Banner

E-commercebureau Propellor wil hogerop

19 oktober 2018 | Door:  Annemiek Pelle

Het was een hete zomer voor Jeroen van der Geest, oprichter van het Amsterdamse e-commercebureau Propellor. En nee, die hitte had niets te maken met de tropische temperaturen. In augustus verkocht hij de meerderheid van zijn aandelen aan een nieuwe partner, Jans Graver. “Een life changing moment” noemt hij het zelf. Maar die gedeelde verantwoordelijkheid betekent ook dat hij weer kan doen wat hij het liefste doet: “Knutselen aan prototypes.”

De meeste voldoening haal ik uit het werken met software. Ik houd ervan om mooie dingen te maken. Ik ben een creatief type, iemand die het liefst de hele dag met prototypes aan het knutselen is. Dat zal ik ook niet snel verliezen. Ik doe het al sinds ik een kleine jongen ben.” Die ‘kleine jongen’ startte in 2001 met WebArchitects. Inmiddels draagt het bureau aan de - hoe toepasselijk - Pilotenstraat de naam Propellor. Het bureau is actief in de business-to-businessmarkt. Wie kantoorbenodigdheden online koopt, heeft een grote kans dat Propellor die aankoop mogelijk maakt. Het bureau ontwikkelde de kant-en-klare webshop die inmiddels meerdere leveranciers van kantoorbenodigdheden gebruiken. Jeroen (46): “En wat we met office supplies kunnen, kunnen we ook in andere marktsegmenten. We willen veel meer kunnen betekenen. Het barst van de producten waar veel te doen is. Veel bedrijven voelen onderhand de behoefte om iets te gaan doen op het gebied van e-commerce. Of ze hebben wel een webshop, maar dan een webshop van de eerste generatie van tien jaar geleden. Elk bedrijf in de business-to-businessmarkt heeft zo’n e-commerceplatform nodig. Want afnemers willen steeds makkelijker hun inkopen kunnen doen.”

Geïntegreerd platform

Het is aan Propellor om niet alleen die webshop te bouwen, maar vooral het platform waarin alles is geïntegreerd: van klantspecifieke prijzen en condities tot het assortiment, leveranciers en vervoerders. De aandelenverkoop moet de verovering van zakelijk Nederland versnellen. “Je merkt dat je blijft hangen op een bepaald niveau”, constateert hij. “Je hebt er de schaal niet voor om de volgende stap te kunnen maken. En dat willen we. Want ik zeg weleens: Propellor is het best bewaarde geheim van heel ondernemend Nederland.” Dat best bewaarde geheim telt 22 mensen. Een deel van het werk wordt in Macedonië gedaan, in Skopje. “We zochten programmeurs met dezelfde bloedgroep. We zijn er een keer heen gevlogen, we zijn begonnen met twee man en nu zitten er al tien. De voertaal in de sector is toch Engels, en elke programmeur daar heeft hier een buddy."

Noodzakelijk kwaad

Met begeleiding van Alfa kwam de aandelentransactie in de zomer rond. En dat terwijl Alfa er nog niet heel lang over de vloer komt. Jeroen: “Op een dag belde Frank Hogerwerf. Over onze vorige accountant was ik minder tevreden. Frank is een jonge, enthousiaste professional. Die kan dingen zo uitleggen dat zelfs mijn moeder het snapt. Op allerlei gebieden heeft Frank mij bijgestaan in een bijzonder spannende tijd. Die verkoop van de aandelen is een life changing moment geweest. Als ik een vraag had, was het één belletje en hij nam meteen op. En ik kreeg binnen het uur antwoord op mijn vraag. Een goed antwoord. Alfa heeft veel kennis en kunde in huis. Ik ben geen boekhouder en zeker geen accountant, maar ik ben wel heel handig met cashflow, en heb het behoorlijk goed onder controle. Maar een overname is iets anders. Zeker bij die overname is die kennis en kunde belangrijk geweest. Het is voor mij ook een heel interessant traject geweest, waar ik veel van heb geleerd. Maar een volgende keer zou ik het Alfa gewoon weer vragen. Daar is het allemaal veel te specifiek voor.”

Hetzelfde bureau

Veel verandert er niet voor hem nu Jans Graver co-piloot van Propellor is. “Propellor is een supermooi bedrijf. Het is een bedrijf waar ik al twintig jaar met heel veel liefde werk. Fantastische mensen, leuke klanten. Het is een gezond bedrijf. We hebben hier geen kantoor, maar een grote tuin. Ik heb daar precies hetzelfde bureau als ieder ander. Ik ga nog elke dag met plezier aan de slag.

Annemiek Pelle

Annemiek Pelle

Marketing en Communicatie


Meer over Annemiek