Ondernemer van de maand juli: EXT Internet Consultancy

26 juni 2018

Online een reisverzekering voor de vakantie afgesloten? Misschien wel bij een klant van Alfa. Met drie verschillende sites bestrijkt EXT Internet Consultancy een aardig deel van de markt. En toch draaien die drie portals maar op twee medewerkers. “We maken het mee dat klanten ons bij naam kennen. Bij grote maatschappijen zal je dat niet snel gebeuren, daar krijg je een keuzemenu.”

De wereld van de reisverzekeringen was Rob Demmers van EXT Internet Consultancy niet helemaal vreemd. “Vanaf 2002 onderhielden we al een paar reizensites. In 2011 zijn we alleen met de verzekeringen doorgegaan. Ik kom zelf uit de verzekeringsbranche, later ben ik in de online marketing terechtgekomen. Dat is precies wat we doen: reisverzekeringen online aanbieden.”

Dat gebeurt inmiddels via een drietal portals: reisverzekeringkorting.nl, reisverzekering-direct.nl en reisverzekeringblog.nl. De sites bemiddelen voor een viertal verzekeringsmaatschappijen. De markt voor online reisverzekeringen is nog niet overbevolkt met concurrenten, constateert hij. “Je hebt wel de verzekeringsmaatschappijen zelf, maar die zijn niet zo uitgebreid als wij. Dat heeft ermee te maken dat de marges op reisverzekeringen vrij klein zijn. En wil je er toch een begin mee maken, dan moet je er veel tijd in investeren.”

Twee medewerkers

Wie een bedrijf van enkele tientallen personeelsleden verwacht, komt bedrogen uit. EXT Internet Consultancy, dat de drie sites beheert, bestaat uit Rob en zijn compagnon Ronald Heesters “Met meer hoeven we ook niet te zijn. We maken op onze site gebruik van de modules van de verzekeringsmaatschappijen. Waar ik veel tijd in steek, is het schrijven van content: artikelen om ervoor te zorgen dat we goed gevonden worden op Google. En als mensen bellen, dan krijgen ze Ronald of mij aan de lijn. Maar ook dat valt wel mee. Als het 25, 30 telefoontjes op een dag zijn, zijn het er veel. We sturen bewust aan op mailverkeer.”

Juist die telefonische bereikbaarheid is een pluspunt, merkt hij. “Doordat we zo klein zijn kunnen we heel persoonlijk werken. Soms kennen mensen ons zelfs bij onze voornaam. Dat zal je bij een grote verzekeringsmaatschappij niet snel gebeuren. Daar krijg je een keuzemenu.”

Gecompliceerde verzekeringen

Die telefoontjes gaan meestal niet over standaard reisverzekeringen. Rob: “Wij zijn gespecialiseerd in de gecompliceerde verzekeringen. Een sporter die naar het buitenland gaat bijvoorbeeld. Of een buitenlander die naar Nederland komt. Het zijn de zaken waarvoor je bij een verzekeringsmaatschappij niet een-twee-drie terecht kunt. Wij komen er altijd uit. Ja, soms steek je daar meer tijd in dat het aan omzet oplevert. Maar doordat we ook heel veel andere verzekeringen afsluiten, valt dat weer tegen elkaar weg.

Vanuit huis

En er zijn weinig overheads, voegt hij eraan toe. Rob werkt zelf vanuit huis. Ronald huurt een deel van een bedrijfsverzamelgebouw in Apeldoorn. “We hebben geen inkoop, geen voorraden, geen risico’s. Alles gaat online.” Saai is het nooit verzekert Rob, de hele dag alleen maar reisverzekeringen afsluiten. “Mensen bellen vaak omdat ze met vakantie willen. Ze zijn dus altijd positief en blij. Soms kom je voor vragen te staan waarop je met al je jaren ervaring toch niet direct een antwoord paraat hebt. En we onderhouden heel leuke contacten met de verzekeringsmaatschappijen. Die zien dat we het goed doen voor hen, dus ze zijn tevreden.”

Meer specialistische kennis

Voor de financiële en administratieve kant vaart Rob blind op Alfa. “We zijn daar terechtgekomen omdat Alfa ons vorige kantoor heeft overgenomen. En eerlijk gezegd hebben we daar nog geen moment spijt van gehad. Door de omvang heeft Alfa meer specialistische kennis in huis. Een fiscalist bijvoorbeeld, waar we een tijdje terug mee hebben gesproken. Het is prettig dat Alfa al die specialismen gewoon aan boord heeft. En de relatie is gewoon plezierig. Alfa is snel en accuraat, lijnen zijn kort. We hoeven er alleen maar een vraag te droppen en we krijgen antwoord.”