zelf een foto van een plant en wij bewerken de foto op zo’n manier dat de plant vrij komt te staan tegen een witte achtergrond. Je kunt er vervolgens alles mee doen, zoals de mooiste pot-plant combinatie maken of een plant in de gewenste sfeer zetten door een achtergrond te kiezen”, legt eigenaar Kuipers (36) uit. Hij is tevens verantwoordelijk voor sales en strategie. “De webapplicatie maakt het bijvoorbeeld ook mogelijk om digitaal naar smaak een kar of schap met potten en planten te vullen.” Kuipers is kwekerszoon en heeft de opleiding Small Business en Retail Management in Haarlem gevolgd. “Na mijn opleiding kwam ik in de verkoop van bloemen en planten terecht, maar al snel was ik veel aan het photoshoppen. Ik ben geen ICT-man, maar kwam er achter dat foto’s van planten beter en slimmer kunnen op een aantrekkelijkere manier.” Floral Innovations beschikt over een grote database met foto’s en content. De software hiervoor wordt zelf ontwikkeld. Het innovatieve bedrijf verzorgt materiaal voor business en consumer websites. Hij gaat verder: “De meeste opdrachten zijn afkomstig van kwekers en bedoeld voor exporteurs en retailers wereldwijd. Eigenlijk moet je het dus gewoon zo zien: wij doen leuke dingen met plaatjes door ze te bewerken. Ons verdienmodel zit in de hoeveelheid plaatjes die een klant afneemt en de licentiekosten van onze software.” Door het digitaal visualiseren van planten kan de foto op meerdere plekken worden aangeboden en dus gemakkelijk hergebruikt worden, op zo’n aantrekkelijk mogelijke wijze.”

Zelfstandig

Voor Kuipers begon het met digitale oplossingen voor kwekers en exporteurs in de traditionele keten. Momenteel zijn het ook de retailers, webshops en pottenfabrikanten die zorgen voor een stroomversnelling met e-commerce oplossingen gericht op de consument. Kuipers werkt vijf jaar zelfstandig. “Eerst heb ik wat vrienden ingehuurd om mij te helpen en vervolgens heb ik een C.V. opgericht. Sinds een jaar is dat een B.V. geworden.” Kuipers heeft 3½ persoon in dienst, circa 200 klanten en verwerkt zo’n 2000 foto’s per week. Kuipers: “Toekomstplannen heb ik genoeg, allereerst maar eens doorgroeien in de groene sector, zichtbaarder worden in de markt, opschalen in capaciteit en processen steeds verder automatiseren.” Een klein bedrijf met grote ambitie dus.

Splinternieuw

Op het splinternieuwe kantoor aan de Mijnsherenweg 33 in Kudelstaart zijn programmeurs Stein Bosch en Maarten van Kessel dagelijks bezig de software verder te ontwikkelen. Kuipers is enthousiast over zijn recente opdracht in Amerika. “Erg leuk dat we ons platform concreet voor een supermarktketen in Amerika mogen uitrollen. Je merkt dan dat Nederland in deze business vooruit loopt en voorbeeld is voor het buitenland. Tof hoor dat wij innovatieve dingen mogen doen in een traditionele sector. Helaas begrijpt een selectieve groep het nog maar. Slechts 10% uit de sector is innovatief. De grote bedrijven worden steeds groter en de kleintjes kleiner, terwijl digitalisering juist voor deze laatste doelgroep kansen biedt.”

Samenwerking Alfa

Kuipers: “Het contact met Alfa is ontstaan via relatiemanager Martin van Wirdum, die ik vanuit Aalsmeer ken. Ik ervaar het afgelopen jaar als een goede samenwerking, weliswaar met wat horten en stoten, maar dat past wel bij een start-up. Alfa heeft mij goed geholpen met de overgang van een C.V. naar B.V.” Alfa helpt verder in het opzetten van mijn boekhouding, administratieve contracten en investeringen, btw-aangifte, salarisverwerking en de jaarrekening.” Klantbeheerder Stephan de Groot is de contactpersoon van Kuipers. “Hij schakelt waar nodig andere personen in en houdt het overzicht. Prettig om op deze manier te werken, om tegen een persoon alles te kunnen zeggen. Wij zijn heel open naar elkaar toe. Alfa neemt mij veel werk uit handen, maar denkt ook mee over het zelf uitvoeren van werkzaamheden zoals de btw-aangifte, om zo weer kosten te besparen.” 

www.floralinnovations.nl

Marina de Wit

Marina de Wit

Directiesecretaresse


Meer over Marina