Banner

Miriam Timmer, senior fiscaal adviseur bij Alfa Aalsmeer en Bleiswijk, rondt mastertraject succesvol af

5 juli 2022 | Door:  Marina de Wit

Normaliter bestaat het mastertraject, een professioneel ontwikkeltraject binnen Alfa, uit het regelmatig bij elkaar komen gedurende 2 jaar. Bij Miriam verliep het traject door corona net even anders. “Hierdoor werd het best een raar traject, dat online lastig in te vullen was”, begint ze. “Door het verlies van onze collega Jurriaan, die ook deelnam, werd het extra bijzonder voor onze groep.” Miriam, die als enige van cluster Aalsmeer meedeed, startte met circa 30 collega’s, waarvan er 22 de eindstreep hebben gehaald.

Coachen

Miriam gaat verder: “Het eerste jaar kregen we een interne clusteropdracht en in het tweede jaar gingen we met een strategische opdracht voor de Raad van Bestuur aan de slag. Daarnaast werkte ik aan mijn persoonlijke ontwikkeling, denk aan coachen, gesprekstechnieken, strategische vaardigheden, verandermanagement, feedback geven, ethiek en samenwerken.” Door corona was er begin dit jaar een inhaalrace van de meeste tweedaagse trainingen.

Bloem

Als Miriam een leuk aspect van de training mag noemen, noemt ze gelijk feedback geven en coaching. “Wat is er nodig om mensen in beweging te krijgen? Of zelf inzicht te laten krijgen? Je moet eerst op groen staan en dan is het belangrijk welke vragen je stelt.” Voor de clusteropdracht heeft Miriam een ‘bloem’ gemaakt met voorbeeldvragen;  open vragen die relatiemanagers tijdens  gesprekken kunnen meenemen naar hun klant. “De bloem dient als inspiratie en heeft vragen voor alle disciplines zoals juridisch, fiscaal, maar ook bedrijfskunde en accountancy”, vertelt zij. “De aanleiding voor deze opdracht was om een brug te bouwen tussen fiscaal en de rest.”

Productmanagement

De strategische opdracht lag in het verlengde van het beleidsplan. “Met mijn groepje nam ik het onderwerp productmanagement onder de loep: hoe richt je het productmanagement in bij Alfa? Wat is het? Wat voor rollen en functies horen hierbij? Denk aan product managers of product owners. Maar allereerst moet je definiëren wat een product of dienst is. Definitie, rollen en verantwoordelijkheden worden vastgelegd  in een enterprise architecture model.” Tijdens de opdracht werden interviews bij andere bedrijven afgenomen: want hoe is daar de productmanagement geregeld? “Ik vond het heel leerzaam om eens bij een Dopper of Rabobank te kijken hoe zij dit organiseren.” De eindpresentatie van de strategische opdracht werd aan de directie gepresenteerd. Daarnaast gaven deelnemers ook nog een korte persoonlijke presentatie.

Connectie

Wat neem je mee? “Voor je persoonlijke ontwikkeling neem je veel mee. Je wordt geconfronteerd met je eigen gedachten en gedrag, zowel positief als negatief. De training met de honden vond ik bijvoorbeeld leuk: je moet eerst verbinding maken, als je geen connectie hebt, behaal je ook niet je eindresultaat. Verder was de strategische opdracht leuk en leerzaam.” Miriam koos bewust voor product management. “Dit heeft namelijk helemaal niks met fiscaliteit te maken. Van te voren kun je je er geen mening over vormen. Het was echt nieuw voor me! Op deze manier durf je op een andere manier naar de organisatie te kijken.” Coaching neemt Miriam mee naar de werkvloer. “Wat wil je leren van een opdracht? Ikzelf, maar ook een ander. Ik ben hiervan bewuster geworden. En ook gedragsverandering: waar sta je nu en waar wil je in kleine stapjes heen? En zelfinzicht: groeien als persoon”, sluit Miriam af.


Op de foto: Miriam rechts voor

 

Marina de Wit

Marina de Wit

Directiesecretaresse

088 2531149 | Directiesecretaresse


Meer over Marina